Skip to content
Economie Politică

Modificările OUG 114, adoptate de Guvern. Cum arată varianta finală, cu modificări ”în al doisprezecelea” ceas

Inquam Photos / Octav Ganea

Guvernul a aprobat modificarea celebrei și controversatei OUG 114/2018, cele mai importante ajustări operate fiind cele legate de taxa pe activele bancare, și a inclus în actul parafat în ședința de Guvern din această dimineață și elementele de ”schimbare a schimbării”, elaborate ieri în ceasul al doisprezecelea.

Astfel, cota de impozitare a băncilor scade de la 1,2% pe an la 0,4% pe an, iar din baza impozabilă sunt eliminate o serie de active, anunță Profit.ro.

Totodată, se modifică și referința pentru creditele în lei acordate persoanelor fizice, însă aceasta nu se aplică obligatoriu și creditelor în derulare.

Se suspendă până la 31 mai cerința ca administratorii fondurilor de pensii private de pe Pilonul II să își majoreze capitalul social, iar obligația de a vira până la 30 iunie prima tranșă, de 50%, din majorarea capitalului social minim conform cotelor introduse de prima formă a OUG 114, se amână până la finele anului.

Centralele de producție de energie termică ce livrează agent termic sistemelor locale de încălzire centralizată a populației (SACET) sunt incluse pe lista clienților care trebuie aprovizionați cu prioritate de către producătorii interni cu gaze românești la prețul plafonat de 68 lei/MWh, pentru asigurarea întregului lor necesar de consum din această sursă.

În plus, aceștia, alături de producătorii de energie pe bază de cărbune, nu mai datorează contribuția bănească către ANRE majorată la 2% din cifra de afaceri anuală, ci numai una de 0,2%.

De asemenea, rata de rentabilitate a capitalului investit pentru companiile de distribuție și transport al electricității și gazelor naturale este majorată la 6,9%, de la 5,66%, cât fusese stabilită de ANRE.

Înainte de ședința de Guvern, Dăncilă a anunțat și că se elimină plafonarea prețului de vânzare a gazelor din producția internă la 68 lei/MWh pentru consumatorii industriali, plafonul urmând a fi păstrat doar pentru clienții casnici și pentru producătorii de energie termică ce alimentează sistemele centralizate de încălzire a populației.

Pe partea de telecom, a fost suspendată până la 1 septembrie 2019 prevederea din OUG 114 potrivit căreia ”Furnizorii de rețele de comunicații electronice care încheie contracte de instalare, întreținere, înlocuire a rețelelor de comunicații electronice și a elementelor de infrastructură necesare susținerii acestora sau efectuează lucrări de acces pe proprietăți, fără existența dreptului de acces sau în lipsa autorizației de construire, se sancționează cu amendă în cuantum de până la 10% din cifra de afaceri, proporțional cu numărul de utilizatori deserviți fără autorizație, respectiv cu câte un procent la 100 de utilizatori”.

Operatorii telecom acuzaseră de neconstituționalitate această prevedere nou introdusă de OUG 114. În fine, lista beneficiarilor și a tipurilor de proiecte care pot beneficia de finanțare din partea viitorului Fondul de Dezvoltare și Investiții ce va fi gestionat de Comisia Națională de Strategie și Prognoză (CNSP), a fost extinsă.

Astfel, Fondul va finanța nu doar proiecte de investiții noi, ci și lucrări de întreținere și reparații curente, și nu doar ale primăriilor, ci și ale asociațiilor de dezvoltare intercomunitară, organizații în care primăriile se asociază pentru proiecte comune, iar pe lista domeniilor prioritare finanțabile din Fond au fost adăugate rețelele de iluminat public, precum și sediile administrative ale instituțiilor publice din mediul rural.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *