Skip to content
Politică

Moldova își cere drepturile! Ce s-a întâmplat la dezbaterea de la Iași privind Autostrada Marii Uniri EXCLUSIV

psnews.ro

Autostrada Ungheni-Iași-Tg Mureș (A8) este de mulți ani de zile cartoful fierbinte al guvernanților și politicienilor – plimbat de colo-n colo, fără asumare politică – și mai nou, din cauza declarațiilor ministrului Felix Stroe, a devenit și motiv de dezbinare în regiunea Moldovei. Timp de 10 ani, proiectul autostrăzi a rămas o promisiune, fără o dată concretă de realizare, dar cu bani cheltuiți pe studii care acum, surpriză, ar trebui refăcute.

Săturați de indolența guvernanților, care nu au trecut nici anul acesta nici o alocare pentru autostrada A8 în bugetul național și de dezinteresul vizibil ca regiunea Moldovei să se dezvolte, vineri, 12 ianuarie a.c., a avut loc la Iași o întâlnire cu tema ”Echitate pentru Moldova. A8 – Autostrada Marii Uniri prioritate națională”, la care s-au reunit de la reprezentanți ai guvernului, parlamentari de toate culorile politice din județele prin care ar urma să treacă autostrada, primari și președinți de consilii județene, până la lideri ai comunităților religioase, ai societății civile, mediului de afaceri și mass media.

Moldova strigă: Vrem autostrada! Autoritățile nu aud?!

Așa s-ar părea după rezultate. Societatea civilă însă e din ce în ce mai puternică pe zi ce trece și mai îndârjită. Acţiunile ei au început în iunie 2017, când un grup de ieşeni sătui de zece ani de promisiuni, au decis să atragă atenţia imperios asupra necesității realizării proiectului A8.

Au început cu o petiţie on-line, cu mii se semnatari, apoi de marşul motorizat de la Iaşi la Ungheni, care a scos în strada peste 300 de taximetrişti şi maşini private, marş continuat a doua zi spre Tg Mureş.

Peste 300 de maşini, motociclete, autocare și camioane, au străbătut traseul viitoarei autostrăzi, trecând prin Iași, Tg Neamț, Topliţa, Ditrău, Tg. Mureș, unde li s-a alăturat populația din zonă. La Mureș au venit chiar și 50 și de motocicliști clujeni solidari cu cei care susțineau proiectul A8. Sindicatele transportatorilor și firme de transport din Suceava și Botoșani s-au încolonat și ele.

Guvernanții s-au făcut că nu văd! A urmat „lanţul uman” de pe pietonalul Ștefan cel Mare din Iași, la care au fost invitați și politicieni, pentru că societatea civilă simțea că e nevoie de mai multă susținere. Peste 2000 de oameni s-au prins de măini și dacă ar fi putut, formau o autostradă, cât speranța la dezvoltare a zonei Moldovei.

Parlamantarii județului au înteles că fără a respecta voința oamenilor nu vor mai putea să fie considerați reprezentanții lor și au semnat un memorandum, unindu-se pentru susținerea acestui proiect în cadrul bugetului pe 2018. Întâi au declarat că dacă nu se bugetează nici o sumă pentru autostrada A8 nu vor vota bugetul. S-au depus amendamente, PSDiștiilor ieșeni le-a fost tolerată susținerea proiectului autostrăzii. Doar lor, nu și celor din județele prin care ar trece autostrada, ca să nu se destabilizeze partidul. Pentru imagine era suficient! Niciun PSDist însă, nu a îndraznit să nu voteze bugetul.

Deputatul Petru Movilă a inițiat și un proiect de lege pentru construirea A8, aduptat tact de Senat și ajuns acum la Camera Deputaților.  

Guvernul însă a demonstrat clar că PSDul nu uită actele de dizidență din propriul partid și nici cutezanța ieșenilor de a cere echitate pentru Iași. Bugetul 2018 nu prevede nici o sumă pentru autostrada și nici investiții pentru Iași.

Sunt șanse de realizare a Autostrăzii Marii Uniri?

Proiectul A8 are în componență trei tronsoane (Iași-Tg Neamț, Tg Neamț – Ditrău, Ditrău-Tg Mureș) care se regăsesc în Programul Operațional de Infrastructură Rutieră Mare (POIM) 2014-2020 – program ce finanțează proiecte de dezvoltare a infrastructurii rutieră, de toate proiectele de construcție, ştiindu-se în cadrul Ministerului Dezvoltării Regionale, Administraţiei Publice şi Fondurilor Europene.

La data de 3 mai 2007 este publicat anunțul de licitație pentru „Elaborare Studiu de Prefezabilitate pentru Autostrada Târgu Mureș – Iași – Sculeni”, firma IPTANA câștigă licitația pentru suma de 2.340.000 lei (fără TVA), reprezentând la vremea aceea 718.763,22 euro (fără TVA). Urmează licitația pentru realizarea Studiului de Fezabilitate (SF) pentru întreaga autostrada Târgu – Mureș – Iași, împărțită pe trei loturi și vorbim despre segmental Târgu Neamț – Ungheni, studiul de fezabilitate fiind dat firmei spaniole InocsaIngenieria (în valoare de 3.144.960 lei) și SC Search Corporation SRL din Cluj a întocmit studiul de fezabilitate pentru traseul Târgu-Mureș – Ditrău (valoarea – 3.291.995 lei). Totodată, a fost atribuit şi contractul pentru revizuire Studiu de Fezabilitate pentru Autostrada Ditrău – Târgu Neamț către IPTANA (valoarea – 3.815.000 lei). Studiile de fezabilitate și revizuirea sunt gata la începutul anului 2011. Pe 27 iunie, Daniela Draghia, director adjunct la Programe cu Finanţare Externa declară „Studiul de fezabilitate nu a fost încă aprobat în Comisia Tehnico-Economică a CNADNR, proiectul fiind în curs de evaluare, cu termen de predare la 29 martie 2012”. Între timp, Comisia Europeană recunoaște necesitatea construirii A8. Costul proiectului este estimat la circa 8,9 miliarde de euro. La 24 ianuarie 2013 – Premierul Ponta îl mandatează pe ministrul Transporturilor, liberalul Relu Fenechiu, să se ocupe de autostrada Iași – Tg. Mureș, chiar dacă autostrăzile erau în curtea lui Dan Șova, la Departamentul Marilor Proiecte. Dan Șova se încăpățânează să contrazică realitatea. Șova susținea că autostrada nu poate fi realizată prin fonduri europene, așa că se prezintă în fata Parlamentului şi propune o nouă strategie de autostrăzi pe care le vede el prioritare până în 2018. Strategia prezentată în Power-Point şi denumita „România 100” nu ia în calcul şi ruta TârguMureș – Tg Neamț. În vara lui 2014 compania de Autostrăzi, aflată neoficial în subordinea lui Dan Șova, ministru la Transporturi la acel moment, scoate la licitație realizarea Studiilor de fezabilitate pe cele trei sectoare ale autostrăzii: Tg Mureș – Ditrău, Ditrău – Tg. Neamț şi Tg. Neamț – Iași – Ungheni. Costul estimat? Între 22,92 şi 27,11 milioane de euro. Vor urma nenumărate amânări a deschiderii ofertelor.

Așadar, primii 10 ani de fluturare a proiectului de autostrada fără nici o concretizare, au scos la iveală hibele sistemului și incapacitatea guvernanților de gestiona proiectele de infrastructură. Există un studiu de fezabilitate expirat şi unul care nu are toate avizele necesare.

Confirmarea a dat-o și Secretarul de Stat din Ministerul Transporturilor- Catalin Bălan, la întâlnirea de la Iași, unde acesta a precizat că desi banii europeni sunt alocați, România nu a reușit în atâția ani să înființeze o companie care să atragă și să gestioneze acești bani.

Mai mult, în decembrie 2017, a apărut ministrul Stoe,  Ministrul Transporturilor, care practic a anulat peste 10 ani de munca şi bani cheltuiţi cu A8: „Portofoliu de proiecte publice prioritare de infrastructură, care vor atinge un grad de maturitate suficient de mare pentru demararea licitaţiilor şi a implementării începând cu anul 2019 “este proiectul de autostradă Ungheni- Iași- Bacău-Braşov.

Felix Stroe spune că autostrada Moldova-Transilvania înseamnă de fapt, autostrada Brașov-Ungheni.

Dezbină și cucerește! Autostrada prin Neamț sau prin Bacău?

După declarația Ministrului Transporturilor și revolta ieșenilor, imediat au apărut gurile rele din presa băcăuană care susțin că ieșenii își doresc scoaterea Bacăului de pe harta investițiilor din infrastructură. Nici ieșenii nu s-au simțit prea bine când au realizat că presupunse interese financiare ale unor politicieni, influența căstigată prin supunere oarbă de PSDiștii bacăuani, pot avea ca rezultat înlocuirea proiectului A8 cu altul care desi pare a duce nicăieri e totuși susținut politic de majoritate.

Adevărul care e? Iașul sau Bacăul?

Autostrada A8 are o importanță strategică, deschizând calea exporturilor atât spre est, cât și spre țările occidentale și este finanțabilă din fonduri europene. În direcția aceasta s-au făcut deja niște pași, fiind o prioritate a Comisiei Europene, în timp ce cea care ar trebui să treacă prin Bacău, nu beneficiază de finanțare de nicăieri. Nici de la guvern, nici de la Comisia Europeană, nici din alte surse.

Secretarul de stat din ministerul transporturilor, Cătălin Bălan, a declarat, la dezbaterea de la Iași, că între cele două autostrăzi nu există concurență. Prima are asigurată, parțial, finanțare prin POIM, cea de-a doua, asta pentru care se burică patrioții locali, n-are nimic. Abia se caută soluții pentru finanțare, fie prin parteneriat public-privat, fie prin împrumut bancar. Însă nimic nu-i concret la ora asta.

Președintele Consiliului Județean Suceava, Gheorghe Flutur, a precizat clar la Iași că susține A8, desi bine ar fi să fie făcute amandouă pănă la urmă. A mai spus că timp de zece ani s-a vorbit doar despre autostrada Iași – Târgu Mureș, iar acum guvernul introduce în discuție autostrada Bacău-Brașov. El susține că totul ar fi o diversiune și că în realitate nu se va face nici una din cele două autostrăzi.

“Când politicienii de la București vor veni de ziua Unirii la Iași, să-i întrebați ce fac. Hai să atacăm porțiunea Târgu Neamț-Ditrău întâi, pe bani europeni, ca să trecem munții. Este porțiunea cea mai grea din autostrada de la Iași la Târgu Mureș. Bucovina susține ferm această autostradă “, a declarat Gheorghe Flutur.

Discursul ferm al dlui Flutur l-a scos din minți pe PSD-istul Dragoș Benea, care după ce a sărit la gâtul primarului ieșean Mihai Chirica, la liberalii ieșeni, ca un câine turbat de pază la virtuala autostradă, a sărit si la președintele CJ Suceava, notând pe contul său de FB: ”RUȘINE, domnule FLUTUR! Acest domn din imagine (n.n. Gheorghe Flurur) minte și incită la dezbinare. MINTE pentru că ocupă funcții înalte în statul român de vreo 14 ani și nu a făcut nimic pentru autostrada cu pricina. INCITĂ la dezbinare pentru că a catalogat ca diversiune varianta “Bacău – Brașov” pentru a uni Moldova cu Vestul României.

N-ar fi rău ca din respect pentru statul care i-a oferit atâtea funcții, măcar în anul CENTENARULUI să vorbească în primul rând de România și români și abia apoi de Bucovina și bucovineni!”.

Știți cum se uită câinele mare la cel mic, dar latrător subțiratec? Ăsta a fost și rezultatul atras de dl Benea după acest discurs de la cel atacat.

Una peste alta, spiritele s-au incins desi Moldova nu are deloc autostradă. Va avea?

 

Ce s-a întâmplat în cadrul dezbaterii?

A fost pentru prima dată când societatea civilă reuşeşte să așeze la dialog politicienii indiferent de culoarea politică, omeni de afaceri, universitari și mass media.

PSD, PNL, USR, PMP și UDMR- mai exact au fost în sală.

Deputatul PSD, Camelia Gavrilă, a afirmat că prezența sa și a celorlalți aleși ieșeni este un semn de solidaritate pentru toți cei care susțin autostrada. Primarul PSD de Iași, Mihai Chirica i-a acuzat însă dur pe parlamentari PSD din zona Moldovei că nu și-au făcut datoria, întrucât în bugetul pentru 2018 nu este prins nici un leu pentru finanțarea autostrăzii.

“De vină sunt cei care trebuie să decidă. Vrăjeala că vine nu știe cine și ne face investiția nu ține. Autostrada nu există în finanțarea pe 2018. A venit aici un secretar de stat de la Transporturi și un angajat de la Compania de Drumuri, dar marii absenți sunt Liviu Dragnea și Mihai Tudose. În momentul de față sunt singurii care pot să miște lucrurile. E o rușine pentru Moldova că la o sută de ani de la Unire nu am reușit să facem ceva concret pentru acest colț de țară “, a afirmat Mihai Chirica, supărat cum se știe pe propriul partid și pe guvern.

De asemenea, și UDMR-iști și au anunțat susținerea, deputatul UDMR, Levente Vass vorbind despre dezvoltarea ambelor zone, atât Moldova, cât și secuimea, dacă vor fi unite prin autostradă. A lansat și propunerea ca porțiunea de munte care ar trebui să treacă prin habitatul urșilor să se numească ”autostrada urșilor”.

Un semnal de susținere l-a dat și Mugur Cozmanciuc, ieșeanul ajuns între timp liderul PNL Neamț. El a spus că două sunt culoarele de transport necesare Moldovei: Suceava-București și Iași-Târgu Mureș.

La rândul său, deputatul PNL Marius Bodea a afirmat că ministrul Transporturilor este cheia și lăcata acestui proiect și că nu înțelege de ce Felix Stroe nu a venit la Iași la această dezbatere, trimițându-l în locul său pe secretarul de stat Cătălin Bălan, ieșeanu numit în post de doar două luni, care a încasat cu stoicism toți bobârnacii destinați lui Tudose, Dragnea, Tăriceanu și Stroe.

Bucovina vrea autostrada A8 și Gheorghe Flutur, președintele CJ Suceava a declarant că e este deja cu un pas înainte tuturor. Are în finanțare sau în lucru cinci ieșiri în autostrada A8 din județul Suceava.

”Dacă se reușește finanțarea autostrăzii pentru care milităm și noi, sunt dispus să retrag din Parlament legea pe care am inițiat-o și să susțin orice demers necesar”– a declarant și deputatul PMP Petru Movilă.

Toate declarațiile politicienilor s-au volatilizat în fața supărării exprimate de simpli cetățeni veniti în sală.

Nici oamenii de afaceri nu sunt mai puțin suparați, Lucian Grecu, administratorul cele mai mari unități de cazare din Iași, i-a donjenit pe politicieni și i-a invitat să nu se rezume la a fi simpli ocupanți ai unor scaune, plecați în fața voinței de partid ci oameni care cer pentru cei ce i-au votat. Să rețină, așa cum și al a făcut-o că ”unde se termină autostrada se termină și civilizația”.

La dezbatere au participat aproximativ 100 de persoane, iar finalitatea demersului a fost realizarea unui memorandum care va fi trimis președintelui Ionannis, primului ministru și șefilor de partide, în care se precizează voința cetățenilor dintr-o tremie din țară ca A8 să unescă Molodova cu Transilvania. Se cere de asemenea semnarea, de către toți liderii partidelor politice a unui Pact national politic pentru infrastructură în Romania cu menționarea A8 prioritate națională deorece este autostrada care trece la maximum 80 de km de toate capitalele de județ din Moldova și la 100 km de Chișinău și 120 de Cernăuți, ceea ce înseamnă o certă dezvoltare pentru întreaga zonă.

Probleme și campanii de imagine

O astfel de întâlnire, avea un potențial de scandal substantial dacă organizatorii nu aveau grijă să evite acutele politice. Deși s-a dorit grup de lucru, politicienii nu au acceptat decât apparent conlucrarea- prin declarația unainimă că susțin autostrada, dar nu au reușit să găsească soluții și un calendar pentru ca acest proiect să continue.

USR-ista care se ceartă prin Parlament și face live-uri pe Facebook, Cosette Chichirău, a spus că este clar că guvernul nu vrea autostrada, dar că ar exista două soluții pentru a debloca lucrurile. “Ori așteptăm până la următoarele alegeri, ori impunem acum un ministru de la Iași, chiar și apolitic “, a spus Cosette Chichirău, ea adăugând că astfel de evenimente ar trebui organizate și la București, sub ușa Ministerului Transporturilor.

Soluția a doua este clar una radical, menită să pornească eventual o nouă revoluție de la Iași.

O altă figură interesantă a făcut Catalin Ivan, singurul europarlamentar care a ajuns la eveniment. Se aștepta mult cuvântul lui, ca unul trimis la UE ca să ne susțină interesele, mai ales că se auzise ca europarlamantarii noști sunt preocupați de altele decât de negocierea la sânge a fondurilor europene pentru România. În loc să stea la veneiment însă, acesta a părăsit sala după primele minute, neuitând însă se facă poze postate și pe facebook, fără text, că nu prea știa ce să scrie, probabil, si să dea declarații belicoase, parcă parte a unei campanii politice imaginare, proprii.

Mult prea adânca sa preocuparea pentru detinul lui Liviu Dragnea, decât pentru găsirea soluţiilor pentru autostrada a demonstrate ca de la UE ia numai banii, gândul și dorul îl țin acasă. Ce spune despre autostrada A8 Catalin Ivan? Guvernul „a fost făcut de Liviu Dragnea pentru Liviu Dragnea”. Ministrul Afacerilor Interne, Carmen Dan, ar trebui să demisioneze din funcţie „dacă ministrul i-o cere”. „Acest guvern, vă aduc aminte, a fost făcut de Liviu Dragnea, pentru Liviu Dragnea. Sevil Shaaideh a controlat 80% din fondurile României până când Mihai Tudose a dat-o afară din guvern, peste 70 de secretari, directori de agenţii naţionale, miniştri cu funcţii importante în aparatul de stat sunt de la Teleorman şi nu sunt nici pe departe toţi competenţi. Vă dau un singur exemplu. Doamna Carmen Dan, care poate este o femeie extraordinară, dar nu are nici experienţa, nici greutatea, nici pregătirea necesară să conducă un minister atât de greu cum este cel de interne. Nu ar fi trebuit să fie din start acolo, cu atât mai mult ar fi trebuit să plece dacă ministrul i-o cere”, a declarat Cătălin Ivan.

Da…întelept și la temă! Poate voturile românilor îi vor ostoi dorul de România și politica dâmbovițeană.

Uite Popa, nu e Popa! Se poate numi jocul făcut și de președintele CJ Iași, prea ocupat să vină la eveniment. Sperăm că nu am greșit jocul, și dlui Popa Maricel nu a înțeles că președinte al Consiliului de dezvoltare Nord Est și a CJ Iași, avea datoria să fie de față la eveniment sau măcar să-și delege un reprezentant.

Deși a confirmat la un moment dat venirea, nu a fost în sală dovedind că la Iași ceea ce nu funcționează nu e întâmplător.

Concluzie

Regiunea Moldovei a scos cei mai mulți parlamentari și cei mai mulți primari și președinți de CJ din PSD. A fost frustrant ca la formarea guvernului moldovenii să vadă că nu au reprezentanți miniștri, ci doar pe ici colo ceva secretari de stat.

Bugetul a însemnat încă o lovitură- investiții mărunte, câtiva bănuți scăpați printre degete.  Așa că Moldova, deși a votat cu” câștigătorii”, va rămâne izolată și săracă  în continuare. Povestea e veche, numai moldovenii nu au învățat că degeaba au mulți reperezentanți dacă nu sunt și de calitate.  

Se va trezi Moldova? O speranță există în societatea civilă cum e organizatorul dezbaterii de la Iași-  Asociația Împreună pentru A8 – care a promis că nu se oprește aici și va conștientiză tot românul din această parte de țară că politicianul care nu dovedește că a lucrat pentru autostradă nu merită votul.

Doar așa mai există o șansă ca partidele aflate la guvernare sau nu, să înțelegă că nu interesele proprii, ci bunăstarea oamenilor e importantă.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *