Skip to content
Politică

Mutare inoportună a premierului Ludovic Orban: s-a întâlnit cu reprezentanții Naval Group, deși licitația pentru corvete este contestată

https://gov.ro/

Premierul Ludovic Orban şi ministrul Economiei, Energiei şi Mediului de Afaceri, Virgil Popescu, au avut, ieri, o întâlnire cu reprezentanţii companiei franceze Naval Group, care au fost însoţiţi la Palatul Victoria şi de ambasadorul Franţei în ţara noastră, Michele Ramis, cu numai o oră înaintea desfăşurării şedinţei Consiliului Suprem de Apărare a Ţării, în cadrul căreia s-a discutat şi despre bugetul Minisiterului Apărării Naţionale pentru anul viitor.

Buget, în care sunt prevăzute şi sumele, din creditele de angajament, pentru programul de realizare a patru corvete multifuncţionale destinate Forţelor Navale române. Corvetele ar urma să fie construite de asocierea Naval Group – Şantierul Naval Constanţa, conform atribuirii făcută de MApN, la începutul lunii iulie 2019, la câteva zile după o întâlnire, la Bruxelles, tete-a-tete, între Gabriel Leş – fostul ministru de resort – şi Florence Parly, ministrul apărării din Hexagon.

Numai că atribuirea respectivă a fost contestată de compania olandeză Damen Schelde Naval Shipbuilding BV, iar dosarul a ajuns în instanţă, pe rolul Curţii de Apel Bucureşti, cu numărul 21131/3/2019, şi are termen de judecată 8 ianuarie 2020, notează jurnaliștii de la Bursa.ro

Faţă de situaţia de mai sus, întâlnirea şefului Guvernului şi a ministrului Economiei cu cei de la Naval Group şi cu ambasadorul Michele Ramis, pare inoportună sau prematură, atât timp cât dosarul aflat pe rolul instanţei nu are un deznodământ.

Amintim că Ministerul Apărării a anunţat la începutul lunii iulie că asocierea Naval Group – Şantierul Naval Constanţa a fost desemnată câştigătoare în procedura de achiziţie a patru corvete multifuncţionale şi de modernizare a celor două fregate de tip 22 ale Forţelor Navale Române – Regele Ferdinand şi Regina Maria, două nave achiziţionate în urmă cu 15 ani din Marea Britanie, dar care sunt aproape complet descoperite pe partea de armament şi sisteme moderne.

Preţul oferit de asocierea câştigătoare este de 1,2 miliarde de euro (inclusiv TVA) – cu 50 milioane euro mai puţin decât oferta companiei olandeze Damen – şi include construirea în ţară a tuturor celor patru corvete şi modernizarea cu aceleaşi sisteme a celor două fregate, precum şi dotarea iniţială cu armament (tunuri, rachete şi torpile).

Procedura de achiziţie a avut ca factor de departajare preţul cel mai scăzut, atâta timp cât cerinţele tehnice solicitate au fost îndeplinite de ofertanţi.

În contestaţia formulată, compania Damen acuză scurgerile de informaţii din partea MApN privind preţurile oferite, fapt ce a dus în trecut la suspendarea procedurii, dar care n-a fost rezolvat, şi susţine că ar exista un risc ca navele să nu fie produse în totalitate în România. În plus, Damen acuză şi faptul că Fincantieri, celălalt participant la licitaţie, a intrat într-un parteneriat, la începutul acestui an, tocmai cu Naval Group, exact înaintea stabilirii ofertei câştigătoare de către MApN.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *