Prezent la Iași, la inaugurarea terminalului 4 al Aeroportului Internațional Iași, președintele PNL a vorbit despre performanța în administrațiile liberale care au crescut nivelul de trai și au dus comunitățile pe care le conduc în topurile UE.
Acesta a amintit pe lângă Iași administrația PNL din Cluj, Suceava, Oradea, Alba sau Sibiu, toate exemple de bune practici în materie de dezvoltare și investiții în modernizarea infrastructurii.
„Este un model de angajament și de responsabilitate al administrației locale. Suntem într-un oraș unde administrația liberală și-a făcut datoria. Vorbim de administrațiile liberale acolo unde, în urma mai multor evaluări, s-a demonstrat că sunt încadrate în topul unui nivel de trai în partea superioară a listei la nivel european”, a spus Nicolae Ciucă.
Președintele Senatului a accentuat că investiția în Aeroportul Iași a fost o asumare politică a liberalilor din județ și a trecut în revistă avantajele care decurg din această investiție, începând cu conectivitatea și terminând cu noi locuri de muncă, număr mai mare de turiști și dezvoltarea economică accelerată, obiective majore ale administrațiilor liberale de oriunde din țară.
La rândul său, Lucian Bode, Secretar General al PNL, a punctat eforturile administrațiilor conduse de liberali, dar și ale guvernărilor liberale, subliniind că Aeroportul Iași este o poveste de succes.
„Evenimentul de astăzi are o importanță deosebită nu doar pentru Iași și pentru Moldova, ci pentru întreaga țară, având un impact regional foarte puternic. Istoria dezvoltării Aeroportului Internațional din Iași s-a scris cu mult efort și implicare din partea autorităților locale și centrale și este strâns legată de guvernările liberale”, a transmis Lucian Bode.
Și ministrul Dezvoltării, Adrian Veștea, a ținut să remarce că județele conduse de liberali sunt în topul celor dezvoltate:
„Felicit pe toți cei care aduc prosperitate cetățenilor”.
Preşedintele PNL, senatorul Nicolae Ciucă, secretarul general PNL, deputatul Lucian Bode, eurodeputatul Rareş Bogdan, şi mai mulţi miniştri ai actualei guvernări se află, marţi, la Iaşi, primul obiectiv al vizitei oficialităţilor fiind cel de-al patrulea terminal al Aeroportului Internaţional, care a fost finalizat la sfârşitul lunii decembrie 2023.
Autoritățile liberale din Iași spun că – după deschiderea T4 – acest aeroport va fi al doilea din țară, în ordinea capacității de procesare a pasagerilor (3,5 milioane/an), depășindu-l pe cel din Cluj-Napoca.
În anul 2023, aeroportul internațional Iași a avut un trafic de 2,34 milioane de pasageri, plasându-se la nivel național pe locul 3 între Cluj (3,24 milioane) și Timișoara (1,35 milioane). Cu aceste planuri ambițioase, la care se adaugă și atragerea de noi curse aeriene, aeroportul ieșean are șansa de a ajunge al doilea pe țară, după București.
Noul terminal a fost construit de la zero în doar un an de zile, iar costurile se ridică la 90 milioane euro, bani veniți prin Fondul European de Dezvoltare Regională și de la bugetul de stat.
Noul terminal are trei niveluri, șapte porți de îmbarcare și 34 de ghișee de check-in. Cu o suprafață de peste 31.000 metri pătrați, terminalul 4 este de 13 ori mai mare decât terminalul 3 (dat în folosință ), care va prelua cursele interne.
Date despre Aeroportul Internațional Iași
Poziție: aflat la aproximativ 8 km nord-est de centrul orașului Iași.
Aeroportul Iași este unul dintre cele mai vechi aeroporturi acreditate de pe teritoriul României.
Istoric: În Iași, primele zboruri au avut loc în anul 1905. În anul 1926, odată cu inaugurarea cursei București–Galați-Iași și Chișinău, Aerodromul Iași capătă statut de aeroport comercial.
În anul 1969 aeroportul este modernizat, se construiesc o pistă de beton în lungime totală de 1.800 m și un terminal pentru pasageri. O nouă modernizare a aeroportului are loc în anul 2001, când terminalul de pasageri este adus la o capacitate de procesare simultană de 150 pasageri/oră pentru traficul intern, respectiv 100 pasageri/oră pentru traficul extern. De asemenea, în 2005, pe aeroport a fost implementat un sistem instrumental de aterizare CAT II.
În 2012, în scopul creșterii capacității de procesare pasageri, a fost inaugurat un nou terminal. Cu o suprafață de 1.210 mp, terminalul T2 este destinat, în principal, curselor interne.
Terminalul T3, inaugurat pe 17 octombrie 2015, a devenit operațional începând cu 25 octombrie 2015. În cadrul primei etape de punere în aplicare a proiectului, s-a semnat, pe 4 iunie 2013, contractul de construire a unei noi piste cu lungimea de 2.400 m. Lucrările, ce au inclus, de asemenea, extinderea platformei, a căii de rulare, precum și construcția unui nou terminal (T3), au fost finalizate în noiembrie 2015. Pe data de 20 august 2014, noua pistă 14/32 a devenit operațională. Terminalul T3, inaugurat pe 17 octombrie 2015, a devenit operațional începând cu 25 octombrie 2015. T3 are o suprafață de 3600 mp este destinat în principal zborurilor externe și are o capacitate de procesare de 320 de pasageri pe oră.
Terminalul T4 a fost finalizat, iar primul pasager va fi procesat în luna mai a acestui an.
Pe data de 31 decembrie 2023, procedura de recepţie a lucrărilor de la terminalul T4 al Aeroportului Internaţional Iaşi a început. Precizăm faptul că proiectul a fost susținut din fonduri europene şi a avut o valoare de 90 de milioane de euro. Din această sumă, un procent de 15 la sută a fost asigurat din contribuția de la bugetul de stat.
Terminalul 4 este cel mai mare terminal din țară după cel de la Otopeni și are o suprafață desfășurată de aproximativ 32.000 mp. În T4, pasagerii vor avea la dispoziție șapte porți pentru „Plecări” și trei porți pentru „Sosiri”. Fluxurile vor fi bidirecționale, iar îmbarcarea pasagerilor se va face și prin 3 aviobridge-uri. Prin noul terminal, 3,3 milioane de pasageri vor putea fi procesați în fiecare an.
Operatori și destinații:
De pe Aeroportul Iași avem posibilitatea să călătorim în 24 de destinații, din care 23 internaționale.
Rutele sunt operate de cinci companii aeriene partenere, a 6-a companie (Eurowings) începând cu luna mai 2024.
WIZZ AIR:
Istanbul (Turcia)
Berlin, Memmingen, Dortmund (Germania)
Basel (Elveția)
Copenhaga, Billund (Danemarca)
Madrid, Barcelona (Spania)
Londra-Luton, Liverpool (Anglia)
Paris-Beauvais (Franța)
Bruxelles-Charleroi (Belgia)
Eindhoven (Olanda)
Roma-Fiumicino, Milano-Bergamo, Bologna, Torino, Veneția-Marco Polo, Catania (Italia)
Tel Aviv (Israel)
Larnaca (Cipru)
RYANAIR:
Paris-Beauvais (Franța), Bruxelles-Charleroi (Belgia), Milano-Bergamo (Italia), Dublin (Irlanda)
AUSTRIAN AIRLINES: Viena (Austria)
HISKY: Dublin (Irlanda)
TAROM: Otopeni
- EUROWINGS: Dusseldorf (de la 1 mai 2024) și Stuttgart (din 3 mai 2024).
Evoluție număr pasageri 2018 – 2023
Luna | Pasageri | Comparație cu anul predecent |
Pasageri Cumulativ |
|||||
2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |||
Ianuarie | 83.323 | 95.368 | 93.224 | 19.180 | 53.756 | 120.559 | ▲ 124,3% | 120.559 |
februarie | 74.070 | 90.572 | 85.025 | 12.457 | 44.901 | 98.945 | ▲ 120,4% | 219.504 |
Martie | 81.707 | 95.327 | 39.528 | 14.063 | 119.387 | 140.017 | ▲ 17,28% | 359.521 |
Aprilie | 92.522 | 102.116 | 6.631 | 23.977 | 139.187 | 206.323 | ▲ 48,23% | 565.844 |
Mai | 95.304 | 111.124 | 5.103 | 34.311 | 159.813 | 229.348 | ▲ 43,51% | 795.192 |
Iunie | 100.930 | 121.848 | 9.576 | 53.618 | 173.719 | 247.483 | ▲ 42,46% | 1.042.675 |
Iulie | 132.000 | 132.721 | 48.600 | 89.292 | 177.642 | 250.251 | ▲ 40,87% | 1.292.926 |
August | 142.839 | 134.975 | 61.128 | 116.390 | 181.032 | 249.379 | ▲ 37,75% | 1.542.305 |
septembrie | 132.800 | 123.629 | 96.444 | 143.963 | 215.023 | ▲ 49,36% | 1.757.328 | |
octombrie | 124.040 | 112.718 | 33.754 | 69.165 | 126.558 | 190.976 | ▲ 50,89% | 1.948.304 |
noiembrie | 101.000 | 96.471 | 12.638 | 96.794 | 191.103 | ▲ 97,43% | 2.139.407 | |
decembrie | 95.070 | 95.742 | 121.833 |
Terminale
T1 – zonă administrative / anumite zboruri charter
T2 – procesează zborurile interne
T3, are o suprafață de 3600 mp este destinat în principal zborurilor externe și are o capacitate de procesare de 320 de pasageri pe oră.
Terminalul T4 – O construcție nouă cu 3 niveluri, 7 porți de îmbarcare, 20 birouri de check-in, capacitate de procesare de 950 pasageri pe oră și 3,5 milioane de pasageri anual.
Parcare – Facilitățile de parcare vor fi dotate cu un sistem modern de management. Parcare nouă va avea un total de 600 de locuri.
Parc Fotovoltaic – Parcul fotovoltaic are o capacitate de 1MWh, reprezentând un pas important către utilizarea surselor de energie regenerabilă în operațiunile aeroportuare. Suprafață totală a acestui parc este de 1 hectar.
Autor
Urmărește știrile PSNews.ro și pe Google News