Nicușor Dan a cheltuit 60 de milioane de lei în campania electorală: unde s-au dus banii

Sursa foto: Inquam Photos/ Codrin Unici

Nicușor Dan a cheltuit 60 de milioane de lei în campania electorală pentru a deveni noul președinte al României. Cei mai mulți bani i-a cheltuit în cele două săptămâni de dinainte de turul doi, când a construit o întreagă campanie anti-Simion. Multe dintre contractele oferite de Nicușor Dan în această campanie au ajuns la firme foarte mici, necunoscute și cu unul sau doi angajați.

Turul 1: 20 de milioane de lei

Pe data de 6 mai, Nicușor Dan anunța cheltuieli de 20,4 milioane de lei în campania electorală de o lună, potrivit datelor AEP disponibile aici. Fostul primar primise 20 de milioane de lei din împrumuturi și 340.000 de lei din donații. Înainte de startul campaniei oficiale, Nicușor Dan avea deja un site pentru donații, unde strânsese peste 3 milioane de lei, însă această sumă nu a declarat-o pentru primul tur, în condițiile în care îi anunța pe români că strângea bani tocmai pentru campania electorală.

Pentru primul tur al alegerilor prezidențiale, fostul primar a cheltuit 15 milioane de lei pentru propaganda online, 769.000 de lei pentru propaganda la TV și radio, 917 mii lei pentru sondaje, 101 mii lei pentru afișe electorale, 1,1 milioane lei pentru materiale de propagandă electorală tipărite și 2,46 milioane lei pentru spații, protocol, evenimente, deplasări și alte cheltuieli.

Cheltuielile lui Nicușor Dan din turul 1/ Sursa: AEP

Turul 2: 40 de milioane de lei

Nicușor Dan și-a dublat cheltuielile înainte de turul doi și în doar două săptămâni a investit 40 de milioane de lei, față de 20 de milioane cheltuite într-o lună înainte de turul 1.

Pe 5 mai 2025, Nicușor Dan a deschis din nou site-ul de donații și a strâns alte 3,2 milioane de lei, pe care i-a declarat după turul doi. În total, Nicușor Dan a declarat că a primit 3,6 milioane de lei din donații pentru turul 1 și turul doi.

Totalul împrumuturilor pentru turul 1 și turul 2 s-a ridicat la 57,3 milioane de lei, adică pentru turul al doilea a primit 37,3 milioane de lei, aproape dublu față de primul tur.

În ceea ce privește cheltuielile pentru turul doi, Nicușor Dan a investit foarte mult în propaganda la TV și radio. Dacă în primul tur cheltuise doar 769 de mii de lei, în turul doi a cheltuit 15,2 milioane de lei, ajungând la un total de 16 milioane de lei pentru cele două tururi.

Pentru propaganda online, înainte de turul doi, a plătit 12,1 milioane de lei, având un total de 27,1 milioane de lei pentru cele două tururi. Fostul primar a plătit 3,3 milioane de lei pe sondaje înainte de turul doi și 7,3 milioane lei pentru evenimente, spații, deplasări și alte cheltuieli. Materialele tipărite pentru propagandă l-au costat 2,5 milioane de lei pentru turul doi, având un total de 3,6 milioane de lei.

Nicușor Dan a avut cheltuieli totale de 60,88 de milioane de lei pentru turul 1 și turul 2, iar cea mai mare sumă de bani a cheltuit-o înainte de turul doi. Fostul primar a investit o sumă uriașă pentru a se promova la televiziuni și radio. În doar 12 zile (timpul de campanie pentru turul doi) a cheltuit 15,2 milioane de lei pentru propagandă la TV și radio, adică 1,2 milioane de lei pentru fiecare zi de campanie, doar pentru a apărea în mass media.

Cheltuielile lui Nicușor Dan din turul 1 și turul 2/ Sursa: AEP

Unde au ajuns banii din campanie

În turul al doilea, Nicușor Dan și-a schimbat mandatul financiar și a lucrat cu Mihaela Virginia Teleman, soția lui Ciprian Teleman, fostul ministru USR. Pe data de 16 mai, Mihaela Teleman a primit 292.000 de lei de la Nicușor Dan pentru serviciile sale de mandatar financiar.

Dar cel mai mare beneficiar este firma Terramin Mesh Marketing SRL, care a primit 12 milioane de lei pentru turul al doilea, din cele 40 de milioane de lei cheltuite de Nicușor Dan în cele 2 săptămâni de campanie. Adică 30% din tot bugetul lui Nicușor Dan s-a dus către firma Terramin Mesh Marketing SR.

Firma Terramin Mesh a fost înființată în 2018 și este deținută de Maria-Elena Popescu şi Meshoulam Oren Benjamin. Din 2018 și până în 2024, firma a avut o cifră de afaceri totală de 3,5 milioane de lei, declarând mereu un singur angajat. În 2025, cu ajutorul lui Nicușor Dan, firma a dat marea lovitură și a încasat 12,14 milioane de lei doar în două săptămâni pentru turul doi.

În campania pentru primul tur, Terramin Mesh a primit alte 6 milioane de lei de la Nicușor Dan. Astfel, în 2025 această firmă a încasat 18 milioane de lei de la noul președinte al României, adică de 6 ori mai mult decât a încasat în toată existența sa.

Firma 44eastplace SRL a fost răsplătită de Nicușor Dan cu 5,6 milioane de lei, pentru mai multe contracte din turul al doilea. Firma există din 2019 și anul trecut a declarat o cifră de afaceri de 2,4 milioane de lei, având doar 2 angajați. Această mică firmă din Sectorul 2 din București a dat și ea lovitura și s-a abonat la contractele lui Nicușor Dan.

Baobab Studio SRL, o altă firmă cu un singur angajat, a primit 3 milioane de lei pentru campania din turul al doilea. În campania pentru primul tur, această firmă primise doar 400 de mii de lei.

40 de milioane Nicușor Dan vs. 27,9 milioane George Simion

Televiziunile au fost marii beneficiari, iar Nicușor Dan a împărțit cea mai mare parte din bani cu România TV, B1 TV și Antena 3. România TV a primit 4,6 milioane de lei de la Nicușor Dan, iar de la George Simion doar 1,3 milioane de lei. Antena 3 a primit și ea 3,4 milioane de lei, iar B1 TV doar 1,2 milioane de lei. Pe de altă parte, George Simion a mai plătit doar Realitatea TV , care a luat 15 milioane de lei.

Nicușor Dan a plătit 312 mii lei pentru Liviu Iolu, fostul purtător de cuvânt al guvernului Cioloș și fostul membru al echipei de campanie a lui Mircea Geoană, în 2024. Iolu l-a abandonat imediat pe Geoană și a trecut de partea lui fostului primar al capitalei. În campania pentru primul tur, Iolu a primit 106 mii lei de la Nicușor Dan.

Noul președinte al României a cheltuit 40 de milioane de lei pentru campania din turul al doilea, în timp ce adversarul său, George Simion, a declarat cheltuieli de doar 27,9 milioane de lei. Alegerile prezidențiale se dovedesc a fi un adevărat business pentru firmele din jurul candidaților, iar victoria se decide în funcție de candidatul care cheltuie cei mai mulți bani.

Autor

  • Marius Constantin, editorialist PS News. Marius Constantin are o experiență de 8 ani în presă, consultanță politică și marketing, în România și Italia.

    View all posts

Urmărește știrile PSNews.ro și pe Google News

Citește și: