Skip to content
Politică

Nicușor Dan face praf “noul București”. S-a apucat să taie investițiile Capitalei

Inquam Photos/George Călin

Nicușor Dan face praf „noul București” promis înainte de a fi ales. Actualul edil al Capitalei a anulat, chiar în ultima zi a anului 2020, licitația de tramvaie a STB, care fusese câștigată de o firmă românească. Motivul invocat de conducerea Societății de Transport București este lipsa banilor, însă surse politice citate de clubferoviar.ro vorbesc despre un puternic lobby făcut de producătorii de autobuze. Decizia a fost contestată de câștigătorul licitației.

Anularea licitației nu apare în Sistemul Electronic de Achiziții Publice (SEAP), unde procedura figurează în continuare ca fiind ”în desfășurare”. În schimb, pe site-ul Consiliului Național de Soluționare a Contestațiilor (CNSC) este postată o informație privind o contestație depusă pe 12 ianuarie 2021 (marți) de către câștigătorii licitației, în contradictoriu cu Societatea de Transport București STB SA.

licitația de tramvaie a STB noul director general al STBDirectorul general al STB, Mihai Petcu (foto), a confirmat pentru Club Feroviar faptul că licitația a fost anulată. ”A fost anulată din lipsă de fonduri. Noi, STB nu avem bani, dacă nu suntem prinși pe lista de investiții de la Primărie. Această achiziție nu a fost prinsă deloc anul trecut”, a declarat el.

Întrebat de unde știe dacă în acest an investiția nu va fi inclusă pe lista obiectivelor finanțabile de Primăria Municipiului București, din moment ce bugetul Capitalei nu a fost aprobat, nefiind gata nici cel național, Mihai Petcu a evitat să răspundă.

Amintim că pe 31 iulie 2020, Electroputere VFU asociată cu Reloc SA a câștigat licitația de furnizare a 40 de tramvaie, cu posibilitatea de achiziție a încă 60 de tramvaie de 18 metri, organizată de STB SA.

Licitația, lansată în 2019, avea o valoare estimată cuprinsă între 307,6 milioane de lei (corespunzător unui număr de 40 de tramvaie) și 769 milioane de lei (100 de tramvaie). Desemnarea asocierii drept câștigătoare a avut loc imediat după ce Autoritatea Națională de Achiziții Publice (ANAP) și-a dat acceptul pe procedura de evaluare și desemnare a câștigătorilor. Elecroputere VFU a concurat la licitație cu asocierea Astra Vagoane Călători – Atelierele CFR Grivița – CRRC China.

Finanțarea ar putea fi asigurată prin PNRR

Licitația STB nu ar fi trebuit anulată atât timp cât – așa cum am menționat mai sus – bugetul pe acest an al Bucureștiului nu este încă aprobat și nu au fost căutate alte surse de finanțare.

Una dintre acestea, cea mai la îndemână, de altfel, este Mecanismul European de Redresare și Reziliență, care a fost adoptat în urmă cu două zile de comisiile de specialitate ale Parlamentului European. La București, Planul Național de Redresare și Reziliență, care trebuie să precizeze obiectivele de investiții pentru care se cere finanțare europeană, a fost adoptat pe vremea când la Palatul Victoria se afla Guvernul condus de Ludovic Orban și, în plus, era și campanie electorală. Cum în campanie românul este de fiecare dată momit cu kilometri de autostradă, în PNRR au fost incluse și mai multe proiecte rutiere, alături de cele feroviare sau de metrou.

Acum, Planul trebuie refăcut, după cum a semnalat săptămâna trecută noul ministru al Fondurilor Europene, Cristian Ghinea. Întrebat dacă există şansa ca planurile României să fie acceptate la Bruxelles aşa cum sunt ele formulate acum, Cristian Ghinea a răspuns negativ: ”În acest moment nu, pentru că nu respectă aceste… Comisia ar fi în imposibilitate tehnică să le accepte. O să se uite: Ia, din ce aţi pus voi acolo, 37% este verde? Nu! Nu putem să acceptăm, pentru că e ilegal, e un regulament european care trebuie respectat (…) Autostrăzi nu e verde, dar CFR-ul e verde”.

Metroul de suprafață din București reevaluarea licitației pentru tramvaie investiții în linii de tramvai
Nicușor Dan nu-i răspunde la telefon nici lui Ciprian Ciucu

Și tramvaiele sunt la fel de ”verzi”, deci ar putea fi finanțată achiziția lor din bani europeni, în locul autostrăzilor și al drumurilor expres. Asta dacă ar exista voință politică în acest sens. Din toate datele însă, aceasta nu există.

Mai mult, surse din cadrul majorității PNL-USR PLUS-PMP din Consiliului General al Municipiului București, care au dorit să-și păstreze anonimatul, au dezvăluit pentru Club Feroviar că anularea licitației de tramvaie a STB s-a făcut la presiunea grupurilor de lobby ale producătorilor internaționali de autobuze.

Reamintim că același Nicușor Dan, într-o conferință comună cu Ludovic Orban, anunța în luna octombrie că va face o centură feroviară a Bucureștiului. Însă, ce centură feroviară are de gând să facă Nicușor Dan, atâta timp cât nu vor fi trenuri, după ce actualul edil al Capitalei a anulat licitația de tramvaie a STB, care fusese câștigată de o firmă românească, în urma unui puternic lobby făcut de producătorii internaționali de autobuze?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *