Retailerii online ar putea fi obligați să afișeze pe site, într-un mod vizibil, toate suprafețele ambalajului sau etichetei produselor vândute ce conțin informațiile obligatorii ale respectivului produs, nu doar imaginea de prezentare a acestuia.
Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC ) vrea să oblige prin lege magazinele online să afișeze pe site, pe lângă imaginea cu produsul comercializat, și toate suprafețele ambalajului/etichetei ce conțin informațiile obligatorii ale produsului, potrivit unui proiect unui proiect de Ordin aflat în transparență decizională.
„Operatorii economici care desfășoară activitate de comercializare de produse alimentare și a produselor nealimentare în mediul online, au obligaţia de a informa consumatorii prin afișarea, în câmpul vizual, a tuturor suprafețelor ambalajului/etichetei ce conține informațiile obligatorii ale produsului lângă imaginea de prezentare a acestuia”, se menționează în proiect.
De asemenea, potrivit proiectului de act normativ, informațiile puse la dispoziție de retailerii online trebuie să fie identice cu cele oferite de operatorii economici care desfășiară activitatea de comercializare a acelorași produse prin intermediul magazinelor fizice.
Pentru situațiile în care nu pot fi afișate etichetele produselor, toate informațiile de pe aceastea se pot edita lângă imaginea de prezentare a produsului.
„Operatorii economici vor informa consumatorii, în mod complet, corect şi precis, asupra informaţiilor cu caracter obligatoriu ale produselor oferite, astfel încât consumatorii să aibă posibilitatea de a face o alegere raţională, în conformitate cu interesele lor, între produsele oferite şi să fie în măsură să le utilizeze, potrivit destinaţiei acestora, în deplină securitate”, se mai menționează în proiect.
Propunerea ANPC vine în contextul unor verificări în mediul online în urma cărora s-a constatat faptul că mare parte dintre produsele supuse vânzării online nu prezintă, în totalitate, informațiile cu caracter obligatoriu impuse prin cadrul legal, consumatorul fiind astfel în imposibilitatea de a face alegeri corecte, în deplină cunoștință de cauză.
„Experiența a demonstrat necesitatea reglementării de norme care să oblige operatorii economici în a menționa, în mod clar, precis și neechivoc, toate informaţiile cu caracter obligatoriu ale produselor aflate la comercializare. Acest aspect este reglementat la acest moment, astfel că, pentru produsele a căror comercializare se realizează în cadrul obișnuit în magazinele fizice, consumatorul poate să citească compoziția produsului de pe etichetă, dar sunt cazuri în care în cazul unei achiziții de produse din mediul online, cum sunt produsele alimentare ambalate, cosmetice, textile, detergenți ș.a. produse, consumatorul nu are acces la toate informațiile, regăsind doar imaginea de prezentare a produsului. Mare parte din operatorii economici afișează doar eticheta cu imaginea/denumirea produsului nefiind afișate și informațiile de pe eticheta acelui produs cu informațiile relevante pentru consumator. Reglementarea este necesară având în vedere și faptul că, la acest moment comerțul electronic este în plină expansiune atât în sectorul business-to-consumer (B2C), cât și în sectorul business-to-business (B2B). În comerțul electronic B2C, un retailer sau o altă companie vinde direct clienților finali, respectiv consumatorilor persoane fizice, fapt ce impune o informare cât mai exactă aspra compoziției produselor puse la dispoziție”, se mai arată în preambului proiectului de ordin.
Citește mai mult AICI
Autor
Urmărește știrile PSNews.ro și pe Google News