Guvernul a adoptat, joi, proiectul de lege privind aplicarea unor tarife rutiere pe rețeaua de drumuri naționale din România.
Luna trecută, Ministerul Transporturilor a pus în dezbatere publică un proiect de lege prin care se dorea impunerea unei roviniete în funcție de vechimea mașinii, dar și o nouă taxă pentru camioane numită TollRo.
TollRo va intra în vigoare de la 1 ianuarie 2026, conform jalonului din PNRR, iar tarifele vor fi stabilite prin Ordin al Ministrului Transporturilor.
Mai exact, deținătorii de autoturisme vor plăti pentru gradul de poluare, iar șoferii de camioane vor plăti „la kilometru”, scrie adevarul.ro.
Conform proiectului publicat de MT, de la 1 ianuarie 2026, rovinieta se aplică tuturor categoriilor de vehicule înmatriculate care sunt folosite pe reţeaua de drumuri naţionale din România, concepute şi construite pentru transportul de persoane şi transportul de marfă cu masa totală maximă autorizată (MTMA) mai mică sau egală cu 3,5 tone.
De asemenea, rovinieta se va aplica în funcţie de categoria vehiculului, de clasa de emisii poluante (EURO) și de durata de utilizare a reţealei de drumuri naţionale din România. Durata de utilizare cuprinde durata de parcurs, precum şi durata de staţionare.
Conform sursei citate, rovinieta se achită anterior utilizării reţelei de drumuri naţionale din România şi este structurată în funcţie de durata de utilizare a acesteia, astfel: o zi, 10 zile, 30 de zile, 60 de zile şi 12 luni.
„Tariful zilnic nu depăşeşte 9% din tariful pentru 12 luni, tariful pe 10 zile nu depăşeşte 12% din tariful pentru 12 luni, tariful lunar nu depăşeşte 19% din tariful pentru 12 luni iar tariful pe două luni nu depăşeşte 30% din tariful pentru 12 luni.”, mai arată proiectul de lege. În prezent, Rovinieta poate fi plătită pentru o zi, șapte zile, 30 de zile, 90 de zile sau pentru un an și se aplică tuturor vehiculelor, indiferent de specificul lor sau de caracteristicile lor tehnice.
Excepții de la plata rovinietei
Autoritățile menționează că autovehiculele mai multor instituţii precum MAI, MApN, SRI, SPP, dar şi cele folosite în transportul public local de persoane prin servicii regulate, autovehiculele autorizate pentru efectuarea transportul şcolar şi ambulanţele detinute de autorităţile sau entităţile publice vor fi scutite de plara rovinietei.
La fel şi vehiculele care efectuează transporturi în cadrul unor misiuni de protecţie civilă sau misiuni umanitare pe teritoriul României sau care tranzitează România în acest scop. De scutiri vor beneficia şi persoanele cu handicap, precum şi însoţitorii sau, după caz, asistenţii personali ai acestora.
TollRo, noua taxă pentru şoferi
Totodată, prin proiectul de act normativ, camioanele de marfă vor plăti un tarif rutier stabilit în funcție de distanța parcursă pe rețeaua de drumuri de interes național, numit TollRo. Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) este entitatea desemnată să perceapă și să încaseze TollRo.
„TollRo se va aplica pentru toate vehiculele înmatriculate care sunt folosite pe acesta (rețeaua de drumuri n.r.), concepute şi construite pentru transportul de marfă cu masă totală maximă autorizată (MTMA) mai mare de 3,5 tone. Vehiculele de transport mixt se asimilează, din punct de vedere al TollRo, cu vehiculele de transport marfă.”, mai arată reprezentanții MT.
TollRo se va percepe pentru utilizarea domeniului SETRE România, care este reprezentat de reţeaua de drumuri naţionale din România, cu excepţia sectoarelor de drum naţional aflate în intravilanul municipiilor între indicatoarele de intrare/ ieşire în/ din acestea. Noua taxa se stabilește în funcţie de tariful unitar și distanța parcursă pe un sector de drum din domeniul SETRE România exprimată în unități întregi de kilometri.
Tariful unitar cuprinde un tarif de utilizare a infrastructurii si un tarif bazat pe costuri externe care au la bază principiile recuperării costurilor infrastructurii si cele legate de poluarea atmosferică generată de trafic, în conformitate cu Directiva 1999/62/CE. Astfel, TollRo se calculează prin înmulțirea tarifului unitar cu distanța parcursă.
În cazul vehiculelor care circulă fără plata TollRo, utilizatorii vor avea obligația de a plăti către CNAIR un tarif compensatoriu. Cuantumul tarifului compensatoriu va fi următorul: nu mai mult de 1.000 lei, în situația în care se poate stabili distanța parcursă pe domeniul SETRE România; 2.000 lei, în situația în care nu se poate stabili distanța parcursă pe domeniul SETRE România.
Autor
-
Adrian Pavel, redactor PS News. Cu o experienţă de peste 10 ani în presă, Adrian Pavel se descrie ca fiind un împătimit al noutăţilor, practic dependent de ştiri. Încearcă de fiecare dată să fie la curent cu tot ceea ce se întâmplă în ţară şi în străinătate şi să ofere cele mai calde informaţii cititorilor. Este adeptul zicalei „Nimeni nu e sărac cu duhul, e doar mai puţin informat”.
View all posts
Urmărește știrile PSNews.ro și pe Google News