Mai multe pagini de internet și Facebook care au legătură directă cu AUR îl promovează pe Piedone. Candidatul la Primăria Generală beneficiază chiar de reclamă plătită de aceste pagini. E încă o piesă din strategia de imagine prin care Piedone a ajuns unul dintre cele mai populare personaje din social media.
Dacă mâine ar fi alegeri în București, Cristian Popescu Piedone ar putea fi ales primar general. E creditat, arată datele celui mai recent sondaj de opinie, făcut de Avangarde, la comanda Digi24, cu 44% din voturi.
De ce ar fi Piedone opțiunea numărul unu a bucureștenilor? O explicație ar putea fi campania de imagine construită cu grijă ani la rând, care pare a fi șters legătura lui cu tragedia de la Colectiv, în care au murit 65 de oameni.
Și care s-a clădit pas cu pas, folosind strategii de marketing emoțional general valabile, care îi împing pe oameni să decidă cu inima mai degrabă decât cu mintea.
Iar la poziția deja dominantă pe care Piedone o are în social media se adaugă, în ultimul timp, una nouă. Promovarea sa în altă nișă decât cea obișnuită, una naționalistă, capitalizată de media apropiată partidului AUR (Alianța pentru Unirea Românilor).
Europa Liberă a analizat discursul și colaborările pe care Piedone le-a abordat în strategia sa de a ajunge primar general.
„Mama Maria”
„Mama Maria” este, probabil, cea mai cunoscută vânzătoare de verdețuri de pe Facebook. Asta după ce, pe 27 iunie 2021, Piedone a postat, pe pagina sa de Facebook un clip cu femeia care vindea pe trotuar ardei și câteva legături de usturoi și pătrunjel.
„De azi încolo, are locul ei stabil aici”, îi spune Piedone unui subaltern, prin stație, după ce îi transmite să-i aducă Mariei o tarabă de la piață.
Videoclipul în care Piedone o ajuta pe „măicuța blândă, cu băsmăluță și șort înflorat, cusut grăbit, și veșminte cu iz de busuioc” a strâns aproape 14 milioane de vizualizări, și este cea mai de succes postare făcută vreodată de el. Clipul pare făcut ad-hoc, dar este editat cu muzică înduioșătoare pe fundal, ca să producă emoție.
Jurnaliștii Europa Liberă au căutat-o pe Mama Maria. Nu au găsit-o la taraba care i-a fost dedicată. Au aflat, însă, că femeia are 85 de ani și provine dintr-o localitate din județul Giurgiu. Ar locui în apropiere „pe undeva pe Calea Ferentari”, spun cei doi vânzători de flori de lângă chioșcul femeii.
Nu știu dacă are copii care să o ajute: „O mai ajută dom’ primar cu câte unele” și spun că, de fapt, nici ei nu o cunosc prea bine, chiar dacă au văzut-o venind acolo „de ani de zile” ca să vândă puținele verdețuri pe care le are.
După succesul primului clip cu bătrânica, au urmat multe altele, toate cu audiențe mari. Personajul „Mama Maria” nu a lipsit de pe pagina de Facebook a lui Piedone nici măcar când acesta era în închisoare. Fiul său, Vlad Piedone Popescu, a continuat povestea.
Aproape 2 milioane de oameni au urmărit cum, în iunie 2023, Piedone, proaspăt ieșit din închisoare, a vizitat-o pe vânzătoare la aceeași tarabă.
De asemenea, videoclipul din preajma Crăciunului în care primarul sectorului 5 „a luat cina” împreună cu „Mama Maria” și angajații de la salubritate din subordine a fost văzut de 2,8 milioane de ori.
„De ce am vrut să-i fac o bucurie și lu’ mamaie? Ea a fost cea care m-a sprijinit moral, iar acolo unde am fost plecat în vacanță a venit singurică cu șase legături de ceapă și patru salate să-mi aducă. Și m-a adoptat, acum sunt copilul ei. Acum, dacă eu nu mai am mamă… e mama mea. (…) I-auzi, nu mă ține de străin, sunt copilul ei!”, spune Piedone în acel videoclip.
Izbăvirea prin „Mama Maria”
Primarul sectorului 5 și-a dat seama că emoția stârnită de femeia bătrănă și necăjită e secretul succesului: aceste videoclipuri îi aduc mai multe vizionări decât cele în care își prezintă activitatea.
„Postează constant doar tipul ăsta de videoclipuri. A avut o grijă meticuloasă să le lege de personalitatea sa și de o izbăvire a personalității lui în ochii publici”, spune, pentru Europa Liberă, Mădălina Voinea, expert în monitorizarea online a dezinformării.
Ea adaugă că este clară imaginea pe care vrea să și-o construiască primarul sectorului 5: „Ați văzut că cel mai popular conținut de pe pagina domnului Piedone de anul trecut sunt exact filmulețele cu bătrâna care era recunoscătoare că a ieșit Piedone din închisoare, că poate să se reapuce de construit.”
Voinea mai spune că interacțiunile de pe pagina lui Piedone au crescut cu 20% anul trecut, în comparație cu precedentul: „Sunt foarte multe grupuri din Timișoara, din Cluj unde apar distribuite videoclipurile lui.”
„E o comunicare foarte bine pregătită, e de-a dreptul o strategie de comunicare de marketing. Postează constant. Sunt scenarii bine gândite pentru publicul domnului Piedone”, spune Mădălina Voinea, autoarea raportului și specialistă în monitorizarea online a dezinformării, pentru Europa Liberă.
Citeste mai mult aici
Autor
Urmărește știrile PSNews.ro și pe Google News