Din cauza regulilor & practicilor încâlcite, politicienii români sunt mai vizibili înainte de campania electorală decât înainte. În campanie, costurile trebuie declarate până la ultimul leu. Înainte, nu neapărat. Europa Liberă va analiza prezența online a celor mai bine clasați politicieni pentru alegerile din 4 mai. Primul în sondaje în acest moment este politicianul pro-rus Călin Georgescu.
Zeci de pagini de internet – cu sute de mii de urmăritori – îl laudă zilnic, gratuit, pe fostul candidat la președinția României, Călin Georgescu.
Acestea îl mențin pe C. Georgescu în atenția publicului – căruia i se adresează emoțional, cu cuvinte și expresii care cer reacții, cu titluri bombastice.
Printre aceste pagini regăsim o mare parte dintre cele despre care Europa Liberă a scris anul trecut, cu multe luni înainte de alegeri; ele au fost create pentru a li se capitaliza audiența mai târziu – Natalia, Maria Ioana, Stirilescu etc.
De mai bine o lună, însă, tot pe Facebook a început și o ofensivă pe bani pentru promovarea fostului candidat la președinția României.
Aceasta se desfășoară în afara campaniei electorale – care începe pe 4 aprilie – și nu are un scop politic declarat. În mod normal, Meta (compania care deține Facebook) obligă promotorii mesajelor politice să declare explicit cine plătește și cine e beneficiarul campaniei.
Paginile pe care se derulează campania dinaintea campaniei electorale pentru Călin Georgescu sunt fie unele mai vechi, cu audiență consolidată, fie unele create de câteva săptămâni și care au un număr mare de urmăritori – greu de explicat pentru timpul scurt de când au apărut.
Ce au în comun aceste pagini? Conțin, în mare, aceleași postări – fotografii cu Călin Georgescu singur sau cu soția, la care e adăugat un text. În plus, paginile care rulează aceste campanii sunt „înrudite între ele”.
Dar cel mai important element comun este că niciuna dintre aceste pagini nu declară care sunt promotorii și beneficiarii reali.
Europa Liberă a analizat mai multe pagini pe care au rulat sau pe care rulează încă postări plătite în favoarea lui Călin Georgescu.
Postările plătite pentru Călin Georgescu au început să apară chiar din ziua în care a fost creată pagina. Ele sunt de forma – text – „Eu îl votez! Tu?”– și o fotografie cu Călin Georgescu, fie singur, fie în compania soției sau a lui George Simion. Mesajul lor e: „dacă și tu îl susții, apasă aici”.
Reclama plătită se adresează publicului din România cu vârste între 40 și 65 de ani, arată datele arhivate de compania Meta.
În scurta istorie a paginii apar alte peste 100 de postări cu tema Călin Georgescu, care fac trimitere la site-ul vise-românești.eu, unde sunt postate diverse articole.
La același site de mai sus – vise-românești.eu – se face trimitere la o altă pagină de Facebook, creată o zi mai devreme decât profilul Iubesc România.
Reclamele pentru Călin Georgescu au început să ruleze chiar de pe 18 ianuarie. La prima postare sponsorizată – o fotografie creată cu inteligență artificială (AI) – plătitor apare un anume Andrei Ciobanu. La ultima postare sponsorizată, o fotografie cu Călin Georgescu și George Simion, plătitor apare profilul de Facebook Iubesc România.
Pagina s-a numit inițial Wspomnienia (amintiri, în limba poloneză), iar pe 21 ianuarie 2025 și-a schimbat numele în Familia Tradițională. Din aceeași zi au început să ruleze reclame plătite, pe același model. „Dacă îl susții, apasă aici” sau „Dacă îți place de ei, apasă aici”. Fotografiile folosite la postările plătite diferă de cele folosite de profilele de Facebook prezentate mai sus.
Publicul țintă ales de promotor, Familia Tradițională, este același – români cu vârsta între 40-65 de ani. Reclamele au rulat de la câteva ore, la câteva zile – cel mult până pe 30 ianuarie.
Citește mai mult AICI
Autor
Urmărește știrile PSNews.ro și pe Google News