Oferta de la Hidroelectrica a explodat ca o sticlă de şampanie și a adus miliarde pe piața de capital

hidroelectrica
Sursă foto: Facebook / Hidroelectrica

Operațiunea de listare a Hidroelectrica – validată ca cea mai valoroasă companie românească – a catalizat investitorii cu experiență, a atras interesul general al publicului și a arătat că, la momente de mobilizare, piața financiară locală găsește adâncime nebănuită.

După o primă jumătate de an în care volumele au fost mici la Bursa de Valori București, interesul pentru aceasta a explodat în această vară, în contextul evenimentului corporativ care va marca întregul deceniu, oferta publică primară de la Hidroelectrica (H2O), în care Fondul Proprietatea (FP) a vândut pachetul său de 19,94% din acțiuni deținut la producătorul de energie hidro, scrie profit.ro.

„E ca o sticlă de șampanie care s-a deschis”, descrie Dragoș Mesaroș, director de tranzacționare la SSIF Goldring, momentul de descătușare a pieței la o listare pe care se miza încă din anul 2013, când, la ieșirea din insolvență, Hidroelectrica avea cale liberă pentru listare.

„A fost o perioadă destul de lungă și de așteptare, dar oricum se pare că toată lumea s-a trezit mai bine, se pare că lumea cumpără, vinde, este interesată și de alte simboluri, stă lumea și mai citește…”

De fapt, păstrând metafora sticlei de șampanie a brokerului de la Târgu Mureș, oferta Hidroelectrica a fost lansată ca de Revelion, la miezul nopții. Publicarea noaptea a prospectului operațiunii nu a împiedicat activarea investitorilor încă de a 2-a zi de la prima oră, când a și început subscrierea. După prima oră și jumătate se cumulaseră, numai pe tranșa de retail, ordine pentru achiziția a aproximativ 330.000 de acțiuni, valoarea agregată a acestor plasamente fiind de aproape 37 milioane lei. Debutul și pe segmentul investitorilor instituționali a creat instantaneu condițiile de închidere a ofertei. În jurul orei 14.00 a primei zile, intermediarii au notificat fondurile de investiții care cotau că tranșa a fost subscrisă integral, prin ordinele investitorilor-ancoră și ale fondurilor de pensii care deja asigurau cicumstanțele unei închideri la un preț peste 100 de lei/acțiune a ofertei, așa cum Profit.ro a anunțat în premieră.

„O ofertă de manual, foarte bine executată, foarte bine pusă în practică și succesul a fost garantat”, spune Horia Gustă, președinte al Asociației Administratorilor de Fondurilor (AAF) despre operațiunea de piață derulată de Fondul Proprietatea.

El adaugă faptul că nu a contat că a fost luna iulie, investitorii mobilizând resursele chiar și într-o perioadă de vară pentru o ofertă despre care se discută de 10 ani și pe care FP a anunțat-o în luna septembrie a anului trecut.

„Toată lumea a făcut pași în direcția aceasta”, spune Gustă. Cel mai bun moment dintr-un deceniu pentru listarea unei companii De fapt, americanii de la Franklin Templeton, care asigură administrarea unică a Fondului, pot să fi ales o perioadă optimă pentru cotarea Hidroelectrica. Într-un răstimp în care și la New York Stock Exchange s-a dezghețat piața primară, investitorul experimentat Tom Sosnoff a afirmat, într-o intervenție recentă, că acesta este posibil să fie cel mai bun moment dintr-un deceniu pentru listarea unei companii.

Condițiile de piață au permis promovarea ofertei într-un coridor de preț între 94 lei/acțiune și 112 lei/acțiune, unde investitorii au avut un reper al indicatorului P/E, care raportează prețul de piață la câștigul corporației, de 10. La acest nivel, evaluarea a fost considerată bună de investitorii instituționali și asupra acesteia nici investitorii de retail nu au avut obiecții. Încă din prima zi, Ovidiu Șerdean, broker la agenția din Deva a IFB Finwest, afirma că prețul era considerat OK de către clienți. O ofertă care a deschis calea către bursă a unor investitori noi.

Autor

Urmărește știrile PSNews.ro și pe Google News

Citește și: