Skip to content
Societate

Omul Grupului de la Cluj îl umilește pe Drulă. Călin Mitică a repornit suveica de la CFR Călători

FOTO: Călin Mitică

Ministrul Transporturilor, Cătălin Drulă, pare a fi prins de Sindromul Stockholm în ceea ce privește automotoarele sechestrate de trei ani la Remarul 16 Februarie Cluj-Napoca, unitate de reparații material rulant controlată de omul de afaceri Călin Mitică.

Un document obținut de Club Feroviar demonstrează că el dă dovadă și de aplicarea unei duble măsuri în ceea ce privește două unități din subordinea ministerului – Metrorex și CFR Călători. În ambele situații sunt procese pe rol. La prima nu s-a mai așteptat decizia instanței și s-a intervenit cu ranga, în vreme ce la a doua, lui Călin Mitică i se acordă prezumpția de nevinovăție.

Sursa citată susţine că actuala conducere a CFR Călători și ministrul Cătălin Drulă girează activitatea societății în relația cu Călin Mitică, patronul Remarul 16 Februarie Cluj-Napoca. Acesta din urmă a sechestrat de trei ani de zile șase automotoare Siemens Desiro ale societății de stat. Ce face CFR Călători? Vrea să-i mai trimită la reparat încă un automotor, chit că se judecă pentru primele șase.

Acest lucru este stipulat negru pe alb într-un proiect de ”Minută” pregătit de oficialii operatorului feroviar de stat pentru a fi semnat cu patronul Remarul 16 Februarie, obținut de Club Feroviar și pe care îl prezentăm atașat în varianta integrală.

Minuta CFR Calatori Remarul 16 Februarie

În document se prezintă în detaliu istoricul derulării Acordului cadru nr. 7/2018 pentru serviciul de Revizie tip R8 la automotoarele Desiro SR 20D – Revizie Capitală cu uzina clujeană reparatoare de material rulant, încheiat la data de 20 februarie 2018 (ministru era Răzvan Cuc, iar director general al CFR Călători – Leon Bărbulescu). Acordul are o valabilitate de 48 de luni (deci expiră în februarie anul viitor), perioadă în care CFR Călători să nu încheie cu alt operator economic un contract având ca obiect prestarea serviciilor care fac obiectul acestuia.

La aceeași dată a și fost încheiat primul contract subsecvent (nr. 46/20.02.2018), iar primele 12 automotoare au fost trimise la reparat, urmând ca ele să fie returnate până pe 19 august 2018. S-au întors însă doar șase, celelalte șase fiind și acum sechestrate în curtea Remarul 16 Februarie. Acest aspect a fost semnalat și de Corpul de Control al Prim-Ministrului, într-un raport dat publicității pe 28 aprilie 2020.

Față de împrejurarea că SC Remarul 16 Februarie SA nu a achitat de bună voie facturile de penalități, nu a eliberat garanția de bună execuție și nici nu a restituit automotoarele AM 2004, AM 2024, AM 2020, AM 2063, AM 2010, AM 2012 în starea în care au fost introduse conform procesului verbal de intrare în reparație, CFR Călători a formulat acțiuni pe care le-a înregistrat pe rolul instanțelor judecătorești de la sediul CFR Călători”. Nu vom intra în detaliile acțiunilor în Justiție (ele pot fi consultate în documentul integral disponibil mai sus), însă ceea ce trebuie reținut este faptul că operatorul feroviar de stat recunoaște prejudiciul și s-a și adresat instanțelor pentru recuperarea lui.

Vom preciza doar că suma cerută în Justiție de CFR Călători (facturile de penalități) se ridică la 1.739.654,58 lei. La aceasta se adaugă alți 78.680,77 lei, reprezentând diferența garanției de bună execuție de 4,5% din valoarea a șase contracte. Sume care trebuie reținute, deoarece vom demonstra mai jos de ce sunt mult prea mici față de prejudiciul real adus CFR Călători. Aici se pune întrebarea: de ce CFR Călători se judecă în civil pentru recuperarea automotoarelor, în loc să sesizeze Poliția și DIICOT?

Dincolo de procedura judecătorească, pentru oricine citește acest document este limpede ca lumina zilei că se impunea și începerea uneia administrative, de reziliere a contractului cu Remarul 16 Februarie. Ei bine, nici pomeneală. ”Față de aspectele de mai sus, CFR Călători consideră că soluționarea litigiilor existente între părți este apanajul exclusiv al instanțelor de judecată”, se trage concluzia în documentul citat, întocmit de directorul general al CFR Călători, Ovidiu Vizante.

Și ceea ce urmează este halucinant: nici mai mult, nici mai puțin, oficialii operatorului feroviar de stat vor să trimită la Remarul 16 Februarie, la reparații, un alt automotor, chiar dacă șase sunt sechestrate de trei ani de zile. Prin încheierea unui nou contract subsecvent.

În ceea ce privește modalitatea de încheiere a unui contract sectorial subsecvent la Acordul cadru nr.7/2018, reprezentanții CFR Călători menționează că trebuie îndeplinite următoarele condiții:

a) Stabilirea de către CFR Călători a unui automotor Desiro SR 20D care este scadent la Revizie de tip R8 în vederea introducerii în SC Remarul Cluj pentru efectuare Revizie de tip R8. Starea tehnică a acestui automotor va fi constatată în comisie comună de către reprezentanții părților înainte de introducerea în societatea reparatoare.
b) Efectuarea de către CFR Călători a demersurilor interne în vederea încheierii unui contract subsecvent la Acodul cadru nr.7/2018;
c) Înaintarea către SC Remarul 16 Februarie a unei solicitări pentru încheierea unui contract subsecvent al cărui obiect să fie efectuarea de servicii de revizie de tip R8 poz 1-176 din Anexa nr. 3 a acordului cadru nr. 7/20.02.2018 reprezentând 1 serv. de bază de Revizie de tip R8 – poz. 1 și cantități estimate în cazul poz. 2-176 de alte servicii constatate pe fluxul de revizie de tip R8 pentru automotorul Desiro a cărui stare tehnică a fost constatată în comisie comună”, se arată în proiectul de Minută. Apoi, la punctul d) sunt enumerate mai multe condiții pentru ca acest lucru să se întâmple, ceea ce nici nu mai contează, din moment ce CFR Călători evocă posibilitatea încheierii unui nou acord subsecvent, în condițiile în care reparatorul de material rulant nu le-a onorat pe precedentele.

Citeşte ARTICOLUL INTEGRAL AICI.

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *