Skip to content
Constanța Știri locale

Operatorii portuari: Muncitorii sunt puși în pericol pentru că vapoarele din zone roșii nu mai stau în carantină la intrare în Portul Constanța

omao.noaa.gov

Vapoarele care vin din zone roșii, din Italia sau alte focare din lume, nu vor mai sta în carantină în Portul Constanța. Acestea vor intra direct în dană și vor începe imediat încărcarea sau descărcarea. Mai mulți operatori portuari sunt revoltați și au tras un semnal de alarmă că angajații lor sunt puși în pericol și expuși la infectarea cu coronavirus.

Ordonanța Militară nr. 3, care a intrat în vigoare miercuri, prevede ca vapoarele care vin din zone roșii să nu mai rămână în carantină, în radă, ci să intre în Portul Constanța și să înceapă manevrele de încărcare/ descărcare.

Directorul Portului Constanța a declarat pentru info-sud-est.ro că este o măsură pentru a nu bloca traficul de mărfuri, însă operatorii portuari se plâng că oamenii care intră în contact cu echipajele acestor nave sunt expuși infectării cu COVID-19, în contextul în care nu știu cât mai pot asigura echipamentele de protecție, mulți furnizori spunând că stocurile sunt epuizate sau rechiziționate de către stat pentru nevoile din sistemul medical. O altă problemă este imposibilitatea docherilor de a respecta recomandările DSP, ținând cont de faptul că echipamentele împotriva COVID-19 sunt incompatibile cu cele folosite de muncitori în manipularea mărfurilor grele.

UMEX, unul dintre marii operatori din Portul Constanța, a transmis o scrisoare deschisă către ANR, DSP, Prefectura și Portul Constanța prin care arată cum oamenii lor sunt expuși infectării cu COVID-19 în condițiile în care navele venite din zonele roșii nu mai sunt obligate să stea în carantină până când se termină cele 14 zile de la ultimul port din care au plecat.

Costel Stanca, directorul CN APMC, a declarat că instituția pe care o conduce face tot ce e posibil să asigure personalului echipamentul de protecție, însă asta nu înseamnă că transportul de mărfuri trebuie limitat și că firmele private din port trebuie să își asigure singure echipamentul de protecție împotriva coronavirus.

“Reglementarea e clară. Bine, e clară pentru piloți, nu e clară pentru operatorii portuari, dar probabil vom reveni și acolo. La piloți e foarte clar: dacă nu li s-a pus la dispoziție echipament de protecție, nava rămâne în carantină. Dar DSP-ul poate să le spună același lucru și operatorilor: câți oameni au și câte echipamente le trebuie. Noi ne străduim, se străduiesc și ei, și când nu avem echipamente facem carantină, ce să facem? Asta e situația. Nimeni nu era pregătit pentru o astfel de situație. Încercăm să lucrăm pe pași. Dar o părere personală este că nu toată lumea s-a străduit să caute soluții. Rolul administrației portuare este de a administra infrastructura statului. Nu să cumpere măști cuiva. Dar facem și asta, nu e nicio problemă. Dar fiecare, când are un business din care câștigă ceva bani, trebuie să se pregătească pentru ceea ce vine”, a declarat Costel Stanca, directorul Porturilor Maritime, pentru Info-sud-est.ro .

Pilotul de navă este persoana care se urcă la bordul vaporului și îl ghidează, din larg, până la dana din port, unde acostează.

Pe de altă parte, reprezentanții UMEX susțin că este o penurie de echipamente de protecție și că nu vor mai putea asigura astfel de echipamente oamenilor care manipulează marfa de pe astfel de vapoare venite din zone roșii:

“În aceste condiții, nu știm de unde ar putea fi procurat întregul stoc de echipament de protecție de unică folosință, în condițiile în care acesta de abia se găsește în unitățile spitalicești. Nu putem estima, cantitativ, de câte astfel de echipamente de protecție de unică folosință este nevoie (ca și necesar, prospectat în viitor), deoarece nu știm cât va dura epidemia, nu putem estima câte nave cu astfel de mărfuri generale vor veni din porturi situate în zona roșie de COVID 19, cu ce fel de marfă vor veni, pentru ca, la rândul nostru să putem estima și echipa corespunzător forța de muncă afectată descărcării/încărcării unei astfel de nave”, se arată în scrisoarea transmisă de operatorul portuar către instituțiile statului.

De asemenea, alți operatori portuari au declarat că mulți furnizori de echipamente de protecție împotriva COVID-19 le-au transmis că nu mai există stocuri, multe dintre ele fiind rechiziționate de stat pentru sistemul medical. Aici vorbim de măști, combinezoane sau substanțe dezinfectante.

Dacă pentru traficul maritim nu există măsura carantinării, Ordonanța Militară nr. 3 prevede ca pentru traficul fluvial, navele care ajung în porturi să stea în carantină 14 zile. Explicația directorului APMC este că, la aceste tipuri de nave, piloții care urcă la bord stau mai mult și există posibilitatea infectării:

“Mai e a treia situație, care nu ne privește deloc. Se referă la porturile dunărene, unde există obligația ca toate navele să rămână în carantină până la a 14-a zi. Asta pentru că pilotul stă mult mai mult la bord alături de toți ceilalți. Aceasta este una dintre rațiuni, cea principală. Pentru că stă mai mult la bord, de la Sulina până la Galați să zicem”, a declarat Costel Stanca, pentru Info-sud-est.ro .

Până la adoptarea Ordonanței Militare nr. 3, toate vapoarele care veneau din zone roșii și intrau în Portul Constanța aveau obligația de a sta în carantină până când se împlineau cele 14 zile de la plecarea din ultimul port. Însă lucrurile s-au schimbat după ce autoritățile au hotărât să nu blocheze traficul maritim de mărfuri:

“De fapt nici înainte nu era o cerință clară să stea în carantină. Stăteau, dar nu era o cerință clară care să spună că trebuie să stea. E adevărat că ele stăteau. Rațiunea este următoarea: este definit la nivel european obligația să avem culoare verzi pentru mărfuri. Nu putem să oprim fluxul de mărfuri. Noi trebuie să punem în siguranță piloții. Oricum, pe comanda vaporului sunt doar doi oameni, nu intră în contact cu tot echipajul. Chiar am cerut ANR să analizeze posibilitatea să facă pilotaj de la distanță. Dar nu putem bloca tot portul. De exemplu, la momentul ăsta sunt blocate două nave petrolier pline cu țiței, necesar pentru rafinărie. Nimeni nu a blocat porturile, nici măcar Italia. Aceasta e practica. Noi luăm toate măsurile necesare pentru a avea oamenii în siguranță. Probabil ar fi o soluție mai simplă să punem în carantină un pilot 14 zile decât o navă întreagă”, a mai precizat Costel Stanca.

Dacă în situația piloților care bagă navele în port reglementările sunt clare, în ceea ce privește personalul portuar, cel care încarcă și descarcă navele, lucrurile nu sunt atât de limpede reglementate. De aici s-a născut ideea dacă operatorii portuari privați pot sau nu să refuze navele în dane:

“Și aici este o discuție. Sigur că, de principiu, există posibilitatea. Au fost situații în care operatorul a spus că dacă nava mai stă trei zile o primește după aceea. Dar întotdeauna contează cine își asumă cheltuielile. Asta este o discuție comercială care este mai complexă. Mai bine discutăm despre reglementări. Reglementarea este cea despre care am amintit. Înainte era un alt ordin de la DSP, dar acum s-a inclus în ordonanța 3, care se aplică la toată lumea, cu claritate după mine. Așa zice: la orice navă poate să urce pilotul, dacă are echipamentul conform DSP”, a mai transmis Costel Stanca.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *