Skip to content
Cluj Știri locale

Oraşul smart Cluj-Napoca merge pe motorină. De ce stau autobuzele electrice de 600.000 de euro în garaj

adevarul.ro

Mai bine de jumătate (54%) din transportul public din Cluj-Napoca s-a realizat, anul trecut, pe motorină, asta în timp ce 44% din parcul auto este format din autobuze diesel Euro 3 vechi şi poluante. În plus, deşi are 41 de autobuze electrice, Compania de transport public susţine că în orele de vârf foloseşte doar jumătate.

În contextul preocupărilor din ce în ce mai pronunţate pentru încălzirea globală şi pentru calitatea din ce în ce mai precară a aerului, această discuţie simpatică între doi comedianţi sumarizează foarte bine problema poluării provocate de autovehicule: plata pentru combustibilul ars nu se traduce doar în bani, ci şi în sănătatea noastră.

România a eşuat să oprească importul „rablelor” poluante din ţările vestice, astfel că marile oraşe sunt sufocate de sute de mii de maşini vechi. Mai multe municipalităţi, profitând şi de finanţări europene, achiziţionează autobuze electrice sau pe hidrogen  nepoluante.

Cluj-Napoca a fost primul oraş din România care a achiziţionat autobuze electrice.

Adevărul” dezvăluia, zilele trecute, că din 41 de autobuze electrice, la orele de vârf, în trafic găsim doar jumătate dintre acestea. Am încercat să aflăm de ce.

De ce sunt ţinute în garaje autobuze electrice de 600.000 de euro bucata

Într-un răspuns al Companiei de Transport Cluj-Napoca (CTP), se arată că „la orele de vârf sunt utilizate, în medie, 24 de autobuze electrice”. De ce doar atâtea? „Programul de circulaţie al acestora este astfel stabilit, încât să poată  efectua numărul de kilometri planificaţi cu toate sistemele auxiliare funcţionale (iluminat interior, informare călători, încălzire, aer condiţionat, etc). Pentru aceasta, autobuzele trebuie ca pe lângă încărcarea lentă din timpul nopţii să fie încărcate şi în timpul zilei atât lent cât şi rapid în funcţie de consumul necesar pentru tracţiune şi pentru serviciile auxiliare”, a precizat compania.

Cu alte cuvinte, CTP susţine că foloseşte de fapt toate autobuzele electrice (cu excepţia celor oprite pentru revizii, reparaţii sau accidente). Astfel, pentru a avea 24 de autobuze pe străzi în orele de vârf, CTP Cluj-Napoca are nevoie de un parc auto de circa 41 de autobuze. Deci, cele circa 20 de autobuze care rămân în garaje sunt fie la încărcat, fie sunt avariate (totuşi nu ar trebui să fie un număr semnificativ  de autobuze stricate întrucât autivehiculele sunt noi).

Articolul integral pe adevarul.ro.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *