Skip to content
Editorial Opinii

Parchetul European, o problemă de suveranitate. Ce ne-a învățat Falcone despre procurorii numiți politic

marius constantin

Uniunea Europeană are obiceiul să fie puternică cu cei mici și slabă cu cei mari. Deși în Franța și Italia sunt încălcate sistematic drepturile și libertățile migranților, UE consideră că statul de drept este afectat doar în Ungaria, România sau Polonia.

Parchetul European, indiferent de cine va fi condus, se va înscrie în această tradiție – va avea influență doar în statele mici, iar în cele mari nu se va apropia. În unele situații, nici nu are cum.

Suveranitatea

Principala discuție este despre suveranitate. UE nu poate veni în statele europene să facă curățenie și să spună cine trebuie arestat, chiar dacă e vorba de fondurile ei. Cel mult, poate să-și retragă banii și să aștepte ca procurorii naționali să rezolve problema. Procurorul european va fi doar un lobbyst care va pune presiune ca anumite procese să fie rezolvate mai repede, ceea ce nu mai are treabă cu imparțialitatea, riscând să fie neglijate alte dosare importante.  

Problema suveranității se va ridica pe măsură ce politicienii sau apropiații lor vor fi loviți de Parchetul European. Mulți dintre ei, vor ataca tocmai acest lucru sau vor amenința cu ieșirea din UE. Spre exemplu, Salvini nu se va sfii să o facă.

Legislația statelor UE

Strângerea probelor, audierea inculpaților sau a martorilor, pregătirea dosarelor vor depinde în continuare de legislația statelor membre. Parchetul European ar trebui să treacă peste asta ca să-și grăbească procesele. Aici procesele vor diferi de la stat la stat. În unele se va ajunge la un rezultat, la altele nu.

Redefinirea Codurilor Penale și a Constituțiilor

Parchetul European nu ne spune cine va judeca aceste dosare. Statele membre sau Curtea Europeană? Oricum va fi, este nevoie de o redefinire a legislațiilor naționale și a Constituțiilor pentru a le permite procurorilor europeni să intervină pe teritoriul statelor. În caz contrar, Guvernele vor acuza încălcarea suveranității.

Potrivit Constituției și legislației, magistrații sunt independenți. Parchetul European ar fi deasupra acestora și ar trebui să dea indicații sau chiar să le diminueze atribuțiile. Nu este deloc foarte clar cum și până unde vor interveni procurorii europeni, cert este că actuala legislație nu permite acest lucru.

Conflictul cu procurorii naționali

Spre exemplu, în ultimii ani, în Italia, mafia siciliană a obținut 3 miliarde de Euro din fonduri europene, bani pe care i-a spălat ulterior cu societățile sale paravan. Fondurile europene din sudul Italiei sunt controlate în mare proporție de mafie, mai ales când vine vorba de agricultură. Pentru că și mafia este o companie și face afaceri.

Numai că Italia este singurul stat din lume care are procurori antimafia și singurul stat care are Parchet Antimafia (DIA). Procurorii italieni se pregătesc câțiva ani, cu cursuri și doctorate special despre mafie, până să se implice în dosare. Mulți dintre ei trăiesc sub protecția poliției.

Este evident că procurorii italieni nu vor renunța la dosarele privind mafia și nici nu vor accepta indicații sau presiuni, pentru că, de ce să nu fim sinceri, sunt singurii specialiști în domeniu. Și vorbim doar de un exemplu.

O altă îngrijorare va fi aceea că renunțând la un caz și oferindu-l Parchetului European, procurorii naționali își vor recunoaște incompetența. Parchetul European le va lua dosarele cu forța, obligându-i să accepte decizia?

Cu cine va începe

În mod normal, prima țintă ar trebui să fie chiar Italia și mafia. E un stat unde fondurile europene sunt spălate cu ușurință în companiile mafioților. Dar va avea curajul? Cum va reacționa Salvini să vină Kovesi, spre exemplu, să-i spună că procurorii lui nu fac nimic pentru a prinde mafia?

Lecția lui Falcone

Există multe zvonuri legate de numele persoanei care va conduce Parchetul European. Pentru România ar fi un câștig să o avem pe Kovesi în această funcție.

Dar să ne întoarcem puțin în urmă, la sfârșitul anilor 80, când Giovanni Falcone, omul care toată viața a combătut mafia, a pierdut nominalizarea pentru funcția de președinte al Consiliului Superior al Magistraturii din Italia. Despre Falcone găsiți mai multe pe internet, dar important de reținut e că n-a avut nicio funcție de conducere în magistratură și de fiecare dată a fost blocat să ajungă în funcții înalte.

Ideea este următoarea – atât timp cât politicienii stabilesc cine conduce Parchetele importante, nu vom știi niciodată cui servesc aceștia. De la această întâmplare, a rămas memorabilă explicația lui Falcone:  

Trei magistrați vor să devină astăzi procuratorul Republicii. Unul e foarte inteligent, al doilea se bucură de sprijinul partidelor politice, al treilea e un cretin, dar chiar acesta va obține postul. Aceasta este mafia.

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *