Skip to content
Opinii & Analize

Parlamentarii nu au intenția să elimine sau să reducă pensiile speciale, ci doar să continue campania electorală

Abrogarea pensiilor speciale, dacă va rămâne așa cum au votat parlamentarii miercuri, va crea un precedent foarte periculos pentru România și ne-am putea trezi oricând că, pe același model, parlamentarii vor abroga toate pensiile. Mulți vorbesc despre un „drept câștigat”, dar aici e vorba despre un drept oferit.

Nici Guvernul, nici Parlamentul nu pot elimina drepturi sau libertăți. În plus, dreptul la pensie este protejat de Constituție. Ar trebui ca în perioada următoare, Curtea Constituțională să decidă că această lege nu poate intra în vigoare, chiar dacă toate partidele, cu excepția UDMR, s-au grăbit să spună cu au eliminat pensiile speciale pentru parlamentari. În realitate, nu au eliminat nimic.

Parlamentarii nu au intenția de a afecta categoriile speciale sau de a reduce diferențele foarte mari între cele mai mici și cele mai mari pensii. CCR a decis de mai multe ori că pensiile nu pot fi nici abrogate, nici tăiate, deoarece sunt drepturi ale cetățeanului. Însă Guvernul și Parlamentul pot decide oricând impozitarea tuturor pensiilor peste o anumită sumă, spre exemplu peste 10.000 lei/lună. Constituția nu interzice introducerea de noi taxe sau supraimpozitarea veniturilor mari.

Cei care vor spune că trebuie impozitate toate pensiile, nu doar cele mari, ar trebui să știe că această regulă ar funcționa doar dacă toate pensiile ar fi egale. Dacă veniturile nu sunt egale, de ce ar fi impozitele egale? Chiar și așa, se poate introduce un impozit de 0,001% pentru pensiile între 0 și 9.999 lei și apoi un impozit de 99% pentru sumele care depășesc pragul de 10.000 de lei. Cei care aveau pensia de 20.000 de lei, să rămână în mână cu 10.100 lei. Cei care aveau 30.000 lei, vor mai primi 10.200 lei. Practic va fi o plafonare a pensiilor.

De câțiva ani ne tot întrebăm de ce nimeni nu face acest lucru și de ce toate propunerile parlamentarilor sunt neconstituționale. Pare că asistăm la un circ regizat prin care parlamentarii vor să demonstreze că au intenția de a elimina pensiile speciale, dar nu-i lasă Curtea Constituțională. În realitate, se sabotează singuri atunci când vin cu proiecte neconstituționale, abuzive, totalitare. Doar Ceaușescu mai elimina drepturi și libertăți.

Ura aceasta pentru pensiile speciale este foarte periculoasă, mai ales când vine din partea unor miniștri care ar trebui să apere drepturile și libertățile cetățenilor. Știe toate lumea că sunt sume exagerate, dar reducerea pensiilor speciale nu va face din România un stat mai bogat. Sumele pe care le-am recupera chiar și prin plafonarea tuturor pensiilor, ar fi nesemnificative pentru bugetul statului, nu ne-ar ajunge nici măcar pentru un spital modern.

Dar mult mai grav e că avem categorii speciale care se pensionează la 45 de ani, mai ales magistrații, și primesc acele pensii uriașe. Creșterea vârstei de pensionare pentru categoriile speciale ar trebui imediat adoptată prin lege.

Raluca Turcan, ministrul Muncii, a vorbit despre creșterea vârstei de pensionare la 70 de ani pentru categoriile „nespeciale”, adică acei muncitori care chiar plătesc contribuții 40 de ani pentru o pensie de 1.000 de lei. În același timp, Stelian Ion, ministrul Justiției, a spus că nu e „oportun” să creștem vârsta de pensionare a magistraților. Deci „nespecialii” pot munci până la 70 de ani, dar „specialii” se pensionează la 45 de ani.

Trăim într-o țară în care „nespecialii” plătesc contribuții 40 de ani pentru ca „specialii” să se bucure de pensie la vârsta de 45 de ani. Și când „nespecialii” ajung la vârsta de 65 de ani, li se spune să mai muncească până la 70 de ani, iar când ajung la 70 de ani, li se spune că nu mai sunt bani pentru pensii. Cine ajunge la 70 de ani în România, chiar se poate considera un om special.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *