Parlamentul European a adoptat, marţi, directiva privind aşa-numitul „drept la reparare” pentru consumatori, cu 584 voturi „pentru”, trei „împotrivă” şi 14 abţineri. Normele clarifică obligaţiile producătorilor de a repara bunurile şi încurajează consumatorii să prelungească ciclul de viaţă al produselor reparându-le. Astfel, producătorul va avea obligaţia să repare produsul la un preţ rezonabil, într-un termen rezonabil după perioada de garanţie legală, consumatorii vor avea acces la piese de schimb, ustensile şi informaţii despre cum pot fi reparate produsele. De asemenea, consumatorii vor fi încurajaţi să opteze pentru reparare, prin stimulente ca vouchere şi fonduri pentru reparaţi, iar platforme online vor ajuta consumatorii să găsească ateliere locale de reparaţii şi magazine care comercializează produse recondiţionate. După ce directiva va fi aprobată oficial de Consiliu Uniunii Europene şi publicată în Jurnalul Oficial al UE, statele membre vor avea la dispoziţie 24 de luni pentru a o transpune în legislaţia naţională.
Obligaţia de a repara
Noile norme prevăd că producătorii au obligaţia să furnizeze servicii de reparaţii în timp util şi la costuri accesibile şi să informeze consumatorii în legătură cu dreptul lor la reparare. Bunurile reparate în perioada de garanţie vor beneficia de o prelungire de un an a garanţiei legale. Astfel, consumatorii vor fi încurajaţi şi mai mult să aleagă să repare produsul în loc să îl înlocuiască, arată comunicatul de presă al Parlamentului European.
După ce expiră perioada de garanţie, producătorii vor avea în continuare obligaţia să repare produsele comune de uz casnic, care pot fi reparate din punct de vedere tehnic conform legislaţiei Uniunii. În această categorie intră maşinile de spălat, aspiratoarele şi chiar telefoanele mobile. Lista categoriilor de produse poate fi extinsă în timp. Totodată, consumatorii pot să împrumute un dispozitiv cât timp dispozitivul lor este reparat sau pot să opteze pentru unul recondiţionat ca alternativă, dacă produsul nu mai poate fi reparat.
Informaţii despre condiţiile şi serviciile de reparare
Consumatorii pot primi un formular european de informaţii privind repararea, care îi va ajuta să evalueze şi să compare serviciile de reparare. Formularul va include detalii despre preţul şi durata reparării, în funcţie de defectul constatat. Pentru a uşura procesul de reparare, va fi creată o platformă europeană online, cu secţiuni pentru fiecare ţară. Accesând-o, consumatorii vor găsi cu uşurinţă ateliere locale de reparaţii, vânzători de bunuri recondiţionate, cumpărători de bunuri defecte sau iniţiative de reparare din cadrul comunităţilor, ca de pildă aşa-numitele „cafenele de reparaţii”.
Citește mai mult AICI
Autor
Urmărește știrile PSNews.ro și pe Google News