Skip to content
Europa

Parlamentul European cere crearea unui fond european permanent pentru mass-media, care să ducă la o acoperire independentă a știrilor și să garanteze libertatea presei

Parlamentul European

Parlamentul European și-a exprimat îngrijorarea cu privire la atacurile asupra mass-mediei europene în unele state membre și solicită acțiuni urgente pentru ajuta acest domeniu să fie pregătit pentru ”Deceniul digital”.

Într-o rezoluție adoptată miercuri cu 577 de voturi pentru, 47 împotrivă și 76 de abțineri, europarlamentarii au cerut sprijin substanțial pentru sectorul media din partea UE și a statelor membre astfel încât acest sector să se redresare după pandemie, informează instituția într-un comunicat.

Îngrijorat de acapararea mass-mediei de către stat în unele țări membre și de procesele menite să intimideze și să reducă la tăcere jurnaliștii, Parlamentul European solicită instrumente legislative și nelegislative.

Pentru a proteja independența financiară și politică a jurnaliștilor și a jurnalismului european, Parlamentul dorește un fond european permanent pentru mass-media de știri și cultură, care să ducă la o acoperire independentă a știrilor, să protejeze independența jurnaliștilor europeni și să garanteze libertatea presei.

În egală măsură, eurodeputații invită Comisia să încurajeze ferm statele membre să sporească sprijinul acordat acestora din fondurile puse la dispoziție prin intermediul planurilor naționale de redresare aprobate, astfel încât să se poată redresa pe deplin în urma pandemiei, să devină mai sustenabile și să își continue tranziția verde și digitală.

De asemenea, Parlamentul European  constată cu îngrijorare că platformele online globale au un amplu impact perturbator asupra sectorului mass-media, deoarece domină piața datelor și a publicității și au schimbat radical modelele de consum ale publicului.

Astfel, europarlamentarii consideră că este nevoie de condiții de concurență echitabile, în contextul în care legislația actuală nu oferă în întregime un mediu echitabil în ceea ce privește aspectele esențiale ale ecosistemului online, cum ar fi accesul și transparența datelor, platformele și responsabilitatea algoritmică, dar și regulile de publicitate, în special în ceea ce privește publicitatea politică online, toate acestea fiind esențiale pentru ca mass-media europeană și părțile interesate din domeniul audiovizual să poată concura în mod echitabil cu aceste platforme.

Pentru a sprijini industria audiovizuală din UE (cineaști, producători, distribuitori și cinematografe), Parlamentul European cere ca UE să dezvolte politici fiscale speciale, precum și stimulente fiscale și financiare pentru a impulsiona producția și investițiile, înființarea unor garanții de asigurare UE pentru co-producțiile audiovizuale și norme pentru a se asigura că programele serviciilor la cerere conțin o proporție de opere europene de cel puțin 30%.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *