Skip to content
Politică

Parlamentul şi patronatul feroviar trag Guvernul de mânecă: Prima dată în ultimii 4-5 ani! EXCLUSIV

deviantart.com

Parlamentul şi patronatul feroviar trag Guvernul de mânecă asupra unei probleme mai mult decât stringente, care durează de ani buni: situaţia căilor ferate din România.

Redacţia PSnews.ro a stat miercuri de vorbă cu principalii actori implicaţi în organizarea dezbaterii de marţi de la Palatul Parlamentului, cu titlul „Calea ferată – încotro?”

CITIŢI ŞI: Problemele spinoase ale transporturilor din România: încotro se îndreaptă calea ferată? EXCLUSIV

Concret, am vrut să aflăm cum a fost primită această dezbatere, ce ecou a avut ea şi ce şanse există ca discuţiile să continue. În acest sens, am discutat cu Valentin Dorobanţu, preşedintele Consiliului Director al Organizației Patronale a Societăților Feroviare Private din Romania (OPSFPR). Oficialul a mărturisit că a avut „aşteptări foarte mari” de la reuniunea de marţi, iar evenimentul le-a lăsat reprezentanţilor OPSFPR „o impresie excepţional de bună”.

Este pentru prima dată când în ultimii 4-5 ani se ridică problemele sistemului feroviar la un asemenea nivel – respectiv comisiile din Senat şi Camera Deputaţilor. Domnii senatori şi domnii deputaţi au fost foarte receptivi la problemele sistemului feroviar, în ansamblu – indiferent că vorbim de situaţia infrastructurii sau de situaţia operatorilor de transport feroviar. Avem speranţe că vom demara împreună toate etapele necesare pentru creşterea cu adevărat a competitivităţii transporturilor feroviare, a continuat Dorobanţu.

Reprezentantul feroviarilor privaţi şi-a exprimat speranţa „ca în viitorul apropiat să se vadă efectele” unei discuţii precum cea de ieri, unde au fost semnalate probleme concrete din domeniu.

„Sunt cel puţin două tipuri de măsuri care va trebui să fie luate atât de către puterea executivă, cât şi de către puterea legislativă. Sunt nişte măsuri punctuale, cunoscute foarte bine de noi (operatorii din piaţă, respectiv de Compania de Infrastructură), care într-un orizont de timp foarte apropiat ar putea fi aplicate cu efecte vizibile în creşterea vitezelor de circulaţie, în reducerea descongestionărilor de trafic. Bineînţeles, sunt şi măsurile strategice, pentru care trebuie voinţă şi care este necesar să fie urmărite îndeaproape”, a punctat Valentin Dorobanţu.

Concluzionând, Valentin Dorobanţu a subliniat necesitatea ca asemenea dezbateri să se repete, adăugând că OPSFPR a stabilit împreună cu ambii preşedinţi ai comisiilor de transporturi (din Camera Deputaţilor şi din Senat) ca discuţiile să se repete „cel puţin o dată la trei luni (cu un bilanţ la sfârşitul sesiunii parlamentare), unde să analizăm punctual ceea ce s-a stabilit şi ceea ce s-a implementat, problemele şi evoluţiile prezentate”.

Redacţia PSnews.ro a obţinut reacţii şi din partea celor doi preşedinţi ai Comisiilor de transporturi: senatorul PSD Daniel Butunoi, respectiv deputatul PNL Lucian Bode (fost ministru PDL al Economiei în guvernul Mihai-Răzvan Ungureanu).

Astfel, Daniel Butunoi a subliniat necesitatea ca operatorii feroviari autohtoni să facă faţă concurenţei care „vine şi presează din ce în ce mai mult din exteriorul României – în special din spaţiul intracomunitar” al Uniunii Europene.

„Toată lumea a fost satisfăcută că am reuşit să facem un prim pas, să deschidem un dialog corect între toţi actorii implicaţi în traficul feroviar: Parlament, Guvern (prin Ministerul Transporturilor), operatorii privaţi… Am identificat câteva probleme – parte din ele ţin de Executiv – şi ne-am notat noi şi vreo 3 chestiuni care ţin şi de legislaţie… Ministrul secretar de stat Dragoş Titea a promis că va continua aceste întâlniri şi următoarea va fi în cadrul ministerului – vom înfiinţa un aşa-zis «colegiu feroviar» – şi să ne întâlnim o dată pe trimestru (dacă nu chiar în fiecare lună), în aşa fel încât să putem face ca acest domeniu să funcţioneze în condiţii bune, iar operatorii feroviari să fie competitivi cu concurenţa care vine şi presează din ce în ce mai mult din exteriorul României – în special din spaţiul intracomunitar, a afirmat Butunoi.

Senatorul social-democrat a apreciat drept „binevenită” o dezbatere precum cea de ieri, adăugând că a primit „foarte multe mesaje de mulţumire şi de apreciere că am avut această iniţiativă”.

„Participanţii consideră că a fost un lucru bun, sunt foarte mulţumiţi că au cu cine discuta… Chiar şi domnul preşedinte al Comisiei de transporturi din Cameră, domnul deputat Lucian Bode, a spus în timpul dezbaterii că de 3 mandate nu s-a întâmplat aşa ceva. E bine măcar că începem acum. Foarte important este să ne ţinem de această dezbatere în aceiaşi termeni”, a continuat Daniel Butunoi.

Nu în ultimul rând, preşedintele Comisiei de transporturi din Senat a estimat că atmosfera este „sută la sută” propice pentru continuarea discuţiilor cu reprezentanţii sectorului feroviar, „pentru că, până la urmă, ei sunt oamenii care muncesc zi de zi, se lovesc de chestiile concrete şi practice în fiecare zi şi noi trebuie să fim cei care să le asigurăm cadrul pentru a lucra corect, în aşa fel încât toată lumea din piaţă să beneficieze de condiţii echilibrate şi corecte: şi instituţiile, şi companiile statului, şi companiile private…”

„Astfel de dezbateri nu pot decât să aducă un plus de valoare. Transportul este aparatul circulator din economie. Dacă nu funcţionează transportul, atunci noi degeaba producem – n-o să meargă nici comerţul, nici altceva -, iar interesul nostru, ca stat, este ca acest transport să nu aducă un cost în plus pe produsul românesc, a concluzionat Butunoi.

Cu impresii favorabile în urma dezbaterii a rămas şi Lucian Bode, preşedintele Comisiei de transporturi din Camera Deputaţilor. Parlamentarul liberal a declarat pentru PSnews.ro că dezbaterea de ieri „a fost binevenită în contextul în care sistemul feroviar prezintă de mai mult timp mari deficiențe”.

„În sfârșit, toți actorii din piață împreună cu factorii decidenți (minister, companii de stat, comisii parlamentare de resort) s-au strâns la masa discuțiilor și au analizat situația încercând să identifice și soluții pentru relansarea acestui sector economic vital”, a continuat Bode.

Concret, deputatul PNL a identificat „un punct important de pe agenda guvernamentală”, care persistă de ani buni – şi anume: situația coridoarelor europene de transport feroviar, precum și urgentarea investițiilor in infrastructura de transport pe calea ferată.

„În contextul întârzierilor înregistrate la acest capitol, mi-am exprimat rezervele în legătură cu finalizarea coridorului IV pan european feroviar la sfârșitul anului 2018, cu toate că reprezentanții ministerului și-a asumat acest termen ca fiind unul realizabil. Vom vedea, dar situația din teren este foarte diferită de cea angajată de domnul secretar de stat”, a comentat fostul ministru al Economiei.

Preşedintele Comisiei de transporturi din Camera Deputaţilor i-a îndemnat pe actualii guvernanţi PSD-ALDE să remedieze „problemele grave pe care operatorii feroviari le-au ridicat, precum: problematica asigurării energiei electrice de tracțiune unde s-a ajuns într-o situație de blocaj din cauza monopolului existent (un sigur furnizor de energie, respectiv SC Electrificare CFR SA), apoi viteza comercială scăzută cu care operează trenurile de marfă de doar 16, 9 Km pe oră, și asta din cauza infrastructurii depășite din punct de vedere tehnic”.

„Astfel, este inadmisibil ca în anul 2017 o garnitură de tren de marfă să facă pe ruta Arad-Portul Constanța 7-8 zile, acest interval reprezentând un record negativ comparativ cu state învecinate, unde viteza comercială este net superioară. Nemulțumirile sunt multe din partea operatorilor, iar soluțiile par a fi de negăsit de către autorități. care s-au rezumat să repete aceeași placă: cunoaștem problemele și încercăm să le remediem. Cum însă, nu au menționat”, s-a plâns Bode.

În încheiere, deputatul PNL a făcut apel la voinţă politică şi dialog permanent.

„Toți actorii relevanți din domeniu cunosc deficiențele și restanțele sectorului feroviar, însă fără voință politică, guvernamentală și dialog permanent sistemul va fi in continuare în derivă și astfel de întâlniri vor mai avea loc probabil și peste 6 luni sau peste un an, dar sper ca în cadrul acestora să nu mai constatăm aceleași lucruri, ci să prezentăm evoluțiile pozitive din domeniu”, a conchis Lucian Bode.

1 comentariu la “Parlamentul şi patronatul feroviar trag Guvernul de mânecă: Prima dată în ultimii 4-5 ani! EXCLUSIV

  1. Un tren de marfa face 7-8 zile de la Arad la Constanta Port pentru ca liniile de cale ferata nu au suficienta capacitate pentru traficul de marfa, care nu are prioritate in fata traficului de calatori. Atunci cand se calculeaza capacitatea unei sectii de circulatie sunt mai multe componente care intra in formula. Eu cred ca preocuparea principala a conducatorilor ar trebui sa fie cresterea capacitatii sectiilor de cale ferata. Si aici este un intreg tratat si nenumarate moduri de a creste capacitatea. Nu trebuie numai investitii, desi acestea sunt primordiale pentru cresterea vitezei. Trebuie sa nu mai inchidem linii in statii si statii intregi, trebuie sa avem personal care sa lucreze permanent (inclusiv noaptea), trebuie o intretinere eficienta a liniilor de circulatie, a lucrarilor de arta, a instalatiilor, etc.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *