Skip to content
Politică

Paşii următori în dezvoltarea economică a României

În ultimii trei ani România a avut parte de o nouă „reţetă“ economică, având deficite şi inflaţie la minime istorice, care a generat creşterea Produsului Intern Brut (PIB) cu 3% şi a permis adoptarea măsurilor dedicate reparării deciziilor greşite din trecut şi problemelor generate de criza economică. În contextul actual, România a rămas cea mai stabilă țară din regiune şi a avut o rată de dezvoltare dintre cele mai accelerate în Uniunea Europeană. Provocarea pentru anii următori va fi să susţinem în continuare ritmul de creştere economică, asigurând în acelaşi timp creşterea numărului de locuri de muncă şi a gradului de ocupare a forţei de muncă, precum şi o distribuire cât mai echitabilă a roadelor creşterii economice pentru toţi cetăţenii României.

În acest sens, Executivul a lansat în dezbatere proiectul noilor Coduri Fiscale, care urmăresc îmbunătăţirea competitivităţii economice şi reducerea evaziunii fiscale. Noile coduri prevăd o relaxare a fiscalităţii, cu scopul de a stimula munca şi investiţiile care creează locuri de muncă. Măsuri precum reducerea TVA cu patru puncte procentuale începând cu 1 ianuarie 2016 reprezintă combustibil pentru creşterea economică şi închiderea cercului măsurilor reparatorii promise după politicile de austeritate ale guvernării democrat-liberale.

Scăderea cotei unice de impozitare, reducerea taxelor pentru microîntreprinderile active sau eliminarea impozitului pe dividende sunt parte a pachetului de stimulare a dezvoltării care poate să devină motorul creşterii economice şi creării de noi locuri de muncă în România nu doar în anul următor, dar şi în următorii patru ani. Măsurile anunţate au la bază calcule riguroase privind impactul bugetar, precum şi termene şi simulări ale efectelor preconizate în economie. Însă, nu este nevoie doar de adoptarea noilor coduri, ci de deliberarea şi asumarea proiectului de către toate forţele politice şi toţi actorii sociali implicaţi.

Predictibilitatea fiscală este o condiţie necesară pentru o economie stabilă şi o dezvoltare de durată. Nu este suficient doar să facem lucruri bune, să adoptăm măsurile economice corecte, ci trebuie şi să ajungem la un consens, atât la nivelul Legislativului, cât şi la nivelul societăţii, în privinţa necesităţii şi utilităţii propunerilor. În mod special în chestiunea fiscalităţii, trebuie renunţat la complexul meşterului Manole, în care fiecare odată ajuns într-o funcţie de decizie vrea să anuleze ce s-a făcut până atunci şi să pornească totul de la zero. România se află astăzi pe un trend favorabil, pe baza căruia putem construi mai mult, ca să întărim avantajele competitive faţă de alte economii din Uniunea Europeană.

Preşedintele, parlamentarii, mediul de afaceri şi reprezentanţii societăţii civile – cu toţii sunt invitaţi să exprime o opinie pe forma actuală a pachetului de măsuri fiscale, să vină cu propuneri de modificări şi să propună eventuale noi măsuri. În acest sens, Guvernul i-a invitat pe toţi actorii sociali vizaţi la o dezbatere onestă cu privire la cadrul fiscal pe care cu toţii îl dorim pentru România în următorii 5-10 ani. Nu cred că un partid care îşi asumă o identitate de dreapta se va opune măsurilor de relaxare fiscală incluse în pachet şi mă aştept la responsabilitate din partea tuturor colegelor şi colegilor mei în cadrul dezbaterilor în Parlament pe aceste măsuri.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *