PSnews

VIDEO

Percepția românilor față de comunitatea LGBT. Florin Buhuceanu denunță „demonizarea” din partea Bisericii EXCLUSIV

IQads.ro

Invitatul ediției de vineri a interviurilor PSnews.ro a fost Florin Buhuceanu, președintele organizației non-guvernamentale ACCEPT.

Activistul pentru drepturile persoanelor LGBT (lesbiene, gay, bisexuale, transgender) a vorbit printre altele despre felul în care s-a schimbat percepția românilor despre homosexuali în ultimele decenii, până în ziua de astăzi, în care principala temă de discuție din această zonă este referendumul pentru familie.

Concret: ONG-istul a început prin a aminti anii ’90, când homosexualitatea încă era o faptă prevăzută și pedepsită de Codul Penal (prin articolul 200). În prezent, deși mentalitatea s-a mai relaxat, Florin Buhuceanu și-a exprimat dezaprobarea legată de felul în care sunt prezentați homosexualii de către Coaliția pentru Familie (CpF).

„Ca unul mai matur, care și-a început activismul în anii ’90, pot să spun că suntem deja la ani-lumină de anii ’92-’93-’94, când subiectul ăsta era tratat ca un soi de agresiune asupra țărișoarei. În spațiul public, subiectul a erupt, fiind legat de moartea violentă a unei persoane publice (Ioan Luchian Mihalea), un foarte cunoscut cântăreț care a fost ucis, despre care se știa în anumite medii că era gay și s-a aflat în spațiul public că este gay. Tot subiectul acesta, din acel moment, a fost portretizat în negru, fiind asociat cu lumea subterană, criminalitatea, lipsa de curaj. A fost un început foarte greu, la care s-a adăugat presiunea Bisericii Ortodoxe Române, care a transformat subiectul într-unul de importanță națională.

Pentru prima dată în spațiul public, deveneam agenți ai răului, mandatați să nimicim atât Biserica, cât și tradițiile românești. Din această paradigmă inspirată de Biserica Ortodoxă n-am ieșit încă. Dacă vă uitați la modul în care Coaliția pentru Familie ne descrie, suntem aceiași agenți încolonați, care au un singur scop în viață: să distrugă fibra morală a țărișoarei. Într-o asemenea cheie apocaliptică, e greu să evoluezi, să ai un dialog în societate.

Pe de altă parte, societatea s-a schimbat: călătorim, vedem în afara țării gay, lesbiene ținându-se de mână, întemeindu-și familii; vedem filme în care astfel de familii sunt parte din realitatea imediată. Ca atare, nu mai suntem în acea narațiune publică din anii ’90. Evoluăm – cu lentoare, dar evoluăm.

Cei ca mine – tineri și foarte tineri – sunt mult mai curajoși decât erau cei din generația mea. Și vorbesc despre ei: cu părinții lor, la școală (trezind uneori reacții violente, dacă nu vehemente), în spațiul public… Ei vor schimba această societate. Pentru că lumea se va raporta la ei. Nu vor mai fi subiecte abstracte, nu va mai fi vorba despre homosexualitate; va fi vorba despre ei: despre Viorel și Mărioara, nu despre o abstracție tratată în cheie negativă.

Sunt optimist. Dacă vă uitați la dezbaterea din societate pe tema referendumului, veți vedea că din ce în ce mai mulți oameni – mai ales tineri și foarte tineri – s-au poziționat împotriva acestui referendum. Nu numai că nu-i înțeleg miza, dar știu foarte clar că, de fapt, ținta nu sunt homosexualii (bărbați și femei). Miza ține de modificarea societății în care trăim și structurarea ei după niște tipare în definitiv tradiționalist-religioase – să nu le spun fundamentaliste. Spre asta ne duc dumnealor.

Eu cred că, de fapt, miza ține de poziționare: suntem în Uniunea Europeană sau nu? Respectăm acele valori sau nu? a detaliat Buhuceanu.

Întrebat dacă – în opinia lui – societatea românească este pregătită în acest moment să accepte căsătoriile gay, Florin Buhuceanu s-a arătat sceptic, dar a subliniat că legea parteneriatului civil – dacă va fi adoptată – va duce la modificarea mentalităților.

„Societatea nu știu dacă e pregătită (să accepte căsătoriile gay – n.r.). Cred că suntem în momentul în care legislația adesea o ia înaintea realității în care s-au negociat termenii. Realitatea ne obligă să acceptăm că în societatea românească există familii – unele dintre ele formate din persoane de același sex. Întrebarea nu se pune dacă ele trebuie să beneficieze de căsătorie sau de parteneriat civil. Întrebarea este: cum protejăm această familie? Dacă tot e să luăm în serios subiectul familiilor, chiar trebuie să le protejăm așa cum există ele în realitate, nu după percepția noastră. Ele există; ca atare, ele trebuie să fie protejate, pentru că orice cetățean al României trebuie să beneficieze de drepturi – inclusiv cel la viață de familie.

Dreptul la viață de familie nu poate fi divizat de criteriul orientării sexuale. Îl ai sau nu-l i. În cazul nostru, nu-l avem. Dacă mâine devin șomer, partenerul meu nu mă poate co-asigura, nu mă poate vizita la spital și nici viceversa. Astea sunt realități ale fiecăruia dintre noi. Și nu e drept în nicio societate să avem astfel de flagrante deosebiri: unii protejați (cu toate drepturile aferente: dreptul de a-ți vizita partenerul, dreptul de a beneficia de o asigurare medicală comună, dreptul de a-ți cumpăra în comun bunuri)…

Exemplele par frivole. În cazul meu, nici nu pot visa la ele, pentru simplul motiv că societatea – zice-se – nu este pregătită să mă accepte. Or, eu nu pot trăi într-o asemenea permanentă nepregătire, pentru că totuși am o viață (care peste 20-30-40 de ani va expira în pace) și n-aș vrea să-mi continui viața temându-mă pentru mine, personal, și pentru partenerul meu. Aș vrea să fim tratați cu respect de către societate. Și diferența o face legea. Legea parteneriatului civil, odată adoptată, duce la modificarea mentalităților”, a explicat șeful ACCEPT.

Ultima parte a discuției s-a axat pe raportarea Bisericii Ortodoxe Române la problema homosexualității, în general, și în special la cea a căsătoriilor între persoane de același sex. În acest punct, Florin Buhuceanu a trasat o paralelă între Biserica Catolică și Papa Francisc, pe de o parte, iar pe de altă parte Biserica Ortodoxă Română. Concret: președintele ACCEPT a tratat cu circumspecție mesajul de acum câteva zile al lui Vasile Bănescu (purtătorul de cuvânt al BOR), potrivit căruia „Biserica are porțile deschise pentru orice om, indiferent de opțiunile lui”. Mai mult: Buhuceanu a arătat cu degetul către demersurile BOR din anii ’90 împotriva dezincriminării homosexualității.

„Mai deunăzi l-am auzit pe purtătorul de cuvânt al Bisericii Ortodoxe Române (domnul Bănescu) făcând comparații foarte discutabile cu Papa Francisc, care a avut acea exprimare faimoasă: cine sunt eu să-i judec? E o întrebare revelatoare, care va străbate decenii de aici încolo. Biserica Ortodoxă nu se poate compara cu Biserica Romano-Catolică.

Aș da un exemplu din anii ’90: Papa Ioan-Paul al II-lea (care nu era tocmai un prieten al cauzei minorităților sexuale) pleda pentru dezincriminarea juridică a homosexualității, știind că soluția nu e să trimiți oameni la pușcărie. Ce să vezi: fix în acea perioadă, Biserica Ortodoxă Română făcea mitinguri de mii de oameni și strângea de zor semnături nu doar pentru menținerea legislației care ne trimitea în pușcărie, ci pentru mărirea pedepsei de la 5 la 7 ani. Deci cum să compari o asemenea Biserică și strategia ei publică pe această temă cu Biserica Romano-Catolică?

Astăzi, în cadrul Bisericii Romano-Catolice, există numeroase grupuri de reflecție teologică pe tema asta. E și un subiect de așezare teologică, de cum interpretăm diferite texte biblice, cum interpretăm tradiția, cum ne purtăm pastoral față de acești oameni. Această discuție nici n-a început în Biserica Ortodoxă, care n-are cum să creeze un spațiu al dialogului pe tema asta, în condițiile în care suntem portretizați ca fiind trimișii Satanei pe pământ. Cum poți să spui că homosexualul poate să fie bine tratat în comunitatea creștină, care (nu-i așa?) e o comunitate a iubirii. Care e proba iubirii de care dau dumnealor dovadă?

Nu cred că poate exista un dialog în afara discuției între părți. Or, această punere față-n față nici măcar nu e încă posibilă. Deci nu sunt optimist în ceea ce privește poziționarea Bisericii Ortodoxe. Cred că e un simplu artificiu retoric ceea ce face domnul Bănescu. Mai mult: Biserica Ortodoxă cred că are datorii foarte consistente pe tema minorităților: și nu mă refer doar la minoritatea LGBT; mă refer și la evrei, și la romi. Când ai fost parte din portretizarea evreului în același fel în care-l descrii astăzi pe homosexual și l-ai desenat a fi un reprezentat al răului pe pământ; în momentul în care ai cauționat regimul Antonescu și atrocitățile antisemite și nu ți-ai cerut iertare pentru asta în vreun moment al existenței tale instituționale, cum arată comunitatea de iubire de care face domnul Bănescu vorbire? În momentul în care romii au fost tratați drept oameni fără suflete, în regim de sclavie, sute de ani, n-ai cerut vreodată iertare de-a lungul existenței tale instituționale, cum poți vorbi de comunitatea iubirii? Cum îi tratezi pe oamenii aceștia? Care este strategia pastorală față de unii sau alții? În momentul în care ai decis că eu sunt bun de reeducare în penitenciar, cum arată iubirea față de fratele tău homosexual?” a declarat Florin Buhuceanu pentru PSnews.ro.

În ultima parte a discuției, șeful ACCEPT s-a plâns de lipsa unui dialog autentic între reprezentanții BOR și cei ai LGBT, Florin Buhuceanu denunțând „un hal de ignoranță” în societate.

„Au existat conversații de studio (TV sau radio), în care cel mai adesea reprezentanții Patriarhiei Ortodoxe – trimiși cu voie de la Patriarh – ne descriau în culori sumbre. Inclusiv un fost profesor de-al meu de la Facultatea de Teologie, care stătea și la o distanță precaută, ca nu cumva să se contamineze… Aș zice că e un hal de ignoranță pe tema asta înspăimântătoare! Cred că este ultima instituție din România care mustește de stereotipuri și prejudecăți extrem de dense pe tema sexualității, în general; nu numai pe tema homosexualității.

L-am auzit de curând opinând pe domnul Bănescu despre educație sexuală, despre când, cum își încep unii sau alții viața sexuală. E înspăimântător ce spune! Cred că trăiește într-o realitate complet paralelă.

Ce mi se pare grav este că oamenii de specialitate (psihologi, sociologi) nu spun: «Aberezi!» Ar trebui să i-o spună, pentru că dumnealui nu e într-o misie de executant, ci formează la rândul său sau deformează conștiințe.

Biserica Ortodoxă e o Biserică cu milioane de credincioși. Punctul lor de vedere e un punct extrem de important. În momentul în care i-ai demonizat pe unii sau alții (acuma sunt romii – se pare – vinovați de rata prea înaltă sau prea scăzută a nașterilor), dintr-o dată i-ai izolat și i-ai transformat într-un soi de țapi ispășitori. Din moment ce spui că educația sexuală nu conduce la educație (România având una dintre ratele cele mai înalte de sarcini adolescente), din acel moment pledezi pentru menținerea acestei realități și te opintești împotriva oricărei forme de educație în ceea ce privește sănătatea sexuală și reproductivă.

În ce lume trăim! Patriarhia ne învață despre ceea ce înseamnă sexualitate, într-o țară membră a Uniunii Europene? Patriarhia poate să aibă un drept de veto împotriva introducerii educației sexuale în școala din România? Mă întreb în ce societate trăim!” a conchis Florin Buhuceanu.

Secvența este disponibilă de la momentul 37:54 până la final:

Comentarii

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Inapoi