Peste 100.000 de angajați în transportul rutier de marfă. Acesta asigură 5 la sută din PIB

camioane blocate
Sursa foto: X

Transportul rutier de mărfuri este extreme de important pentru România. La noi, mai tot se transportă cu TIR-ul, în ciuda infrastructurii deficitare. Zi și noapte, ceva se transportă cu camioanele în România și în afara ei. Pe piața locală de transport activau în 2022, 41.972 de firme, în scădere față de 45.592 în 2021, arată datele tirmagazin.ro. Și, foarte important în aceast segment economic, erau angajați în total 146.603 de persoane, mai puțini față de anul anterior.

Cifra de afaceri totală a crescut însă la 67,6 miliarde de lei în 2022, faţă de 58,8 mld. lei anul anterior. Unele calcule arată că afacerile din domeniul transporturilor asigură undeva pe la 5% din Produsul Intern Brut al României. În primele nouă luni ale anului trecut, transportul rutier de mărfuri a înregistrat creṣtere cu 1,2% în ceea ce priveşte volumul mărfurilor transportate, comparativ cu perioada similara din 2022, arată datele Institutului Național de Statistică.

Din totalul de 241.381 mii tone mărfuri transportate, 83,0% au fost înregistrate în transport naţional. De cinci sau chiar 6 mai mult decât se transportă maritim sau pe calea ferată. Până în septembrie 2023, în transportul rutier naţional, 62,9% din volumul mărfurilor a fost transportat pe distanţe între 1-49 km, 21,0% pe distanţe cuprinse între 50-149 km ṣi 12,8% pe distanţe cuprinse între 150-499 km.

Vă intrebați desigur ce transportă firmele aceasta. Răspunsul scurt, orice! Cel elaborat arată cam așa. În transportul rutier, diviziunile de mărfuri cu cele mai mari ponderi în totalul mărfurilor transportate au fost în primele 9 luni ale anului trecut: minereuri metalifere şi alte produse de minerit şi exploatare de carieră; turbă; uraniu şi thoriu (36,7%) şi alte produse minerale nemetalice (16,3%).

În transportul rutier internaţional de mărfuri, 94,8% din totalul mărfurilor descărcate au provenit din State Membre ale Uniunii Europene şi 94,4% din totalul mărfurilor încărcate au avut ca destinaţie State Membre ale Uniunii Europene. Cele mai mari cantităţi de mărfuri descărcate au provenit din Germania (21,4%), Italia (15,3%) şi Ungaria (11,6%), iar în ceea ce priveṣte încărcările, 16,7% din volumul mărfurilor au avut ca destinaţie Germania, 15,7% Italia şi 15,2% Ungaria.

Așa arată tabloul transportului rutier de marfă în România. De reținut două cifre – 5% din PIB și peste 100 de mii de angajati. Transportul rutier de mărfuri este o afacere profitabilă, în cele mai multe cazuri. Dacă ni s-ar permite intrarea în Schengen și pe partea terestră, ar fi și mai profitabilă.

Citește mai mult AICI

Autor

Urmărește știrile PSNews.ro și pe Google News

Citește și: