Stabilitatea politică bulgară este amenințată de o criză a pieței carburanților, întrucât coaliția de guvernare plănuiește să reducă dependența de petrolul rusesc.
Acest lucru ar duce însă la un conflict cu compania privată rusă Lukoil, care operează rafinăria din Burgas și deține monopol pe piața angro, au confirmat mai multe surse Euractiv din parlamentul și guvernul de la Sofia.
Deși este evidentă direcția Bulgariei spre eliminarea monopolului Rusiei în sectorul petrolier, sunt voci care acuză că aceasta se folosește de gestionarea surselor energetice ca argument pentru a fi acceptată în Schengen și în zona euro.
„Încă nu s-a decis nimic. Se va discuta”, a comentat pentru EURACTIV un membru al coaliției de guvernare care a cerut să rămână anonim.
Potrivit surselor, premierul Nikolay Denkov se opune unui joc dur cu Lukoil, care ar putea implica chiar naționalizarea celei mai mari rafinării din Balcani, și insistă ca rafinăria să continue să funcționeze cu livrări garantate și ca prețurile la carburanți să nu crească semnificativ.
În timp ce guvernul propune ca Bulgaria să continue să lucreze cu petrolul rusesc până în primăvara anului 2024, îmajoritatea parlamentară insistă ca acordul să înceteze la sfârșitul acestui an.
Pe de altă parte, rafinăria este curtată și de persoane potente din politica bulgară și din sectorul petrolier, acestea dorind, de asemenea, să o controleze.
Cei mai insistenți în ceea ce privește rezilierea rapidă a acordului sunt cei din GERB, partidul fostului premier Boyko Borissov și din partidul minoritar turc DPS.
Cea mai realistă opțiune este ca Bulgaria să convingă Lukoil că vânzarea rafinăriei către un investitor străin ar fi cea mai bună soluție.
Potrivit EURACTIV, aceasta ar fi reprezentată de un investitor american, întrucât toate marile companii europene au interese în Rusia.
Viitorul rafinăriei Lukoil din Burgas este una dintre cele mai importante probleme pe care le are de rezolvat actuala coaliție pro-europeană, fragilă și prea vulnerabilă la influența Rusiei și la dezinformarea agresivă de pe rețelele sociale.
Un pas greșit împotriva Lukoil poate duce la o inflație mai mare, respectiv la riscul ca guvernul să fie folosit ca țap ispășitor de către partidele care îl susțin acum.
Într-un raport secret înaintat Consiliului de Securitate al guvernului consultat de EURACTIV, Agenția de contrainformații (SANS) prezice că, dacă se renunță la derogarea primită de Bulgaria pentru importul de țiței rusesc pe cale maritimă, prețurile carburanților vor crește cu cel puțin 0,10-0,15 euro pe litru.
În septembrie, când va începe sesiunea de toamnă a parlamentului, deputații vor discuta încetarea derogării, propusă de o majoritate parlamentară formată din GERB, coaliția Continuăm Schimbarea-Bulgaria Democratică și DPS.
Bulgaria este singura țară care are de la Bruxelles permisiunea de a importa țiței rusesc pe mare, până la sfârșitul anului 2024.
Lukoil nu a prezentat guvernului un plan de diversificare a livrărilor în anul și jumătate rămas, astfel că, la 1 ianuarie 2025, rafinăria va începe să funcționeze doar cu petrol non-rusesc.
Între timp, guvernul a reziliat concesiunea pe 35 de ani a singurului port petrolier din țară, Rosenets, preluat de Lukoil.
Potrivit unei analize a Centrului pentru Studiul Democrației, supunerea Bulgariei față de afacerile Lukoil a adus venituri uriașe companiei rusești și regimului Putin, nu și contribuabililor bulgari.
Datele publicate arată că, numai în 2022, Lukoil a generat un profit de peste 3 miliarde de dolari din prelucrarea și vânzarea de carburanți în Bulgaria și în regiune.
Asta înseamnă, spun autorii raportului, aproximativ 4% din totalul veniturilor din vânzarea de petrol din bugetul rusesc.
Mai mult, afirmă aceștia, banii sunt folosiți pentru a finanța războiul lui Putin în Ucraina.
Credit foto: Euractiv.com/Shutterstock/Seagull Nady
Urmărește știrile PSNews.ro și pe Google News