Skip to content
Politică

Piața Airbnb, luată la puricat. Ce trebuie să știi când vrei să primești turiști în casa ta EXCLUSIV

business.dk

Platforma online Airbnb, cu opțiuni de cazare neconvenționale, altele decât hotelurile și pensiunile turistice, a crescut spectaculos în ultima perioadă, fiind utilizată de cei mai mulți turiști care aleg să viziteze locurile frumoase din țara noastră.

Pentru a vă face o idee despre povestea Airbnb, vă propunem să descoperiți picanteriile care au făcut ca o simplă idee să se trabsforme astăzi, într-unul dintre cele mai dezvoltate business-uri din sectorul hotelier:

Totul a început în 2007…

…când designerii Brian Chesky și Joe Gebbia nu-și mai puteau permite să plătească chiria pentru apartamentul lor din San Francisco, astfel că, pentru a reuși să facă față cheltuielilor, s-au decis să-și închirieze lor sufrageria celor turiștilor. Întâmplarea a făcut că, în acel timp avea loc o conferință de design în oraș, iar locurile de cazare erau limitate. Pentru că publicarea anunțului pe Craiglist (un site de anunțuri din SUA) li s-a părut prea impersonal, aceștia s-au decis să-și creeze propriul website.

Așa a apărut un website simplu unde aceștia și-au prezentat oferta: sufrageria lor amenajată cu câteva saltele și promisiunea unui mic dejun gătit dimineața următoare. Până la a avea ”primii clienți” a fost doar un pas, doar că, în zilele următoare, ceva a început să se întâmple. Au început să primească emailuri de la oameni din alte colțuri ale lumii întrebând când va fi site-ul făcut disponibil și în țara lor.

Acesta a fost începutul modest a ceea ce avea să devină Airbnb, care astăzi a ajuns să valoreze 30 miliarde de dolari, aproape cât giganții industriei ospitaliere, Hyatt și Hilton împreună.

Și uite așa povestea Airbnb a început să atingă culmi neașteptate, platforma fiind astăzi disponibilă în peste 190 de țări ce facilitează închiererea de locuințe.

Conceptul on-line, care a cucerit lumea, a ajuns și în România…

…și se bucură de un real succes, dacă este să luăm în considerare faptul că în acest moment, peste 30.000 de proprietăți din țara noastră sunt listate pe platforma Airbnb. Numărul tot mai mare de proprietăți puse la dispozișie pe această platformă online, a atras și atenția autorităților române. Astfel, PSnews.ro a luat legăura cu reprezentanții Ministerului Turismului, care ne-au dezvăluit că, prin direcția de specialitate, aceștia au întreprins mai multe acțiuni de control în vederea combaterii „turismului la negru”, iar una dintre componentele acestui fenomen a fost reprezentată de activitatea de închiriere neautorizată prin intermediul unor site-uri specializate.

O primă măsură în vederea reducerii numărului unităților de cazare neautorizate a fost emiterea Ordinului Ministrului turismului nr. 22/2012 privind criteriile de stabilire a normei anuale de venit corespunzătoare unei camere de închiriat în scop turistic situate în locuinţa proprietate personală, prin care persoanele fizice ce obtin venituri din activitatea de cazare în regim hotelier prin intermediul camerelor din locuința personală nu sunt obligate la clasificare, ci este suficient sa declare aceste venituri pentru a se considera că funcționează legal.

Mai mult, reprezentanții Ministerului Turismului Periodic, au susținut că aceștia efectuează controale tematice cu scopul depistării și introducerii în legalitate a operatorilor economici care desfășoară activități în domeniul turismului neautorizați, iar în urma acțiunilor de monitorizare din ultima perioadă au fost depistate 60 de astfel de structuri din municipiul Iași ce se promovau pe site-uri de specialitate ca prestatori de servicii de cazare în regim hotelier. În urma verificării activității acestor structuri, în perioada 14 – 23 martie 2018, au fost introduse în legalitate aproximativ 40 dintre acestea.

De asemenea, potrivit acestora, ministerul Turismului realizează o monitorizare permanentă a portalurilor de promovare online a structurilor de cazare, în vederea identificării de unități neclasificate în vederea efectuării de controale de specialitate și trasmiterea acestor informații către toate instituțiile interesate: ANAF, Poliție, ANPC, etc.

Ce trebuie să știi dacă vrei să primești turiști în regim hotelier

Pentru persoanele care intenționează să presteze astfel de servicii, ministerul recomandă fie să se clasifice, urmând procedura de clasificare din OPANT nr.65/2013 cu privire la normele de clasificare a structurilor de primire turistică (Detalii AICI), fie urmând procedura din Ordinul Ministrului Turismului nr. 22/2012 (Detalii AICI) privind criteriile de stabilire a normei anuale de venit corespunzătoare unei camere de închiriat în scop turistic situate în locuinţă proprietate personală în cazul în care nu dorește neaparat clasificarea (obținerea de stele) pentru structura respectivă.

Concret, înainte ca să plasezi camera sau un apartament întreg pe această platformă, trebuie să ai în vedere următoarele:

  •  să asiguri buna întreţinere şi funcţionalitatea dotărilor pe toată perioada de funcţionare a structurilor de primire turistice;
  •  să afişezi la recepţie tarifele stabilite pentru structura de primire turistică în cauză;
  •  să asiguri în permanenţă apă caldă şi rece la grupurile sanitare din cadrul structurilor de primire turistice cu funcţiuni de cazare şi alimentaţie publică.
  • să asiguri în spaţiile de cazare, de servire şi în cele comune, o temperatură minimă de 21 grade C în sezonul rece, iar în sezonul cald, de maximum 25 grade C.;
  •  să asiguri condiţiile necesare astfel încât turiştii să nu fie deranjaţi de zgomotele produse de instalaţiile tehnice ale clădirii sau de alţi factori de poluare;
  •  să asiguri spaţii de cazare cu lumină naturală directă şi aerisire;
  • să nu amplaseze spaţii de cazare la subsolul clădirilor;
  • să expuneți la loc vizibil, în exteriorul clădirii: denumirea, tipul şi însemnele privind categoria de clasificare a structurii de primire turistice
  •  să expuneți vizibil şi în mod lizibil în recepţie, în holul structurilor de primire turistice care nu dispun de recepţie şi în spaţiul de la intrare în saloanele de servire a mesei, certificatul de clasificare, numărul de telefon – tel verde – al autorităţii administraţiei publice centrale responsabilă în domeniul turismului pentru a fi cunoscute de turişti
  • să furnizați informaţii reale cu privire la denumirea, tipul, categoria de clasificare şi serviciile prestate în toate materialele de promovare, conform certificatului de clasificare obţinut;
  •  să păstrați în permanenţă , în original, în structura de primire turistică în cauză, certificatul de clasificare şi anexa/anexele acestuia;
  • să asigurați o gamă diversificată de servicii suplimentare, cuprinse în tariful de cazare sau cu plată separat, astfel: 1. la unităţile de 4 şi 5 stele – cel puţin 15 servicii; 2. la unităţile de 3 stele – cel puţin 12 servicii; 3. la unităţile de 2 stele – cel puţin 8 servicii; 4. la unităţile de 1 stea – cel puţin 5 servicii;
  • să asigurați păstrarea ordinii, liniştii publice, moralităţii şi să respectați normele legale în vigoare privind siguranţa şi securitatea turiştilor din structurile de primire turistice;
  •  să asigurați conectarea la sistemul integrat de evidenţă a turiştilor, în termen de 60 zile de la implementarea şi operaţionalizarea acestuia;
  • să afişezați vizibil în camerele de baie, în cel puţin două limbi de circulaţie internaţională, mesajul „Pro Natura” referitor la opţiunea fiecărui oaspete asupra duratei de utilizare a aceloraşi lenjerii şi prosoape;
  •  să deţineți pentru structura de primire turistică pe care o aveți în proprietate şi/sau administrare, minim o adresă de e-mail şi un website pe care să fie afişate datele sale de identificare, adresa şi numărul certificatului de clasificare;

 În cadrul tipurilor de structuri de primire turistice cu funcţiuni de cazare, poate exista următoarea structură a spaţiilor de cazare:

1. cameră cu pat individual, reprezentând spaţiul destinat folosirii de către o singură persoană. Lăţimea patului individual este de minimum 90 cm. Lungimea patului va fi de minimum 200 cm în cazul structurilor de primire turistice cu funcţiuni de cazare de 3, 4 şi 5 stele şi de minimum 190 cm în cazul structurilor de 1 şi 2 stele;

2. cameră cu pat matrimonial, reprezentând spaţiul destinat folosirii de către una sau două persoane . Lăţimea patului matrimonial este de minimum 140 cm;

3. cameră cu două paturi individuale;

4. cameră cu trei paturi individuale,

5. cameră cu patru paturi individuale;

6. camere comune – cu mai mult de patru paturi individuale;

7. cameră cu priciuri, reprezentând spaţiul destinat utilizării de către mai multe persoane. Priciul reprezintă o platformă din lemn sau din alte materiale pe care se asigură un spaţiu de 100 cm lăţime pentru fiecare turist;

8. garsonieră, reprezentând spaţiul compus din dormitor pentru două persoane, salon şi grup sanitar propriu. Dormitorul poate fi despărţit de salon şi printr-un glasvand sau alte mijloace care permit o delimitare estetică;

9. apartament, reprezentând spaţiul compus din unul sau mai multe dormitoare (maximum 5 dormitoare), salon (cameră de zi), vestibul şi echipare sanitară proprie. La categoria de clasificare 5 stele există un grup sanitar pentru fiecare două locuri, iar la categoria de clasificare 4 stele, precum şi la restul categoriilor, există minimum un grup sanitar la 4 locuri.

10. suita – ansamblu alcătuit din două camere, care pot funcţiona împreună sau separat, deservite de un grup sanitar comun;11. duplex, reprezentând ansamblul alcătuit din două spaţii distincte legate printr-o scară interioară, unul cu destinaţia de cameră de zi, având în componenţă şi grup sanitar, precum şi un spaţiu de dormit, situat la etaj.

Nu în ultimul rând, în scopul protecției turiștilor și pentru continuarea procesului de îmbunătățire a calității serviciilor, Ministerul Turismului a întreprins o serie de acțiuni prin care informează operatorii economici (persoane fizice sau juridice) despre obligația obținerii autorizațiilor necesare funcționării în condițiile prevăzute de legislație, respectiv despre importanța prestării serviciilor turistice în structuri de primire turistice clasificate. Astfel se reduce considerabil riscul apariției unor probleme de protecție a consumatorilor, de mediu, de siguranță a personalului angajat și nu în ultimul rând de natură economico-financiară (fiscalizare). 

În încheiere, îi invităm pe cititorii PSnews să ne transmită pe adresa redacției ([email protected]), relatări despre propriile experințe legate de interacțiunea cu piața Airbnb, în calitate de turiști sau gazde.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *