Skip to content
Economie

Piața auto din UE continuă să se prăbușească, dar Dacia se menține pe creștere. România, cel mai mare avans

facebook

Piața auto din Europa a continuat să scadă substanțial și în luna aprilie, dar România nu se înscrie în acest trend, ci rămâne piața cu cea mai mare creștere din UE. În același timp, Dacia este una dintre puținele mărci cu creștere și raportează o cotă de piață record. România a avut în luna aprilie cea mai mare creștere din Europa, pe fondul unui declin pronunțat al înmatriculărilor de pe continent, influențate de criza de componente. A avut un avans de 23,4% în aprilie, generat însă de un volum scăzut în urmă cu un an. Mai exact, au fost înmatriculate în luna a patra 8.469 de autoturisme, în condițiile în care în urmă cu un an, în aceeași lună, erau înmatriculate numai 6.862 de unități, potrivit profit.ro.

O imagine mai sugestivă poate oferi comparația cu Ungaria, care a înregistrat în aprilie 9.090 de automobile, cu aproximativ 500 în plus față de România. Numai că, în urmă cu un an, vecinii noștri înmatriculau peste 10.500 de autoturisme, în condițiile în care au o populație la jumătate față de România. După patru luni, România are de asemenea cea mai mare creștere din Europa (35,6%), dar contextul este același: piața auto de la noi vine de la un nivel scăzut în 2021. În total, cele 37.780 de autoturisme înmatriculate de la începutul anului ne poziționează pe locul 15, mai jos cu un loc decât în lunile anterioare, dar cu un loc în plus față de anul trecut (am depășit Grecia, care a scăzut cu 5,7%) și la un pas să egalăm Ungaria, după ce în urmă cu un an această țară înmatricula aproape dublu față de România.

În privința mărcii Dacia, situația este și mai bună: marca de la Mioveni a reușit și în aprilie să crească (+7,9%), în pofida dificultăților de aprovizionare cu semiconductori, astfel că și-a îmbunătățit cota de piață la 3,7%, atât în aprilie cât și pe cele patru luni care au trecut. Pe intervalul ianuarie – aprilie, Dacia are un avans de 14,7%, unul dintre cele mai mari din Europa. Practic, dintre mărcile de volum doar Kia a reușit să genereze o creștere mai mare, 23,5%. De altfel, marca sud-coreeană a depășit de mult Dacia în vânzări, după ce în anii pre-pandemici cele două se aflau la egalitate. Dacia are până acum un volum de 134.356 de autoturisme înmatriculate în Europa, cu 17.000 de unități mai multe față de anul trecut.

Grupul Renault se află în prezent într-o situație dificilă din cauza scăderilor masive ale mărcii Renault, având o pierdere de circa 50.000 de autoturisme față de anul trecut, deși Dacia a contribuit cu o creștere importantă la rezultatul grupului. Cu 312.821 unități înmatriculate, grupul din care face parte Dacia a fost depășit de grupul Hyundai – Kia, după un declin de 9 procente, iar creșterea cotei de piață de la 8,3 la 8,7% se datorează exclusiv mărcii românești, în condițiile în care Hyundai – Kia a crescut de la 7,3 la 10% în 2022. Celelalte grupuri auto de pe piața din Europa au scăzut atât în aprilie cât și pe cele patru luni, fiind înregistrate doar mici creșteri ale unor mărci premium, fără volume: Porsche, 14,6%, DS, 18,3%, Alpine, 82,6%. De remarcat că inclusiv Toyota, care rezistase cu rezultate pozitive până acum, a raportat o scădere a înmatriculărilor în aprilie (-7,4%) și a trecut pe minus după patru luni (-1,3%). În total, în UE s-au înmatriculat 684.506 autoturisme în aprilie, cu 20,6% mai puține decât anul trecut, un declin de aproximativ 180.000 de autoturisme. Este cea mai slabă lună aprilie din ultimul deceniu, cu excepția celei din 2020, afectată de lockdown. După patru luni, piața a pierdut nu mai puțin de 500.000 de autoturisme, în comparație cu intervalul similar din 2021 (-14,4%). Europa lărgită a înregistrat în aprilie 740.533 unități, cu 21% mai puține, și are 3,2 milioane de unități înmatriculate după patru luni (-13,7%).

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *