Skip to content
Economic Politică

Pirtea, PNL scoate la iveală șmecheria politicianistă din buget. Cu ce se va confrunta următoarea guvernare

Vocea Timisului

Ministerul Finanţelor Publice a publicat un nou proiect de OUG pentru aprobarea plafoanelor unor indicatori specificaţi în cadrul fiscal-bugetar pe anul 2019, care prevede un deficit al bugetului general consolidat de 2.76% din PIB, versus 2,55%, valoare prezentată în proiectul inițial de buget, cu care Guvernul s-a prezentat la dezbaterile în Parlament.

Pentru un comentariu avizat asupra noii legi a plafoanelor prevăzute în bugetul pe 2019, PSNews a luat legătura cu deputatul liberal Marilen Pirtea,  secretar al Comisiei pentru buget, finanțe și bănci din Camera Deputaților.

Legea dezbătută în Parlament (proiectul inițial) a stabilit 2,55% deficit bugetar pentru 2019, trecând în 13 februarie prin Parlament. Odată ce s-a ajuns la forma legii pentru promulgare, în varianta de 2,55%, aceasta a venit în contradicție cu Legea Bugetului, care a generat cheltuieli legale cu impact pe majorarea deficitului”, a declarat Marilen Pirtea, în exclusivitate pentru PSNews.

În cadrul dezbaterilor la Legea Bugetului 2019 s-au votat majorări pentru alocațiile copiilor, care au condus la mărirea ponderii deficitului. Prin urmare, a rezultat această nouă Ordonanță de Urgență (care este acum în Parlament), care majorează plafonul deficitului la 2,76% pentru 2019. Este aducerea în constituționalitate a Legii bugetului, care în prima formă a fost declarată ca neconstituțională de către CCR”, a adăugat el.

Lipsă de responsabilitate

Prima observație este că ajustarea structurală este amânată pentru 2021, deci pentru primul an de după alegerile locale și parlamentare din 2020, cu o lipsă de responsabilitate și cu șmecherie politicianistă.

Creșterea spre 2,76% a deficitului pentru 2019 este urmată de o pondere de 2,33% pentru 2020, urmând ca în 2021 să fie utilizată încadrarea în ținta de 2%.

Această evoluție echivalează cu condamnarea următoarei guvernări a României, de la începutul lui 2021, la un regim de austeritate, deci la un recul al popularității guvernării viitoare, chiar la început de mandat, indiferent cine va fi câștigătorul alegerilor viitoare”, arată deputatul liberal.

Alocații pentru copii versus subvenția partidelor

A doua observație se referă la faptul că se desfășoară un schimb de replici între putere și opoziție, cu privire la această majorare aproape periculoasă a plafonului de deficit pentru 2019.

Guvernarea PSD-ALDE acuză voalat opoziția că a determinat acest nivel al deficitului prin propunerea de creștere a cheltuielilor cu alocațiile copiilor.

Aceste cheltuieli sunt, însă, cât se poate de normale și nu pot fi contestate.

În schimb, opoziția acuză puterea că a inclus subvenții record pentru partidele politice, mai ales pentru PSD, un nivel de subvenționare care nu înseamnă altceva decât risipă, pentru că partidele cheltuie toți banii, indiferent care este nivelul subvenției. Partidele nu au un nivel minim de cheltuieli, sub care nu pot să scadă”, apreciază Marilen Pirtea.

Repercusiuni multianuale 

Mai sunt și alte surse principale ale acestui deficit, ținând mai ales de creșterile nejustificate și nefundamentate de salarii ale burgheziei funcționărimii din București, unde salariile angajaților de la stat au devenit mult mai atractive față de orice salariu din economia privată, din afara Bucureștiului.

Consecințele majorării deficitului pentru 2019 sunt semnificative, pentru că vor avea repercusiuni multianuale, din cauza obligativității de ajustare structurală a deficitului, care ne va impune restricții pentru cheltuielile publice, o condiție macroeconomică defavorabilă sub care ne vom afla în următorii ani”, a spus, în concluzie, liberalul.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *