Planuri-cadru liceu 2025. Noile proiecte au fost publicate de Ministerul Educației și Cercetării

Sursa foto: Pinterest
Noile proiecte de planuri-cadru pentru liceu 2025 au fost puse în consultare publică de Ministerul Educației și Cercetării luni, 16 iunie. Documentul care conține propunerile de număr de ore la fiecare disciplină și specializare de liceu poate fi descărcat mai jos din articol.
  • Amintim, proiectul de planuri cadru a fost pus în dezbatere publică pe 31 ianuarie și apoi au urmat o serie de dezbateri în mai multe centre universitare din țară la care au participat profesori și elevi.

Noile planuri cadru se vor aplica „în anul școlar 2026-2027, pentru clasa a IX-a, învățământ liceal, forma cu frecvență zi. Se aplică planurile-cadru aprobate prin anexele 2-38 ale prezentului ordin, iar pentru clasele a X-a, a XI-a și a XII-a, învățământ liceal, forma cu frecvență zi, respectiv clasele a X-a și a XIa, învățământ profesional, rămân în aplicare planurile-cadru care au fost aplicate în anul școlar 2024-2025″, potrivit documentului pus în consultare publică.

„Pentru învățământul liceal, trunchiul comun se constituie din discipline/domenii de studiu/module de pregătire obligatorii tuturor elevilor, indiferent de filieră, profil și specializare/calificare profesională, astfel: un număr de 15 discipline la fiecare dintre clasele a IX-a și a X-a, cu buget cumulat săptămânal de 19 ore la clasa a IX-a și de 20 de ore la clasa a X-a, respectiv dintr-un număr de 12 discipline la clasa a XI-a și 11 discipline la clasa a XII-a, cu buget cumulat săptămânal de 14 ore la clasa a XI-a și de 13 ore la clasa a XII-a.

Majoritatea disciplinelor din TC sunt în corespondență cu probe ale examenului național de bacalaureat (obligatorii/la alegere).

Planurile-cadru de învățământ liceal păstrează elemente structurale ale planurilor-cadru pentru învățămâmtul primar și gimnazial și adaugă o serie de elemente specifice acestui nivel de învățământ.

Se menține gruparea disciplinelor/modulelor de studiu pe ariile curriculare Limbă și comunicare, Matematică și științe ale naturii, Om și societate, Arte, Educație fizică, sport și sănătate, Tehnologii, respectiv Consiliere și orientare.

Planurile-cadru pentru învățământul liceal cuprind următoarele segmente curriculare: trunchi comun (TC), curriculum de specialitate (CS), curriculum la decizia elevului din oferta școlii (CDEOȘ).

Conform Legii învățământului preuniversitar nr. 198/2023, disciplinele pot fi și de tip modular, în sensul în care o disciplină școlară modulară reprezintă acea disciplină al cărei studiu se poate desfășura pe o perioadă de timp mai mică de un an școlar.
Planurile-cadru stabilesc numărul de ore alocat pentru fiecare disciplină/modul pentru o săptămână.

În planurile-cadru pentru învățământul liceal, filiera tehnologică, se asociază și numărul total de ore/an școlar alocate stagiilor de pregătire practică”.

În urma feedback-ului primit ministerul a realizat noile proiecte de planuri cadru, iar varianta finală este cea pusă în dezbatere publică.

Potrivit estimărilor ministerului, prima promoție cu clasa a IX-a pe noile planuri-cadru va intra în anul școlar 2026-2027, dacă aceste lucruri merg conform planificării. Asta ar însemna că prima generație ar da noul BAC în anul școlar 2029-2030.

Ce sunt planurile-cadru și ce prevăd proiectele din 2025

Proiectele de planuri-cadru pentru liceu 2025 au fost publicate în consultare publică de Ministerul Educației și Cercetării (MEC) vineri seară, 31 ianuarie 2025. Documentul care conține propunerile de număr de ore la fiecare disciplină și specializare de liceu a fost prezentat de Edupedu.ro aici.

Este vorba despre proiectele de planuri-cadru pentru liceu 2025 la filiera teoretică, adică profil real (matematică-informatică și științe ale naturii) și profil uman (filologie și științe sociale), pentru clasele IX, X, XI și XII. Au fost puse de asemenea în consultare publică și planurile-cadru pentru învățământul vocațional (pedagogic, artistic, militar) și pentru învățământul tehnologic și cel profesional.

  • În prezent, sunt în vigoare planurile-cadru din 2004 și 2009, în funcție de filieră. Reforma curriculară trebuia să fie făcută încă din 2020 pentru tinerii care între timp au terminat liceul în 2024. Reforma a fost însă oprită succesiv de politicieni, sub diverse pretexte, cel mai recent la finalul anului trecut, cu 4 rânduri de alegeri.

Planurile-cadru din 2025 vor fi aplicate în forma care va rezulta după dezbatere, conform declarațiilor conducerii Ministerului Educației și Cercetării, din anul școlar 2026-2027. Dacă va fi așa, elevii care termină în anul 2025 clasa a VII-a vor fi primii care vor avea orarul făcut pe baza acestor noi planuri-cadru. Aceștia vor fi cei care, atunci când vor ajunge la finalul clasei a XII-a, vor susține primul Bacalaureat modificat pe baza actualei legi a educației.

Pe parcursul consultări publice, care a inclus și dezbateri în marile centre universitare din București, Cluj-Napoca, Iași și Timișoara, au apărut mai multe propuneri de modificare pe care reprezentanții MEC au declarat public că le-a agreat. Includerea lor în proiectele de planuri-cadru din 31 ianuarie 2025 va putea fi însă confirmată doar când MEC publică variantele finale de planuri-cadru, cu care vom reveni.

În perioada consultării, au fost primite diverse propuneri și observații. Dintre acestea:

Elevii au solicitat o reducere a numărului de ore obligatorii și o creștere a ponderii orelor opționale, pentru a personaliza parcursul educațional.

Profesorii Merito au propus reducerea numărului de discipline, integrarea Istoriei comunismului și a Holocaustului ca unități de învățare în disciplina Istorie și modificarea statutului Religiei, propunând ca aceasta să fie o oră la două săptămâni.

Uniunea Internațională de Geografie a cerut menținerea Geografiei ca materie obligatorie în toți cei patru ani de liceu, avertizând asupra riscului de analfabetism spațial în rândul viitoarelor generații.

  • Geografia României va fi disciplină separată la liceu, a spus ministrul Daniel David, după întâlniri cu decanii de facultăți, Academia Română și societatea de profil: „Un lucru pe care mi l-am dorit de la început”
  • Și „Istoria românilor/ României” va deveni materie obligatorie la liceu, a anunțat în februarie Daniel David, după o întâlnire cu reprezentanții Academiei Române și ai facultăților de istorie: „După păstrarea limbii latine în curriculumul de specialitate, mă bucur să fiu ministrul care poate contribui la readucerea după câteva decenii a «Istoriei românilor și a României» ca disciplină de sine stătătoare la liceu”

Asociația Profesorilor de Limba și Literatura Română „Ioana Em. Petrescu” (ANPRO) a subliniat că reducerea numărului de ore la Limba română contravine eforturilor de combatere a analfabetismului funcțional și a solicitat menținerea a trei ore pe săptămână pentru această disciplină.

Federația Sindicatelor din Educație „Spiru Haret” a sugerat amânarea aplicării noilor planuri-cadru până în septembrie 2027, pentru a permite formarea adecvată a profesorilor și a minimiza impactul asupra normelor didactice.

Universitățile de profil muzical au exprimat îngrijorări privind reducerea orelor de Educație muzicală și au solicitat menținerea acesteia în trunchiul comun, subliniind importanța formării culturale a elevilor.

Facultatea de Litere a Universității „Alexandru Ioan Cuza” din Iași a propus menținerea a trei ore pe săptămână pentru Limba și literatura română în trunchiul comun, indiferent de profilul liceului, și alocarea a două ore pentru Limba modernă 2, subliniind importanța acestor discipline în formarea competențelor lingvistice ale elevilor.

Asociația Profesorilor de Limba Germană din România (APLGR) a avertizat că introducerea a prea multe discipline cu o oră pe săptămână poate avea efecte negative asupra învățării limbilor străine, reducând șansele elevilor de a dobândi competențe solide în aceste limbi.

Peste 200 de profesori au semnat o scrisoare adresată Ministerului Educației, solicitând menținerea disciplinei „Educație antreprenorială” în trunchiul comun la liceu, argumentând că eliminarea acesteia ar putea duce la reducerea normei didactice pentru profesorii titulari și la inechități sociale.

  • Ministrul Daniel David a anunțat că educația antreprenorială nu va fi disciplină separată la liceu, dar va fi inclusă ca unități de învățare în trunchiul comun prin științele economice.

Profesorii de biologie din județul Sibiu au propus includerea disciplinei Biologie în trunchiul comun la filiera teoretică, profil real, și introducerea unor discipline opționale pentru aprofundarea cunoștințelor elevilor.

Informații de context

Noile planuri-cadru de liceu 2025 sunt în varianta finală și vor fi publicate în următoarele două săptămâni, spunea ministrul Educației și Cercetării, Daniel David, pe 23 mai. El preciza că documentele „sunt gata” și că așteaptă un „moment rațional” pentru a le publica, în contextul în care guvernul este interimar și unul cu puteri depline va fi numit de președintele Nicușor Dan după ce este învestit în funcție luni, 26 mai.

Amintim că elevii care au început clasa a VIII-a pe 9 septembrie 2024 ar fi trebuit să învețe la liceu după programe școlare noi și să dea un Bacalaureat cu cel puțin 5 examene scrise și 4 de competențe, potrivit Legii Deca-Iohannis.

Or, la nivel de liceu, lansarea noilor planuri-cadru a fost amânată în mod repetat pe parcursul ultimului an, sub diverse pretexte, în condițiile valului de alegeri programate în 2024 – locale, europarlamentare, parlamentare și prezidențiale, o ultimă țintă propusă pentru punerea lor în consultare fiind ianuarie 2025.

Citeste mai mult AICI

Autor

Urmărește știrile PSNews.ro și pe Google News

Citește și: