Skip to content
Politică

Planurile tehnocraţilor cu educaţia. Ecaterina Andronescu, despre elevii cu tablete şi şcolile în paragină EXCLUSIV

Ce nu s-a spus despre planurile pe care le au guvernanţii tehnocraţi în ceea ce priveşte educaţia. Senatorul PSD Ecaterina Andronescu (fost ministru de resort) a acordat, miercuri, o amplă declaraţie pentru PSnews.ro, în care a vorbit despre elevii cu tablete şi şcolile lăsate în paragină.

Concret, fostul ministru a analizat succint cel mai recent plan-cadru propus de către actualul demnitar, Adrian Curaj, care prevede, de exemplu, eliminarea unei ore de limba şi literatura română, dar adăugarea uneia de istorie.

„Din punctul meu de vedere, ar fi trebuit să se meargă pe actualul număr de ore de la disciplinele care sunt cuprinse în planul-cadru, pentru că ele erau şi echilibrate, în acelaşi timp, şi acceptate de sistem şi de opinia publică. Ceea ce ar fi trebuit adus în discuţie era conţinutul disciplinelor, pentru că e mult mai important să ştim: avem o oră, dar ce facem în acea oră? Care este conţinutul programei fiecărei discpline? Şi cred că dezbaterea publică pe programă ar fi putut să fie mult mai interesantă şi să nu fie atât de pătimaşă în legătură cu numărul de ore. Pentru că, practic, toată dezbaterea publică a fost în jurul numărului de ore: de unde s-a luat, unde s-a adăugat şi aşa mai departe. Or, această dezbatere, după părerea mea, nu a fost productivă. Ar fi fost necesară o dezbatere pe conţinut: ce predăm, ce scoatem şi ce păstrăm, ca fiind elemente fundamentale, ca fiind elemente de schelet, de susţinere pentru disciplina respectivă şi cred că aici specialiştii ar fi putut avea un cuvânt de spus, care să amelioreze programa”, a afirmat Andronescu.

La insistenţele noastre, privind scoaterea unei ore de limba română, în contextul nivelului alarmant de analfabetism din România (raportat la cel din Uniunea Europeană), parlamentarul a reacţionat: „Sunt categoric împotrivă! Cum aş putea să pledez? O dată, că suntem români şi nu putem să afectăm limba română. În al doilea rând, vă rog să vă uitaţi pe Eurostat şi să vedeţi numărul disciplinelor care exprimă limba oficială a fiecărui stat şi o să vedeţi că nu sunt puţine. Numărul acesta nu e mic nicăieri. Toată lumea are un număr foarte mare la disciplina care exprimă limba oficială a statului respectiv.

„Şcoala are mai multe misiuni. Una dintre misiunile şcolii este aceea de a transfera fiecărei generaţii elementele valoroase din cultura neamului. Limba română este limba în care ne exprimăm. De ea trebuie să avem în primul rând grijă! Nu pot să gândesc altfel – realmente nu pot să gândesc altfel”, a continuat fostul ministru.

Confruntată cu contrastul dintre dotările propuse de ministrul Adrian Curaj pentru şcoli (calculatoare, tablete etc.) şi lipsa unor dotări elementare pentru şcoli, Ecaterina Andronescu a replicat: „Acum, ştiţi ce se întâmplă? La un moment dat, regele Ferdinand, când a inaugurat Politehnica din Timişoara (în 1920), s-a exprimat cam aşa: «Nu contează zidurile, ci spiritul din interiorul lor». În traducere liberă (după aproape 100 de ani), aş spune că este foarte important cu ce mobilăm noi minţile celor şcoliţi, în aşa fel încât ei, devenind adulţi, să facă o lume scoasă din minţile lor, cu care să fie confortabili. Trebuie să recunoaştem că tehnologia – şi cu predilecţie tehnologia informatică – este invazivă în vieţile noastre. Nu cred că vreunul dintre noi îşi poate imagina astăzi că ar putea trăi fără să folosească un computer, comunicarea prin e-mail şi informaţia de pe net… Adică sunt multe lucruri de care nu ne mai putem lipsi noi, adulţii – şi recunoaştem situaţia aceasta. Şi atunci cum să-i creştem pe copii, fără să introducem tehnologia, în aşa fel încât ei să poată să valorifice avantajele tehnologiei şi să urce dezvoltarea, creaţia, inovaţia pe o treaptă mai înaltă? Asta este absolut obligatoriu!”

În acelaşi timp, întrebată dacă nu ar fi fost nevoie de nuanţarea planului-cadru în funcţie de specializări, Ecaterina Andronescu a răspuns: „Pe conţinut, lucrurile ar fi fost mult mai aprofundate, pentru că discutau pe discipline (discutau istoricii la istorie, chimiştii la chimie, matematicienii la matematică) şi atunci era mai profitabilă, per ansamblu, dezbaterea publică”.

Revenind la propunerile ministrului Curaj, predecesoarea acestuia a subliniat beneficiile pe care dotările tehnologice le aduc pentru elevi.

„Vedeţi, noi trebuie să îi pregătim pe copii care se află acum în şcoală pentru joburi care nu s-au născut încă. Nu-i putem lipsi de aportul tehnologiei în procesul de învăţare. Mi se extraordinar de important. Eu cursul studenţilor mei l-am pregătit în format electronic, li-l dau în prima oră de curs şi de multe ori îi văd cu ochii pe telefon. Sigur că am fost extrem de plăcut surprinsă să constat că nu se conversează prin mesaje cu prietenii, ci au pe telefon chiar conţinutul cursului – ceea ce, fără îndoială, este un lucru extrem de pozitiv, din punctul meu de vedere. Sigur vorbim de studenţi, sigur vorbim de tineri, nu vorbim de elevi la clasele mici, dar eu cred că o tabletă, un computer personal sunt lucruri absolut necesare, care trebuie să fie la îndemâna tuturor copiilor, pentru că, dacă şcoala nu oferă celor care nu au posibilităţi, nu facem decât să mărim polarizarea între cei care sunt susţinuţi de familiile lor şi cei care nu au acest avantaj. Şi nu ei sunt vinovaţi, că nu-s mai puţin inteligenţi! Deci şcoala trebuie să vină să limpezească aceste lucruri, să nu lăsăm numai societatea să creeze discrepanţele sociale pe care deja le-a creat”, a încheiat Ecaterina Andronescu.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *