POLITICO – Franța pune presiune asupra UE pentru a declara război comercial împotriva Chinei

HECTOR RETAMAL. AFP VIA GETTY IMAGES
HECTOR RETAMAL. AFP VIA GETTY IMAGES

Franța intensifică presiunile asupra Bruxelles-ului pentru a contracara ceea ce consideră a fi avantajele inechitabile ale Chinei în sectoare cum ar fi exportul vehiculelor electrice. UE este însă precaută în privința riscurilor de declanșare a unui conflict comercial total cu Beijingul, potrivit POLITICO.

În ultimii ani, Bruxelles-ul și-a îmbunătățit arsenalul de apărare comercială, iar acum Parisul dorește ca acesta să folosească acest nou instrument.

Rămâne de văzut dacă Franța va reuși să convingă restul UE, în special Germania. Acest lucru va fi probabil pe primul loc pe ordinea de zi atunci când liderii UE se vor reuni la summitul de la sfârșitul acestei luni. Berlinul și alte state membre au fost afectate de încercarea dezastruoasă a Bruxelles-ului de a folosi instrumentele comerciale ale UE împotriva Beijingului în 2013 și este probabil să pledeze pentru o cale mai prudentă, în dorința de a împiedica aplicarea de către China a unor contramăsuri împotriva industriei UE.

Cea mai controversată idee a Franței este aceea că UE ar trebui să deschidă o anchetă care să pregătească terenul pentru aplicarea de tarife la vehiculele electrice chinezești.

Principala temere europeană este că Beijingul se poate folosi de sprijinul generos din partea statului pentru a produce vehicule ieftine, care să inunde piața UE cu o viteză și la o scară care să amenințe propria producție de mașini electrice.

Comisia Europeană discută dacă să lanseze o investigație care ar putea permite Bruxelles-ului să impună taxe suplimentare, cunoscute sub numele de tarife antidumping și antisubvenție pentru astfel de mașini, au declarat doi oficiali de rang înalt pentru POLITICO.

Ancheta privind vehiculele electrice nu este singura ofensivă anti-China pe care o explorează Denis Redonnet, șeful Comisiei Europene responsabil cu aplicarea legislației comerciale: Bruxelles-ul are în vedere, de asemenea, primul său caz în cadrul unui nou instrument internațional de achiziții publice împotriva dispozitivelor medicale chinezești. Scopul este de a împinge China să-și deschidă piața achizițiilor publice, amenințând, ca represalii, cu închiderea pieței foarte profitabile a licitațiilor publice ale UE.

În plus, Bruxelles-ul analizează și industria feroviară chineză, au declarat doi dintre oficiali.

Chinezii se așteaptă la aceste măsuri. Condusă de Franța, UE a creat de ani de zile instrumente comerciale mai asertive pentru a se asigura că blocul este pregătit atunci când se confruntă cu practici comerciale neloiale sau cu „coerciția” – termenul folosit de Bruxelles pentru șantaj economic.

Fisura germano-franceză se adâncește

Francezii nu au câștigat însă bătălia.  În 2012 și 2013, când UE a trecut la măsuri antidumping și antisubvenție împotriva Chinei pentru vânzarea la prețuri mai mici decât cele de pe piața europeană a panourilor solare și a echipamentelor de telecomunicații, Bruxelles-ul și Beijingul erau în pragul unui război comercial.

În diverse confruntări, China s-a dovedit expertă în a poziționa țările UE una împotriva celeilalte în jocuri de dezbinare și dominare, amenințând, de exemplu, că va favoriza avioanele Boeing în detrimentul Airbus sau că nu va cumpăra vin franțuzesc și spaniol.

Cu toate acestea, piața automobilelor electrice este o prioritate politică. Într-un discurs din luna mai, președintele francez Emmanuel Macron a susținut că UE nu ar trebui să permită Chinei să câștige în sectorul auto în același mod în care a făcut-o cu panourile solare.

Oficialii germani avertizează deja că represaliile Beijingului ar putea afecta exportatorii în China și ar putea îngreuna viața companiilor europene care au investit masiv în această țară. China ar putea amenința, de asemenea, cu limitarea investițiilor în Europa.

Această potențială reacție pune presiune asupra industriei, mai ales având în vedere deteriorarea relațiilor geopolitice.

Piața chineză a fost mult timp o sursă de bani pentru marii producători auto germani, Volkswagen și Mercedes-Benz obținând profituri din vânzarea de modele premium cu motoare cu combustie în ceea ce a devenit rapid cea mai mare piață de mașini ecologice din lume. Însă, cu o poziție dominantă de neegalat în ceea ce privește tehnologia celulelor de baterii, mărcile locale chineze, precum BYD, Great Wall și Nio, erodează cota de piață a producătorilor auto străini atât pe piața de consum, cât și pe segmentul premium, punând în pericol venituri de miliarde de euro pentru producătorii auto germani.

Acest lucru face ca accesul nerestricționat pe piața auto chineză să fie esențial pentru marile mărci germane, dar cazul producătorilor francezi, cum ar fi Renault și Stellantis, este diferit deoarece aceștia sunt mai puțin activi în China și mai sensibili la companiile care realizează vehicule electrice cu costuri reduse.

Securitate economică

Totuși, multe s-au schimbat de la scandalul panourilor solare de acum un deceniu. La nivelul întregului bloc, este clar că Europa trebuie să adopte o poziție mai fermă față de Beijing. Chiar și în Germania, oficialii se tem acum că vânzările de vehicule electrice chinezești vor zdrobi industria auto europeană.

Săptămâna viitoare, Ursula von der Leyen va dezvălui o nouă strategie de securitate economică a UE. Strategia, care urmează să fie discutată la summitul liderilor UE din iunie, este cel mai recent semn că UE se îndepărtează de politica sa de liber-schimb în favoarea unei poziții mai defensive.

Autor: Barbara Moens, Jakob Hanke Vela, Joshua Posaner, Hans von der Burchard, Giorgio Leali; sursa: politico.eu.

Autor

Urmărește știrile PSNews.ro și pe Google News

Citește și:

Media PNL