Primele săptămâni ale noului Parlament European sunt cele în care acesta are o capacitate de influență majoră pentru a modela direcția politicii UE, scrie POLITICO.
Asta pentru că, odată ce rezultatele alegerilor vor fi făcute publice, la 9 iunie, atenția se va îndrepta către un vot extrem de important pentru alegerea viitorului președinte al Comisiei Europene.
Atunci, cele mai puternice grupuri politice, precum Partidul Popular European (PPE), de centru-dreapta, sau Socialiștii și Democrații (S&D), de centru-stânga, își vor exprima cerințele cu privire la ceea ce ar trebui să se regăsească în programul Comisiei pentru următorii cinci ani.
În 2019, această negociere de culise a dus la Pactul verde european. În 2024, deputații europeni se vor confrunta cu noi întrebări. Ar trebui ca blocul să renunțe la Pactul verde sau să îl reambaleze ca o strategie industrială cu tentă ecologică? Ar trebui UE să se îndepărteze de proiectul său bazat pe ideea de pace și să reunească datoriile pentru a direcționa sume importante de bani spre apărare? Cât de departe ar trebui să meargă Comisia pentru a proteja industria tehnologiilor curate de concurența străină inechitabilă?
Sondajele de opinie sugerează că noul centru de greutate în Parlamentul European va fi în PPE – o deplasare spre dreapta în care liberalii nu vor mai putea avea voturile decisive, iar Partidul Conservatorilor și Reformiștilor Europeni (ECR), de dreapta dură, ar putea avea o influență sporită.
Iată ce ar putea însemna un Parlament mai de dreapta pentru diferite domenii social-politice.
Agricultură
Recentul val de proteste al fermierilor a plasat agricultura în prim-planul agendei politice, dând startul unei bătălii pentru a afla cine se preocupă mai mult de situația acestora înainte de alegerile europene.
Dacă această preocupare va continua după alegeri rămâne de văzut. Un lucru este sigur, noii deputați care intră în Comisia pentru agricultură vor avea multe de rezolvat – de la reforma politicii agricole a UE până la abordarea rolului agriculturii în criza climatică, menținând în același timp fermierii pe linia de plutire.
Însă un Parlament plin de grupuri mai conservatoare și de extremă-dreapta – care au împins fermierii spre opoziția față de politicile Pactului verde – va îngreuna cu siguranță sarcina Comisiei de a prezenta o legislație ambițioasă, cum ar fi o nouă lege privind sistemele alimentare durabile sau eforturile de reducere a emisiilor agricole.
Apărare
Liderii UE sunt de acord cu privire la necesitatea de a crește cheltuielile pentru apărare.
Există însă două întrebări nerezolvate:
1) De unde să obținem banii? și
2) În ce măsură ar trebui să coopereze țările în proiectele de apărare?
Alegerile vor decide ce formă va lua acest efort. Pentru stânga, apărarea nu este un domeniu obișnuit pentru cheltuieli suplimentare, deoarece ar putea implica, de asemenea, reduceri ale statului social.
În aripa dreaptă, naționaliștii sunt divizați: membrii grupului de extremă-dreapta Identitate și Democrație (ID) au spus „nu” unei mai mari integrări în domeniul apărării, în timp ce ECR a pledat chiar pentru o armată a UE.
La mijloc, actuala – și probabil viitoarea – președintă a Comisiei, Ursula von der Leyen (PPE), pune apărarea în fruntea agendei sale, făcând presiuni pentru un comisar pentru apărare și un scut de apărare aeriană al UE.
Diplomații sunt însă convinși că integrarea apărării UE este o chestiune de timp. Evenimentele externe, cum ar fi retragerea SUA din NATO din cauza realegerii lui Donald Trump, ar putea accelera acest lucru.
Clima
Parlamentul European joacă un rol uriaș în definirea răspunsului blocului la schimbările climatice, iar următoarea legislatură nu va face excepție.
Noua generație de deputați și comisari europeni va decide asupra obiectivelor și măsurilor pentru perioada de după 2030, pentru a se asigura că blocul comunitar va deveni neutru din punct de vedere climatic până în 2050.
În fruntea listei lor de sarcini se află stabilirea unui obiectiv de reducere a emisiilor până în 2040 și se confruntă cu problema spinoasă a reducerii poluării agricole a UE.
De asemenea, există tot mai multe solicitări ca Bruxelles-ul să se implice în pregătirea țărilor pentru dezastrele climatice din ce în ce mai mari și pentru alte efecte ale încălzirii globale.
Viitorul parlament va determina cât de ambițioase vor fi aceste eforturi și dacă legislația deja adoptată privind Pactul verde va fi atacată. Conservatorii cer cu insistență reguli de mediu mai puțin stricte pentru agricultori, de exemplu, și doresc să renunțe la eliminarea treptată a motoarelor cu combustie în 2035.
Energie
În contextul în care continentul încă își revine după criza combustibililor care a urmat invaziei Rusiei în Ucraina, ceea ce a dus la creșterea prețurilor și a împins alegătorii în brațele politicienilor populiști, energia este una dintre cele mai sensibile probleme din aceste alegeri.
Însă următoarea Comisie va trebui să jongleze cu problema menținerii costurilor la un nivel scăzut și, în același timp, să lanseze o expansiune istorică în domeniul energiei curate.
În ciuda progreselor peste așteptări în ceea ce privește implementarea surselor de energie regenerabilă în UE, industria europeană a tehnologiilor curate este lovită de concurenți precum China și SUA, ceea ce provoacă temeri privind locurile de muncă și securitatea aprovizionării.
Cel mai mult a fost afectată energia solară, căreia Comisia i-a refuzat un ajutor important în urmă cu doar câteva săptămâni. În prezent, alte sectoare, precum cel eolian și cel al hidrogenului, urmăresc îndeaproape orice semn care să indice că factorii de decizie politică sunt mai puțin dedicați tranziției ecologice.
Tehnologie
Viitorii deputați se vor confrunta cu sarcina dificilă de a se asigura că o serie de proiecte de lege emblematice adoptate în ultimii cinci ani – norme de limitare a conținutului online și de stabilire a unor linii de gardă pentru inteligența artificială – sunt aplicate în mod corespunzător de către Comisia Europeană, devenită în prezent un organism de reglementare pentru Big Tech.
Creșterea anticipată a numărului de eurodeputați de extremă-dreapta, inclusiv a celor care se ocupă de libertatea de exprimare și a naționaliștilor de linie dură, ar putea să contracareze această evoluție.
Deplasarea Parlamentului European spre dreapta ar putea favoriza o tendință pentru campioni mai mari, de origine națională, în domeniul tehnologiei și al telecomunicațiilor și pentru mai puțină birocrație pentru a debloca potențialul blocului ca o putere de inovare.
Ar putea apărea conflicte cu privire la un impuls al UE de a reduce dependența față de alte părți ale lumii, o problemă uriașă pentru tehnologie, unde mulți furnizori provin din SUA și multe dispozitive și componente sunt fabricate în Asia.
Sănătate
Pandemia a produs un impuls în materie de legislație sanitară europeană, extinzând masiv bugetul, mandatul și ambițiile Europei în domeniul sănătății. Întrebarea este dacă acest impuls va continua sub conducerea unui nou Parlament, înclinat spre dreapta.
Cei mai mulți oameni de la Bruxelles se pregătesc pentru o reducere destul de drastică a bugetului, în mare parte pentru că pandemia s-a încheiat.
Dar vocile mai naționaliste din Parlamentul European ar putea, de asemenea, concentreze competența la nivel național, ceea ce ar însemna că ambiția unei Uniuni a sănătății va deveni o chestiune de moment.
Dar, având în vedere că mulți dintre parlamentari provin din țări cu sisteme de sănătate în dificultate și cu acces redus la medicamente, atracția de a rezolva aceste probleme la nivel european ar putea depăși politica de partid.
Comerț
Dacă UE ar trebui să își încheie acordul comercial cu blocul sud-american Mercosur și alte acorduri comerciale bilaterale importante – va rămâne una dintre cele mai fierbinți probleme ale viitorului mandat.
Deputații europeni au adesea un cuvânt limitat de spus în ceea ce privește politica comercială a UE, care intră în atribuțiile Comisiei Europene, dar pot totuși să încetinească ratificarea acordurilor comerciale.
În cazul în care Parlamentul se îndreaptă spre dreapta, acordul s-ar putea confrunta cu o opoziție mai mare din cauza împotrivirii extremei-drepte.
Preluându-și mandatul pe fondul adâncirii rivalității geopolitice, următorul Parlament va avea un cuvânt de spus în ceea ce privește cât de dur va fi Bruxelles-ul față de Beijing și cum va face față unei potențiale reveniri a lui Donald Trump la Casa Albă.
Finanțe
Deputații europeni au de unde alege ce avertismente să lanseze în legătură cu provocările cu care se confruntă Europa: SUA și China, două puteri economice, depășesc UE; lipsa de coeziune militară a Europei invită Rusia să se deplaseze dincolo de Ucraina; iar prețul ridicat al luptei împotriva schimbărilor climatice este iminent. Dar de unde vor veni banii pentru a finanța politicile necesare pentru a le depăși?
Asta vor trebui să decidă alegătorii la urne. Stânga spune că soluția este concentrarea datoriilor la nivelul UE. Dreapta, între timp, solicită o strângere a curelei pentru a reduce datoria pe care capitalele UE și-au asumat-o pentru a atenua impactul economic al pandemiei.
Compromisul se va afla probabil în următorul buget pe șapte ani al UE, care va fi stabilit în cursul următorului Parlament. Votanții trebuie să aleagă între eurodeputații care solicită guvernelor să contribuie mai mult la fondul de numerar și cei care cer mai multe taxe UE pentru a finanța politicile ambițioase de la Bruxelles.
Urmărește știrile PSNews.ro și pe Google News