Producătorii de mașini strâng tot mai multe informații despre șoferi și pasagerii lor, unii dintre ei monitorizând până și activitatea sexuală a clienților, arată un raport citat de Politico.
Într-un studiu care a inclus 25 de mărci de mașini și 15 companii auto, publicat miercuri de Mozilla Foundation, cercetătorii au descoperit că producătorul auto japonez Nissan a declarat că ar putea vinde informații despre activitatea sexuală, inteligența și problemele de sănătate a șoferilor și pasagerilor către brokeri de date, autorități și alte companii.
Producătorul german Volkswagen a declarat că ar putea înregistra vocea șoferilor pentru a aface un profil pentru reclame, notează stirileprotv.ro.
„Cantitatea de date pe care aceste companii auto au spus în mod flagrant că o pot colecta a fost șocantă”, a declarat Jen Caltrider, cercetător principal la Mozilla Foundation, compania nonprofit care administrează browserul Firefox. „Este ca și cum nimeni nu i-a contestat vreodată sau nu le-a pus întrebări despre confidențialitate, așa că includ pur și simplu totul”, a mai spus el.
Legea GDPR implementată prost în privința companiilor auto
În principiu, europenii sunt mai bine protejați împotriva abuzurilor de legea privind confidențialitatea, regulamentul general privind protecția datelor (GDPR), dar Caltrider de la Mozilla a menționat că aceasta a fost prost aplicată în cazul companiilor auto.
O privire asupra acțiunilor de aplicare a legii în Europa a arătat că puține autorități naționale de reglementare au luat măsuri împotriva colectării de date de către companiile auto.
Mai mulți cercetători au analizat politicile de confidențialitate ale companiilor auto și au descărcat aplicațiile acestora în Germania, Franța, SUA, Japonia și Coreea de Sud.
Aceștia au descoperit că industria a colectat cantități masive de date prin intermediul a zeci de senzori și tehnologii integrate în modelele mai noi de mașini care calculează greutatea oamenilor atunci când aceștia se așează, filmează interiorul și exteriorul mașinilor, ascultă conversațiile prin intermediul microfoanelor și urmărește utilizatorii prin intermediul aplicațiilor conectate pe smartphone-uri.
„Nu mai este doar vorba despre vânzarea de mașinii pentru profit. Este vorba de colectare de date și folosirea acestor date pentru a face bani”, a spus Caltrider, care a precizat că în cazul mașinilor se folosesc practici de confidențialitate mai rele decât în cazul aplicațiilor de sănătate, a aparatelor domestice de tip smart sau a dispozitivelor portabile, precum căștile sau cele de fitness.
Datele ar fi vândute
De asemenea, cercetătorii au descoperit că 84% dintre mărcile auto analizate ar putea partaja și vinde date altor companii, cum ar fi brokerii de date, o piață estimată la sute de miliarde de euro, potrivit unor estimări.
Puțin peste jumătate dintre brandurile de mașini au declarat că pot partaja date autorităților la cerere, fără să fie nevoie să primească un ordin judecătoresc.
Cercetătorii au subliniat, de asemenea, că oamenii au avut rareori ocazia de a-și da consimțământul în mod explicit și în cunoștință de cauză cu privire la regulile de confidențialitate ale mașinilor lor.
Compania auto Subaru, de exemplu, a declarat că simplul fapt de a fi pasager într-unul dintre automobilele sale implică consimțământul pentru politica de confidențialitate a acestora, potrivit raportului.
Au existat și cazuri în care autoritățile europene de reglementare au luat măsuri drastice împotriva industriei auto.
Tesla, cu sediul din Europa în Olanda, a fost nevoită să își modifice camerele video care filmează în exterior pentru a se conforma regulilor de protecție a datelor, iar Volkswagen a fost amendată cu peste 1 milion de euro de când GDPR a intrat în vigoare.
Urmărește știrile PSNews.ro și pe Google News