Guvernul României va constitui o echipă specială pentru a iniția negocierile cu Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare (BERD) privind achiziția acțiunilor deținute de BERD în Portul Internațional Liber Giurgiulești din Republica Moldova.
Fostul ministrul moldovean al Transporturilor, Anatol Şalaru, a explicat, pentru PS News, situația delicată de la acest port, de-a lungul timpului. Şalaru nu a ezitat să spună că la Giurgiuleşti au avut loc multe acte de corupție iar companiile care s-au perindat cu afaceri aici, nu au plătit nimic statului moldovean.
„Nu se vinde portul. Terenul este al statului moldovean. Compania azeră care a început această afacere la Dunăre a luat în chirie de la stat, pentru 99 de ani, peste 100 de hectare de terenuri. Între timp s-au schimbat mulți investitori, au fost multe scheme de corupție în acest port internațional și până la urmă, din 2021, proprietar al celor 100 de procente de acțiuni este BERD, care a finanțat companiile care s-au perindat la conducerea acestui port.
A fost o companie din Azerbadjan, au fost companii din Olanda, au fost tot felul de companii afiliate local, dar s-a ținut secret acest dosar, li s-au dat facilități fiscale foarte serioase. Ei nu au plătit practic nimic Republicii Moldova, pentru că au folosit acest teren și că au construit acolo. BERD nu este o o companie de afaceri, este o bancă de investiții, de reconstrucție si dezvoltare. Periodic, BERD se retrage din anumite afaceri.
Ca să-și recupereze banii investiți, BERD a acceptat să preia controlul, i s-au transmis toate acțiunile acestui port.
România, așa cred eu, va cumpăra de la BERD, acțiunile de la acest port și va prelua controlul. Sigur că este nevoie de multe investiții, dar eu sper din tot sufletul să se întâmple așa ceva, fiindcă cei care au controlat din spate acest port au controlat și alte afaceri și au impus anumite restricții. Au creat un monopol pentru exporturi de cereale, au creat monopol pentru importul de produse petroliere, etc.. Statul moldovenesc nu a putut construi în portul de stat, un terminat petrolier sau cerealier. Nu a avut bani pentru această investiție”.
Anatol Şalaru speră că odata ce statul român va prelua acțiunile de la portul Giurgiuleşti, va coordona activitatea cu cea de la portul de stat, și va extinde, portul .
„Portul este amplasat în locul exact unde se varsă Prutul în Dunăre și nu este foarte departe de portul Chilia și chiar de Marea Neagră, deci poate primi nave atât fluviale cât și maritime.
Portul Giurgiuleşti poate fi adâncit, poate fi extins, poate deveni un concurent foarte mare și foarte important pentru porturile din Ucraina.
Pentru o anumită perioadă, Giurgilești depășea cu mult volumul de mărfuri care erau transportate prin porturile ucrainene de la Dunăre. Același lucru se poate întâmpla si acum. Deci, acest port este foarte important pentru Republica Moldova, mai ales că toate serviciile de transport s-au scumpit foarte mult și portul este o oportunitate, mai ales că poate fi extinsă și navigația pe râu Prut”, spune fostul ministru al Transporturilor din Republica Moldova.
Purtătorul de cuvânt al Guvernului de la Chişinău, Daniel Vodă, a declarat miercuri, 28.08 a.c., că la Giurgiuleşti funcţionează două entităţi de infrastructură portuară: Portul Internaţional Liber de la Giurgiuleşti (PILG), care aparţine Băncii Europene pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare (BERD), şi Portul de Stat, care este în proprietatea statului moldovean. Oficialul a confirmat că BERD poartă discuţii cu mai mulţi potenţiali investitori, inclusiv din România, Turcia, Regatul Ţărilor de Jos şi Danemarca.
Portul Giurgiulești, singurul port al Republicii Moldova, se află la km 133,8 al fluviului Dunărea, fiind situat într-o zonă de importanță strategică, la granița cu România și Ucraina.
Premierul Marcel Ciolacu a subliniat, în urmă cu un an, importanța achiziției portului, în contextul incertitudinilor geopolitice și al interesului României de a consolida poziția Portului Constanța.
Danube Logistics SRL, operatorul principal al Portului Giurgiulești, este deținut în totalitate de compania olandeză Danube Logistics Holding BV, iar BERD este proprietarul final al acestui grup de companii. Portul a fost un nod esențial pentru comerțul moldovenesc, facilitând transbordarea și depozitarea mărfurilor într-o infrastructură trimodală.
Motivația achiziției
Decizia României de a achiziționa portul vine și în contextul intenției companiei bulgare MBF Port Burgas de a prelua un pachet de acțiuni deținute de BERD la Giurgiulești, ceea ce ar putea influența controlul și dezvoltarea portului. Echipa de negociere, condusă de secretarul de stat în Ministerul Transporturilor, Bogdan Stelian Mîndrescu, va include reprezentanți din Ministerul Afacerilor Externe, Ministerul Finanțelor și alte instituții relevante, reflectând importanța strategică a acestei inițiative.
Autor
Urmărește știrile PSNews.ro și pe Google News