Skip to content
Sănătate

Posibilele cauze ale tragediei de la ”Victor Babeș”, explicate de un medic ATI: Nu putem discuta de o defectare a aparatelor de ventilație mecanică

Inquam Photos / George Călin
" "

Contactat de PS News, Radu Țincu, medic primar ATI la Spitalul Floreasca din Capitală, este de părere că principalele cauze ale tragediei de la „Victor Babeș” ar putea fi o eroare umană sau o defecțiune tehnică a sistemului de livrare a oxigenului. Medicul susține că ”nu putem discuta de o defectare a aparatelor de ventilație mecanică”, pentru că toate au semnalat aceeași alarmă și toate s-au oprit în același timp.

„Nu avem decât datele prezente public, din care înțeleg că a fost o presiune crescută pe sistemul de livrare a oxigenului, fapt care a dus la blocarea ventilatoarelor. Acestea sunt prevăzute cu o limită maximă de presiune pentru a preveni o traumă asupra pacienților. Acest tip de prevenție este absolut firească, fiecare aparat are o serie de limitări, tocmai pentru a evita astfel de incidente.

" "
" "

Nu se știe la acest moment care a fost cauza acestei creșteri de presiune. Trebuie văzut și acest lucru se poate verifica. Pe sistemul de livrare a oxigenului sunt mai multe limitatoare care ar fi trebuit să prevină această creștere de presiune, însă în momentul în care această creștere de presiune a blocat acele ventilatoare, în momentul acela situația a devenit critică pentru pacienții care se aflau pe ventilație mecanică sau pe ventilație non-invazivă.

Opt pacienți erau în acel moment în interiorul TIR-ului și, oricât de mult ai încerca să realizezi preluarea lor manuală, acest lucru este extrem de dificil pentru un pacient în stare gravă care se afla pe un mod de ventilație invaziv sau non-invaziv cu anumiți parametri de presiune, anumite volume. Toate aceste lucruri au fost pierdute în momentul în care a fost necesară trecerea pe ventilație manuală”, susține Radu Țincu.

În continuare, medicul a explicat care ar putea fi posibilele cauze care au determinat oprirea alimentării cu oxigen în TIR-ul ATI.

„E o cauză tehnică, fără discuție. Trebuie văzut ce s-a întâmplat pe sistemul de livrare a oxigenului. Lucrul cert este că ventilatoarele funcționau în parametri normali, au înregistrat toate simultan aceeași alarmă, adică o creștere a presiunii, asta înseamnă că ceva s-a întâmplat pe zona de livrarea a oxigenului, adică pe tot sistemul de dinaintea ventilatoarelor, adică cel care livra oxigenul.

Cauza poate fi o defecțiune la sistemul de monitorizare a presiunii care nu a fost sesizată la timp, însă nu se știe cu exactitate.

În mod normal, în orice secție de Terapie Intensivă, o creștere a presiunii va duce în mod invariabil la trecerea ventilatoarelor în sistem de avarie, pentru că acestea nu mai pot livra în sistem de siguranță oxigenul către pacienți, adică presiunea a fost depășită. Din acest punct de vedere au fost concepute de producători, tocmai pornind de la aceste reguli de siguranță. Orice defecțiune care apare în structura tehnică ventilatorul trebuie să o detecteze și, în funcție de acest tip de defecțiune, ventilatorul ia un anumit tip de atitudine.

Atitudinea a fost clar de trecere în sistem de avarie pentru a proteja pacienții, însă lucrurile au devenit tragice la Babeș pentru că, dacă se întâmpla acest lucru cu un singur pacient, cu un singur ventilator, atunci situația ar fi fost controlabilă, însă 8 pacienți deodată, în orice țară am fi fost ar fi avut aceeași finalitate, pentru că acei pacienți erau dependenți de un mod de ventilație, erau dependenți de anume volume de ventilație și deodată acestea s-au pierdut și a fost necesară trecerea pe o ventilație manuală.

E greu de spus ce s-a întâmplat, este clar că ceea ce s-a întâmplat ține de infrastructura tehnică, nu ține de ventilatoare, pentru că toate acele 8 ventilatoare din TIR au semnalat aceeași alarmă, deci au sesizat aceeași defecțiune și în mod clar nu putem discuta de o defectare a aparatului de ventilație mecanică, ci mai degrabă o defecțiune care a vizat infrastructura tehnică și în special sistemul de livrarea a oxigenului.

Nu pot fi foarte multe variante și avem așa: varianta unei erori umane sau a varianta unei erori tehnice sau o defecțiune tehnică. Trebuie investigat dacă a fost o eroare umană, o eroare tehnică de montaj, care ține de modul în care a fost construită infrastructura, sau o defecțiune a unui senzor. În mod clar trebuie identificată cauza pentru că dacă nu identificăm cauza nu putem să prevenim în viitor astfel de incidente”, a declarat Țincu.

Trei persoane au decedat după ce s-a oprit alimentarea cu oxigen în TIR-ul ATI de la Spitalul Victor Babeș din Capitală, au declarat surse din Ministerul Sănătății.

Opt pacienți cu Covid-19 erau internați în unitatea mobilă ATI, dintre care trei au decedat. Departamentul pentru Situații de Urgență a transmis că cei cinci pacienţi care au supravieţuit erau ventilați mecanic și au fost duși la alte spitale. Deocamdată, autorităţile nu au transmis în ce condiţii a apărut pana de oxigen.

" "

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *