Skip to content
Politică

Poșta Română, faliment și bătaie de joc pe banii noștri / EXCLUSIV

ziuaconstanta.ro

Situația de la Poșta Română este una rușinoasă pentru toate guvernele care s-au instalat la conducerea țării. Niciunul n-a reușit să transforme această companie într-o afacere profitabilă, care să concureze cu competitorii de pe piața națională. Firmele de curierat sunt preferate de români, în timp ce Poșta se îngroapă în salarii mari și inutile, achiziții supraevaluate, funcționând cu un sistem vechi de 30 de ani.

Poșta a ajuns să fie doar o instituție care se joacă cu nervii românilor. Deși deține monopolul pe piața internă, având cele mai multe subunități în toată țara (4.800, potrivit lui Matei Brătianu, președintele Sindicatului Lucrătorilor Poștali din România, citat de jurnalul.ro), nu reușește să se achite de responsabilități.

De câte ori n-ați mers la Poștă și ați stat ore întregi la coadă? De ce ori nu vi s-a întâmplat să așteptați poștașul fără să primiți vreun semn de la acesta? Poșta e o companie închisă în spatele ușilor, care pare ruptă din România lui 2016 și setată să funcționeze undeva în anii 80.

Număr foarte mare de angajați

Este greu de explicat cum Poșta, cu cel mai mare număr de angajați din domeniu, reușește să funcționeze cu atâta dificultate și să-și bată joc de clienți. În luna ianuarie 2016, Poșta avea aproximativ 27.000 de angajați. Matei Brătianu, a precizat, în mai 2016, că majoritatea salariaților primesc un venit de 1.400 – 1.500 de lei. Dacă vom considera salariul mediu de 1.400 de lei, Poșta plătește lunar 37,8 milioane de lei pe salarii. În timp ce Fan Courier are aproximativ 5.000 de angajați, iar salariul unui curier ajunge la 1.600 de lei plus bonuri de masă. Cu acest număr de salariați, firma privată a avut afaceri de 400 de milioane de lei, în anul 2015, potrivit zf.ro.

Cifra de afaceri a Poștei Române, în 2015, a fost de peste un miliard de lei, înregistrând pierderi de 33 milioane de lei, transmite capital.ro. În primele șase luni din 2016, compania statului s-a bucurat când a văzut că are un profit de 15,8 milioane de lei, însă la acest rezultat a contat și numărul mare de concedieri.

Boierie pe banii statului

Este justificat ca un medic sau un profesor să protesteze și să ceară salarii mai mari, dar funcționarii publici ar trebui să conștientize că nu sunt de neînlocuit. E greu să găsești un medic la fel cum e foarte simplu să găsești un poștaș. Sindicatul poștașilor a lansat un nou protest, săptămâna trecută, prin care anunța că este pregătit să semneze pentru concedierea a 300 de angajați, dacă se vor mări salariile cu 200 de lei de la 1 ianuarie. În cazul în care acești funcționari consideră că sunt prost plătiți poate că ar fi cazul să-și caute un loc de muncă în mediul privat. Mai bine să protesteze pentru faptul că nu sunt locuri de muncă decât să ceară salarii mai mari într-un sistem cu servicii învechite, de proastă calitate și lipsit de rezultate pozitive.

Problema principală a Poștei Române o reprezintă modul în care se fac investițiile. În anul 2013, conducerea instituției a decis să cumpere cu 8 milioane de euro mașinile vechi pentru care plătise deja 20 de milioane de euro ca să le folosească prin leasing operațional după 2008, precizează Digi24. Cu alte cuvinte, s-au cheltuit 28 de milioane de euro pentru niște mașini vechi. Câte mașini ar fi cumpărat compania dacă investea de la bun început această sumă de bani?

Și dacă nu se găsea buget pentru o astfel de achiziție, atunci să se treacă la concedieri. Oricum numărul mare de angajați este nejustificabil. Nesimțirea din această instuție a atins cota maximă în 2015, când Alexandru Petrescu, directorul general al instituției, a încasat un bonus de performanță de 135.418 lei chiar dacă Poșta a înregistrat pierderi de 33 milioane de lei.

Redresarea Poștei: Concedieri și investiții

Salvarea Poștei Române ar trebui să se facă pe modelul societăților private. Număr mic de angajați și investiții în dezvoltarea electronică. Poșta este compania în care nu poți plăti cu cardul, semn că instituția a rămas blocată în anii 80 când nu existau carduri. Deși, în 2010, Poșta a semnat un contract cu firma Smart Telecom Solutions, controlată de un cetățean grec, dar n-a instalat niciun POS. Compania statului a realizat contractul, iar cetățeanul grec a primit despăgubiri de 5 milioane de euro, transmite Digi24.

Cu un număr de 27.000 de angajați, Poșta ar trebui să aibă o cifră de afaceri de aproape două miliarde de euro. Pașii sunt simpli: mai puțini angajați, salarii mai mari, investiții în infrastructură. O parte dintre subunitățile companiei ar trebui desființate, deoarece unele localități au un număr foarte mic de locuitori. De asemenea, Poșta este nevoită să-și reducă semnificativ numărul de subunități pentru că piața din Capitală este dominată de firmele de curierat. Trebuie regândită poziționarea subunităților, astfel încât acestea să nu funcționeze degeaba și să irosească banii statului.

Este necesar ca Poșta să învețe să-și câștige clienții cu servicii de calitate, nu să doarmă pe fotolii plătite de statul român. Suntem conștienți de faptul că anumiți funcționari fac sacrificii imense pentru a se achita de responsabilitățile funcției și credem că aceștia merită să fie promovați și recompensați financiar, în timp ce colegii lor au ușa deschisă către șomaj.

Numai că până la investiții trebuie schimbată mentalitatea conducerii companiei și a angajaților. Probabil că privatizarea instituției este cea mai bună soluție, care poate scăpa bugetul statului de o gaură neagră.

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *