Skip to content
Societate

Prăbușirea TAROM. Cum a ajuns compania de stat datoare vândută și ce șanse are să scape de faliment

Profit.ro

TAROM nu a mai este o companie profitabilă din 2007, când pe piață au intrat rivalii de la Wizz Air, iar Blue Air și-a crescut flota tocmai pentru a concura cu compania de stat. De 15 ani, TAROM a adunat datorii de 220 de milioane de euro, trebuie să plătească avioane de 580 de milioane de euro, iar în conturile societății au intrat ajutoare de stat de 210 de milioane de euro. Compania e ținuă pe linia de plutire cu bani publici, iar perspectiva falimentului apare în zare.

Între aprilie 2020 și iunie 2021, Ministerul Transporturilor și Comisia Europeană au negociat un plan prin care societatea publică TAROM (Transporturi Aeriene Române) să evite falimentul. Compania a intrat din martie 2020 într-un colaps financiar, când societatea deținută de statul român nu se mai putea susține din propriile venituri.

Printre documetelor trimise de TAROM și Ministerul Transporturilor la Bruxelles se află și un raport de audit, de control, în care sunt precizate cauzele pierderilor continue înregistrate de companie din anul 2007, ultimul an în care operatorul a avut profit.

Alegerea unor curse regulate spre Tiblisi, Erevan când românii se înghesuiau să zboare în Egipt, Grecia sau Israel; personal numeros, dar slab pregătit; avioane care pierd bani, în loc să le scoată și implicarea excesivă a politicului, au fost câteva dintre cauzele pierderilor din acest raport consultat de Europa Liberă.

Comisia Europeană a aprobat planul de redresare al TAROM în iunie 2021 cu două clauze. Compania să renunțe la factorii care produc pierderi, iar TAROM să devină profitabilă din 2025. În caz contrar, societatea riscă să fie închisă sau privatizată, dacă va dori vreo altă companie internațională s-o cumpere.

Varianta privatizării TAROM nu este văzută ca o soluție rea de economistul Cristian Păun, dar acesta are îndoieli că, într-un context economic nefavorabil, compania românească poate atrage investitori privați.

„Trebuie să vedem ce ne dorim: o companie de stat care să fie plătită din bani publici, oricâte pierderi ar genera ea, doar pentru a ne mândri că avem o astfel de companie și că suntem în rândul țărilor care au o companie de stat de transport aerian internațional, sau încercăm încet-încet să mutăm această companie către o formă de privatizare totală sau parțială. În primă fază, trebuie să dovedească, inclusiv investitorilor, că este o companie viabilă și viabilitatea și credibilitatea se construiesc foarte greu, mai ales în criză”, explică profesorul de economie.

Situația la zi

Sindicatul Unit din TAROM a anunțat, în această săptămână, că intenționează să înceapă un protest din 23 august. Acțiunea sindicală implica întreruperea zilnică a programului între orele 4.00 și 7.00. Conducerea sindicatului dorea să atragă atenția prin acest protest asupra salariilor mici pe care le încasează în jur de 40% din cei 1.000 de angajați ai TAROM, așa cum a precizat în comunicatele sale Narcis Pascu, președintele organizației sindicale.

Citiți articolul complet, AICI.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *