„Premierul AUR” se îmbogățește din bani publici. Cine este Dorin Lulea?

Sursa foto: Inquam Photos / George Călin

„Premierul AUR” se îmbogățește din bani publici. Mai exact, în perioada 2017-2023, firma „Ideal Proiect Architecture & Engineering SRL,” patronată de Dorin Lulea și cu George Simion în calitate de director, a obținut nu mai puțin de 30 de contracte cu diverse instituții ale statului. Cu toate că aceste contracte au fost atribuite prin încredințare directă, liderul AUR, Dorin Lulea, susține că licitațiile erau „aranjate,” lăsând să se înțeleagă că ar fi preferat să obțină și mai multe contracte dacă procedurile ar fi fost mai transparente.

Printre instituțiile cu care firma a încheiat aceste contracte se numără Poliția de Frontieră Oradea, Poliția de Frontieră Giurgiu, Romsilva, Federația de Canotaj, primăria Cernavodă, primăria Tunari, primăria Ștefănești și altele. Contractele au variat în valoare, dar un exemplu notabil este un contract de 10.000 € cu Poliția de Frontieră, informează Puterea.ro

De asemenea, Dorin Lulea recunoaște că firma a primit numeroase contracte din bani publici, iar licitațiile au fost evitate în favoarea încredințării directe. Acest lucru contravine principiilor vehemente pe care partidul AUR și liderii săi, inclusiv George Simion, le promovează în discursurile publice, denunțând practicile de atribuire directă a contractelor.

George Simion, în calitate de director de marketing în perioada 2012-2020, a avut un parcurs profesional neclar, trecând prin poziții cum ar fi specialist în resurse umane și director de marketing, cu o perioadă în care, conform declarației sale de avere, a obținut doar 1.200 lei pe lună.

Ancheta relevă o discrepanță între CV-ul lui Simion și declarația de avere din 2018, în care figurează ca specialist în resurse umane. În plus, performanțele sale în funcția de director de marketing, evidențiate de numărul redus de contracte obținute de firmă în acele perioade, contrazic poziția sa de lider și apărător al transparenței și bunei guvernări.

Interesant este faptul că firma în discuție a prins un număr semnificativ de contracte din bani publici, iar liderul AUR, Dorin Lulea, susține că doar 10% dintre contracte au fost cu statul. Această declarație este contradictorie și pune sub semnul întrebării integritatea afacerilor și a relațiilor politice ale celor implicați.

Pe fondul investigației NEWSWEEK, apar întrebări esențiale cu privire la practicile de afaceri și etica în politică ale liderilor AUR, în special Dorin Lulea și George Simion. De asemenea, se ridică întrebări privind modul în care aceștia gestionează conflictele de interese și transparența în afacerile lor, cu atât mai mult cu cât se află în centrul unui partid politic care promovează o schimbare profundă în sistemul politic românesc.

PressOne: AUR plătește Facebook pentru a-și amplifica mesajele sub identități false

O investigație PressOne arăta în 2021 că o rețea de cel puțin șapte site-uri și pagini de Facebook care se prezintă publicului drept „publicații independente” sau neafiliate politic sunt, în realitate, coordonate cu partidul Alianța pentru Unirea Românilor (AUR).

Toate paginile de Facebook identificate de PressOne ca făcând parte din această rețea plătesc bani către Facebook pentru a-și crește artificial audiența pentru conținutul propagandistic, informațiile false și declarațiile extremiste pe care le publică.

PressOne a verificat la acea vreme entitățile care plătesc publicitate către Facebook pentru a crește audiența acestor pagini. O parte sunt înregistrate chiar la sediul social al AUR, pe strada Geneva din localitatea Tunari, în județul Ilfov.

O altă erau înregistrate direct de către Doina Grosu-Benchea, șefa unei firme din Iași care s-a ocupat direct de promovarea online a AUR în timpul campaniei electorale pentru alegerile parlamentare. În publicațiile respective, Doina Grosu-Benchea juca și rolul de jurnalist care intervievează în mici producții video parlamentari AUR sau presupuși analiști politici, care susțin, de asemenea, linia politică a partidului.

Sumele investite de AUR în publicitatea politică de pe Facebook nu sunt foarte mari, dar sunt constante și majoritatea paginilor au început să activeze la începutul acestui an.

„În ultimul an, AUR a plătit peste 50.000 de lei către Facebook pentru publicitate politică, obținând peste 4 milioane de impresii pentru materialele sponsorizate, conform Facebook Ads Library”, susțin jurnaliștii de la PressOne.

La finalul campaniei electorale pentru alegerile parlamentare, liderul AUR, George Simion, declara pentru Europa Liberă:

Noi am avut bugete mici pe Facebook. Pe reach organic și dezvoltare, strică sponsorizările. Am folosit toate căile – mesaje pe Facebook, pe WhatsApp, grupuri de susținători pe Facebook. Lucrurile care se utilizează în 2020 pe Facebook. Am făcut clipuri video, conținut care a devenit viral. Degeaba bagi bani în sponsorizări dacă acel conținut nu e viral”.

Facebook oferă posibilitatea de a verifica date legate de entitățile care plătesc către Facebook publicitate cu conținut politic. Așa am descoperit că paginile site-urilor Curierul Românesc, DigiPRES și Patriotii.info sunt înregistrate direct la adresa pe care este înregistrat sediul social al AUR, în Tunari, pe strada Geneva.

„Curierul Românesc este o publicație în redacția căreia îl găsim pe Claudiu Târziu, co-președinte AUR. Pe Facebook, Curierul Românesc se definește ca fiind: „pagină cu opinii și analize despre realitățile din România sau care au legătură cu România”.

Site-ul și pagina Patriotii.info urmează o rețetă pe care am identificat-o anii trecuți la PSD – site-ul pretinde că ar fi o publicație, însă nu are o informații despre echipa redacțională și despre proprietarul publicației, iar materialele sunt semnate „Redacția”.

Creată în 20 mai, 2020, pagina de Facebook susține că este „Pagină de informare publică cu privire la acțiunile întreprinse de patrioții români”.

În realitate, singurele personaje citate atât pe site, cât și pe pagină sunt parlamentarii sau membrii AUR.

Publicitatea politică pentru Patriotii.info este plătită de către Curierul Românesc”, mai arătau jurnaliștii PressOne.

Pagina de Facebook DigiPRES a plătit, la rândul său, publicitate către Facebook, pentru a amplifica audiența unor materiale care susțin, de pildă, că „Guvernul României îi detestă pe români, tot așa cum președintele României, Klaus Iohannis, îi detestă pe români”. Alt text susține că la protestele de acum o lună, împotriva măsurilor luate de Guvern pentru a contracara efectele pandemiei de COVID-19, au participat „sute de mii de români”. Și redacția DigiPRES are sediul pe strada Geneva, din Tunari. La sediul AUR.

60m.ro este o redacție de știri liberă cu români tineri și patrioți, nesupusă nici unei subordonări politice”, așa este descrisă pagina site-ului 60m.ro.

Revista PresseiUn newsletter pentru cititori curioși și inteligenți.

Sunt curios

De fapt, potrivit datelor înregistrate de Facebook, pagina plătește publicitate pentru subiecte politice, iar numărul de telefon și adresa persoanei care face plățile către Facebook sunt identice cu contactele din Registrul Comerțului ale companiei DGI Multimedia Design, deținută de Doina Grosu-Benchea.

Potrivit Europa Liberă, DGI Multimedia Design a asigurat campania online pentru AUR în perioada alegerilor parlamentare, în urma cărora partidul a ajuns în parlament.

Datele de identificare oferite de pagina 60m.ro Facebook sunt identice cu cele înregistrate în Registrul Comerțului pentru firma deținută și administrată exclusiv de Doina Grosu (foto dreapta)

La aceeași adresă din comuna Orzeni, județul Iași, sunt înregistrate alte trei pagini: Ropres, RoVox și criticii.ro.

Pagina de Facebook criticii.ro a fost înființată în 26 decembrie, 2020 și se definește ca fiind o revistă cu deviza „Platformă cu critici de înaltă performanță”. Unul din materialele sponsorizate de pagină susține, de pildă, că „USR este o clasă de privilegiați aroganți care îi urăște efectiv pe români și îi iubesc pe străini și măsurile grele care sunt impuse țării”.

Printre personajele citate frecvent pe criticii.ro este Alexandru Florian Săraru, vicepreședinte AUR, prezentat drept analist politic.

Alexandru Florian Săraru este managerul unei companii care vinde articole sportive online și se numește SportEmag. Nu are nicio legătură cu retailerul Emag. Săraru se descrie astfel pe pagina sa de LinkedIn: „Policitian, om de afaceri, scriitor, blogger” [Sic]. Săraru semnează și editoriale în criticii.ro, 60m.ro, Ropres sau 4media.info.

Ropres a fost înființată în 23 noiembrie 2020 și susține că reprezintă „o redacție de știri liberă cu români tineri și patrioți, nesupusă nici unei subordonări politice”.

RoVox a furat sigla publicației americane vox.com și promovează de la începutul lunii mai un text propagandistic, în care George Simion se plânge că românii plătesc facturile pentru utilități unor companii străine, și, în concluzie, banii ies din țară.

 

Autor

Urmărește știrile PSNews.ro și pe Google News

Citește și: