Prezidențiale 2025. Amenzi piperate pentru cei care fac „publicitate politică” mascată

Sursa foto: facebook

În Ordonanța de urgență privind unele măsuri pentru organizarea și desfășurarea alegerilor pentru Președintele României din anul 2025 și alegerilor locale parțiale din anul 2025, adoptată de Guvern în ședința din data de 16 ianuarie, apar noi prevederi legislative în legătură cu transparența publicității electorale și competența soluționării eventualelor plângeri.

Așadar, în cadrul alegerilor prezidențiale din 2025, actorii politici sunt obligați să asigure transparența publicității politice prin publicarea informațiilor privind sponsorizarea, sursa fondurilor, tehnicile de vizare a publicului-țintă și caracterul materialului electoral, conform Regulamentului UE 2024/900.

Orice formă de publicitate politică, scrisă, online, audio sau video, utilizată în campanie, este considerată material publicitar politic dacă îndeamnă alegătorii să voteze sau nu pentru un anumit candidat, iar încălcările normelor sunt sancționate cu amenzi între 15.000 și 50.000 lei.

Totuși, potrivit actului normativ, „este considerat material publicitar politic orice material scris, online, audio sau video, utilizat în campania electorală care îndeamnă alegătorii în mod direct sau indirect să aleagă sau să nu aleagă, să voteze sau să nu voteze pentru un candidat independent sau pentru un candidat al unui partid politic clar identificat”, ceea ce ridică serioase întrebări asupra aplicabilității normelor – o poză sau un clip video postat pentru susținerea sau nesusținerea unui candidat pe contul propriu atarge sancțiuni?

Biroul Electoral Central (BEC) are competența exclusivă de a soluționa plângerile legate de campania electorală pe platforme online foarte mari, iar deciziile acestuia, privind eliminarea conținutului ilegal, sunt executorii și trebuie comunicate rapid platformelor pentru conformare.

Nerespectarea termenului de eliminare a materialului publicitar ilegal de către platformele online poate duce la amenzi de 1%–5% din cifra lor de afaceri, iar deciziile BEC pot fi contestate la Curtea de Apel București în termen de 48 de ore.

Textul legislativ complet, publicat pe site-ul AEP, este următorul:

Art. 16. – (1) La alegerile pentru Președintele României din anul 2025, definițiile prevăzute de art. 3 din Regulamentul (UE) 2024/900 al Parlamentului European și al Consiliului din 13 martie 2024 privind transparența și vizarea unui public-țintă în publicitatea politică se aplică în mod corespunzător.

(2) Pe durata campaniei electorale a alegerilor pentru Președintele României din anul 2025 actorii politici, în sensul art. 3 pct. 4 din Regulamentul (UE) 2024/900 asigură publicarea, împreună cu fiecare material publicitar politic, a următoarelor informații:

a) o indicație că este vorba de un material publicitar politic;

b) identitatea sponsorului materialului publicitar politic, respectiv numele, adresa de e-mail și, dacă este publică, adresa poștală, iar în cazul în care sponsorul nu este o persoană fizică, adresa la care acesta își are sediul,

c) după caz, o mențiune că materialul publicitar politic a făcut obiectul unor tehnici de vizare a unui public-țintă sau de distribuire a materialelor publicitare;

d) o mențiune că sumele cheltuite pentru pregătirea, plasarea, promovarea, publicarea, distribuirea sau difuzarea materialului publicitar politic provin exclusiv din sursele permise de Legea nr. 334/2006 privind finanțarea activității partidelor politice și a campaniilor electorale, republicată, cu modificările și completările ulterioare;

e) după caz, o mențiune că materialul publicitar politic a făcut obiectul unei promovări electorale sau a unei promovării electorale plătite.

(3) Dispozițiile alin. (2) se aplică și pentru orice promovare, distribuire, postare sau editare a unor materiale publicitare politice pe platforme online, platforme online foarte mari, motoare de căutare online sau alte rețele de socializare. Detalierea modului de promovare, distribuire, postare sau editarea materialelor publicitare politice se stabilesc prin hotărâre a Autorității Electorale Permenente și se vor regăsi în Ghidul finanțării campaniei electorale la alegerile pentru Președintele României din anul 2025.

(4) În sensul prezentei ordonanțe de urgență, la alegerile pentru Președintele României din anul 2025, este considerat material publicitar politic orice material scris, online, audio sau video, utilizat în campania electorală care îndeamnă alegătorii în mod direct sau indirect să aleagă sau să nu aleagă, să voteze sau să nu voteze pentru un candidat independent sau pentru un candidat al unui partid politic clar identificat.

(5) Încălcarea dispozițiilor alin. (2) și (3) constituie contravenție, dacă fapta nu a fost săvârșită în astfel de condiții încât să fle considerată, potrivit legii penale, infracțiune, și se sancționează cu amendă de la 15.000 lei la 50.000 lei.

(6) Prevederile art. 52 alin. (4) și (5) și ale art. 53 – 55 din Legea nr. 334/2006, republicată, cu modificările și completările ulterioare se aplică în mod corespunzător.

Art. 17. – (1) Biroul Electoral Central, birourile electorale județene, birourile electorale ale sectoarelor municipiului București și biroul electoral pentru secțiile de votare din străinătate constituite la alegerile pentru Președintele României din anul 2025 au calitatea de autorități relevante, în sensul art. 4 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 50/2024 privind stabilirea unor măsuri pentru aplicarea Regulamentului (UE) 2022/2065 al Parlamentului European și al Consiliului din 19 octombrie 2022 privind o piață unică pentru serviciile digitale și de modificare a Directivei 2000/31/CE (Regulamentul privind serviciile digitale), precum și pentru modificarea și completarea Legii nr. 365/2002 privind comerțul electronic.

(2) Prin derogare de la prevederile 42 alin. (1) din Legea nr, 370/2004 pentru alegerea Președintelui României, republicată, cu modificările și completările ulterioare, la alegerile pentru Președintele României din anul 2025, soluționarea plângerilor cu privire la campania electorală prin intermediul platformelor online foarte mari în sensul prevăzut de art. 3 pct. 8 din Regulamentul (UE) 2024/900 este de competența exclusivă a Biroului Electoral Central.

(3) La alegerile pentru Președintele României din anul 2025, birourile electorale județene, birourile electorale ale sectoarelor municipiului București și biroul electoral pentru secțiile de votare din străinătate vor redirecționa de îndată Biroului Electoral Central, prin intermediul poștei electronice, plângerile adresate acestora cu privire la campania electorală prin intermediul platformelor online foarte mari în sensul prevăzut de art. 3 pct. 8 din Regulamentul (UE) 2024/900.

(4) Prin derogare de la prevederile art. 42 alin. (4) din Legea nr. 370/2004 republicată, cu modificările și completările ulterioare, la alegerile pentru Președintele României din anul 2025 soluționarea plângerilor prevăzute la alin. (2), a plângerilor privind campania electorală online, altele decât cele prevăzute la alin. (2), și a contestațiilor privind deciziile birourilor electorale județene, birourilor electorale ale sectoarelor municipiului București și ale biroului electoral pentru secțiile de votare din străinătate prin care au fost soluționate plângerile privind campania electorală online, altele decât cele prevăzute la alin. (2), se face în termen de maxim 24 de ore de la înregistrarea acestora.

(5) Deciziile Biroului Electoral Central prin care sunt admise plângerile prevăzute la alin. (2) și deciziile birourilor electorale județene, birourilor electorale ale sectoarelor municipiului București și ale biroului electoral pentru secțiile de votare din străinătate prin care sunt admise plângerile privind campania electorală online, altele decât cele prevăzute la alin. (2), reprezintă ordine de a acționa împotriva conținutului ilegal în sensul art. 9 din Regulamentul (UE) 2022/2065 al Parlamentului European și al Consiliului din 19 octombrie 2022 privind o piață unică pentru serviciile digitale și de modificare a Directivei 2000/31/CE (Regulamentul privind serviciile digitale).

(6) Deciziile prevăzute la alin. (5) trebuie să conțină elementele prevăzute la art. 9 alin. (2) lit.a) din Regulamentul (UE) 2022/2065 și sunt executorii. Deciziile Biroului Electoral Central prevăzute la alin. (5) se comunică de îndată Autorității Electorale Permanente, în vederea transmiterii către platformele online foarte mari în sensul prevăzut de art. 3 pct. 8 din Regulamentul (UE) 2024/900, sub sancțiunea plății unei amenzi cuprinse între 1% și 5% din cifra de afaceri a platformei online, dacă în termen de 5 ore de la notificarea Autorității Electorale Permanente, platforma online nu elimină materialul publicitar în cauză.

(7) Deciziile Biroului Electoral Central prevăzute la alin. (5) pot fl contestate la Curtea de Apel București, în termen de 48 de ore de la afișarea acestora pe pagina de internet a Biroului Electoral Central.

Citeste mai mult AICI

Autor

Urmărește știrile PSNews.ro și pe Google News

Citește și: