Prof. Cristian Păun: Patriotismul sau naționalismul economic nu au de ce să fie aplicate dacă produc probleme

Sursă foto: Cristian Păun

Cristian Păun, profesor de economie la ASE Bucureşti, face, într-un mesaj postat pe Facebook, o analiză privind impactul suveranismului asupra economiei, el dând ca exemple succesul fabricilor de autovehicule care au fost vândute marilor companii, prin comparaţie cu soarta fabricii ARO, care nu mai funcţionează de mult timp. „Faptul că azi, în România, se agită iar steagul suveranismului şi naţionalismului economic ţine de o generaţie care simte că pierde definitiv controlul. O bătălie cu o miză economică enormă. Care nu are nicio legătură cu binele oamenilor”, sunt concluziile specialistului în economie.

Într-o analiză postată sâmbătă pe Facebook, Cristian Păun opinează că „suveranismul, ca orice proiect politic, trebuie să urmărească binele oamenilor”, specialistul în economie fiind de părere că, în caz contrar, suveranismul „nu este decât o mare păcăleală, o mare iluzie” şi „o fundătură”.

„Patriotismul sau naţionalismul economic nu au de ce să fie aplicate dacă produc probleme, dacă nu duc la mai multă prosperitate prin comparaţie cu alternativele lor. Protecţionismul şi izolaţionismul trebuie evitate dacă nu aduc mai mult bine în societate”, scrie Cristian Păun.
El dă ca exemplu industria auto din România. Păun spune că „soluţia globalistă”, reprezentată de privatizarea celor două fabrici comuniste Dacia (Piteşti) şi Oltcit (Craiova) care au fost vândute către Grupul Renault, respectiv către Daewoo care a revândut-o apoi către Ford.
„Cele două companii domină exporturile României, antrenează industrii locale, au pus România pe harta Europei”, spune profesorul.
La polul opus se află, conform lui Cristian Păun, soluţia suveranistă aplicată în cazul unei alte fabrici comuniste,  ARO (Câmpulung) care a fost „vândută la fier vechi în urma unor încercări succesive ratate de privatizare, în care tot felul de interese suverane şi naţionale s-au combinat, în final, cu un ”investitor” strategic american care a cumpărat-o pe nimic şi apoi guvernul i-a şters datoriile pe care le avea faţă de stat”.
„Înainte de privatizare, compania a fost îngropată în datorii de furnizorii săi (români) şi de dealerii auto (români) care câştigau mai mult din contractele lor decât câştiga fabrica pe care o căpuşeau Astăzi ARO nu mai există! Oamenii de acolo au pierdut totul. Deşi privatizată cu ”americanii”, soarta acestei fabrici nu este străină de serviciile secrete şi de interesele Rusiei în regiune”, scrie profesorul.
Citeşte mai mult aici.

Autor

Urmărește știrile PSNews.ro și pe Google News

Citește și: