Profesorul Dragoș Paul Aligică, doctor în științe politice, a postat în social media o estimare a „Explicatiei TikTok” dată succesului lui Călin Georgescu la alegerile prezidențiale.
„Mai jos o primă estimare a „Explicatiei TikTok” data succesului lui Georgescu:
Aparent, conform unui studiu Expert Forum, agregarea principalelor hashtaguri pe TikTok, în perioada Ianuarie-Noiembrie, l-a avantajat pe George Simion care a strâns 396 milioane de vizualizări, urmat de Marcel Ciolacu cu 328 milioane, Elena Lasconi cu 202 milioane și Călin Georgescu cu 135 milioane. Astea sunt datele publice, cu asta discutăm.
A invoca o imagine e un lucru. A da o explicație statistică a unui fenomen e altceva.
NU spun că TikTok nu ar putea fi o explicație. Dar pentru asta ar trebui să vedem niște date granulare și să avem o structură care leagă date într-o logică explicativă. La ora asta este în cel mai bun caz o ipoteză implauzibilă. Ca să devină explicație, cei care o dau ar trebui să facă și un efort în acest sens.
(Dacă se poate să fie cineva care să aibă capacitatea să ofere explicații bazate sociologic, statistic si politologic serioase, cu alte cuvinte, să NU fie unul de tipul “experților” pe care SNSPA îi trimite în studiouri și care și aseară infestau pur și simplu discursul public cu prezența si malpraxisul lor cronic si agravat in mass media nationale.)
Revenind: Asadar analiza brută, cantitativă a fenomenului Georgescu, cade. Ideea ca avut o penentrare masiva si net superioara altor candidati nu se sustine. Daca datele Expert Forum vor fi contrazise de alte date, atunci e altceva.
Datele existente asta ne spun la ora asta. Cand vom avea alte date si analiza lor, ajugem la alte concluzii.
Ecuația se arată foarte simplu:
Cineva care are o structură în teritoriu de organizații, un aparat de campanie, o notorietate bine stabilite în spațiul public și verificată în sondaje PLUS o campanie pe TikTok mult mai puternică cantitativ decât Georgescu, este bătut categoric de Georgescu.
Acest cineva sunt 3 candidați: Simion, Lasconi și Ciolacu.
Altfel explicat:
Sa zicem ca improvizam in scop heuristic si ilustrativ formula victoriei electorale = O+ A + N + T
O= Structură de organizare partinica în teritoriu
A= Aparat de campanie
N= Notorietate bine stabilita în spațiul public
T= Campanie pe TikTok
O+ A + N + T e mai mare la trei candidati si in termeni separati si agregati.
Deci, la prima vedere, avem nevoie de o alta explicatie, o alta formula.
PS
Din nou același fenomen recurent în studiile, mass-media și rețelele sociale românești. Aceleași personaje interpuse între publicul românesc și realitate care, în mod repetat (criză, război, situația UE, alegeri în SUA etc.) au demonstrat amplu că NU înțeleg ce se întâmplă, ii avem acum explicând tot ei publicului, după aceea, cum vine treaba.
Să repetăm pentru a nu știu câta oară: NU poți explica publicului ceva ce tu însuți nu ai înțeles”, spune profesorul Aligică.