Skip to content
Politică

Programul de guvernare a umflat din pix veniturile încasate la buget. Rezultatul? Politica salarială, o nebuloasă EXCLUSIV

incont.ro

Programul de guvernare al PSD prevede pentru 2018 un plus de 8,8 miliarde lei la veniturile bugetului de stat, din creșterea veniturilor pentru populație. Execuția bugetară pe parcursul anului a demonstrat însă că veniturile din impozitele pe salarii s-au păbușit (cu 24%, la finele lui august), în ciuda majorării salariului minim, cauza principală fiind schimbarea modalităţii de impozitare, după trecerea contribuţiilor sociale la salariul brut şi scăderea cotei de impozitare la 10% de la 16%. Astfel, în ciuda creşterilor salariale, impozitul pe profit, salarii, venit şi câştiguri din capital a scăzut cu 10,9%, la finele lui august.

În plus, avansul cheltuielilor bugetare a surclasat creșterea veniturilor, ceea ce face ca Finanțele să se confrunte, la sfârșitul anului, cu un decalaj din ce în ce mai greu de surmontat, care a făcut să fie nevoie de a doua rectificare anuală. Așa cum au arătat cei mai mulți analiști economici, Finanțele au stors economia de bani, prin a doua rectificare, pentru a încerca să acopere, măcar partial, nevoia acută de bani pentru plata salariilor personalului din sectorul bugetar.

Avansul sub așteptări al veniturilor încasate la bugetul de stat se datorează în primul rând așteptărilor nerealiste. Pentru a putea crea aparența că se pot asigura în cheltuieli permanente pentru pensii și salarii din venituri, au fost supra-estimate, au fost umflate din pix așteptările de venituri”, a declarat analistul economic Radu Soviani, pentru PSNews.

La nivelul ANAF încă se raportează venituri inventate, umflate: se trimit decizii de impunere de către ANAF fără a fi verificate, înainte, chiar în cadrul Agenției, prin modalitățile pe care le au la dispoziție, dacă într-adevăr acele decizii de impunere includ restanțe reale sau restanțe inventate.

Iar aceste decizii de impunere umflate din pix sunt trecute la venituri care urmează să fie încasate. Multe din deciziile de impunere pe care le trimite zilele acestea ANAF nu au în spate un calcul corect, din partea funcționarilor ANAF, din diverse motive inventate.

Rezultatul este că așteptările de venituri sunt nerealiste, iar ceea ce spune ANAF că urmează să încaseze este departe de realitate. Drepturile ANAF asupra unor venituri sunt mult mai mici decât ceea ce estimează Agenția”, mai spune Soviani.

Așa cum ne demonstrează și execuția bugetară, creșterea veniturilor populației conduce într-adevăr la o majorare a veniturilor bugetului de stat sau a bugetului asigurărilor de stat, dar nu în ritmul de majorare a cheltuielilor.

Mai simplu spus: taxele și impozitele nu se plătesc singure: pentru fiecare leu pe care guvernul îl dă în plus în venituri salariale pentru bugetari, undeva la 30-40 de bani se întorc ca venituri suplimentare, din calculele mele. Pe net avem deci un minus de 60%”, apreciază analistul economic.

”Politica salarială, o nebuloasă”

În privința salariului minim brut, ministerul de Finanțe a anunțat deja că majorarea sa va suporta o amânare și nu se va mai realiza de la 1 decembrie, cum anticipase premierul Viorica Dăncilă. Salariul minim pe economie va creşte, cel mai probabil, de la 1 ianuarie 2019, a anunțat Eugen Teodorovici, motivând că Executivul mai are nevoie de o serie de avize pentru ca Hotărârea de Guvern să poată fi aprobată.

Dacă ar fi fost doar o problemă de avize, nu se pune problema să nu se fi putut mobiliza aparatul guvernamental, astfel încât să fie obținute acele avize. Realitatea este că această măsură reprezintă mai degrabă o modalitate prin care se majorează taxele colectate la buget, nu una prin care se crește puterea de cumpărare, atât în sectorul bugetar, cât și în cel privat”, apreciază Radu Soviani.

Este o inițiativă oarecum neserioasă aceasta, de majorare a salariului minim în avans și este ascunsă această neseriozitate prin pretextarea la nivel public că nu există niște avize. Ar fi foarte ciudat să crească pe final de an salariul minim, după care, după ce a fost majorat salariul minim în sectorul bugetar, să se restructureze posturi și personal, adaugă el.

În acest moment politica salarială este o nebuloasă, pentru anul 2019, sunt convins că inclusiv guvernanții și-au dat seama că anul viitor vor avea o problem majoră în a colecta taxe și impozite la nivelul cheltuielilor angajate pentru salarii și ar trebui să ne așteptăm în perioada următoare la tot mai multe măsuri de genul: anunțăm o inițiativă, o amânăm, o mai regândim, o anulăm, o mai vedem”, mai spune analistul economic.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *