Programul de guvernare al PNL: Ciucă sprijină creșterea succesivă a salariilor profesorilor. 15% pentru Educație

Nicolae Ciuca
PNL dorește creșteri succesive ale salariilor profesorilor în următorii 4 ani. ”Vrem ca, până în 2028, veniturile dascălilor să ajungă la nivelul angajaților din Sănătate”, susțin liberalii în cadrul programului lor de guvernare. Ei intenționează să aloce Educației 15% din bugetul general consolidat, să majoreze fondurile pentru Cercetare la 1% din PIB, dar și să extindă programe precum „Masă sănătoasă” sau „Școală după școală”.

”România a înregistrat în 2024 o creștere istorică a bugetului Educației, ajungând la 4,3% din PIB (peste 74 de miliarde de lei), cu o creștere de peste 20 miliarde lei față de 2023. Salariile profesorilor au crescut în medie cu 50% între iunie 2023 și iunie 2024, reprezentând cea mai mare creștere salarială din ultimele decenii. În plus, s-au reglat inechitățile salariale în ceea ce privește personalul de conducere din unitățile de învățământ. Astfel, în 2024, pentru directori și directori adjuncți, față de salariul brut din decembrie 2023, creșterea brută medie totală este de peste 36%. Totuși, salariile profesorilor din România sunt printre cele mai mici din Uniunea Europeană și țările OCDE. Profesorii de gimnaziu sunt plătiți în medie cu aprox. 40.000$/an în România față de 100.000 $/an în Germania (OCDE, 2024).”, se arată în programul PNL, „România sigură și prosperă”.

Potrivit acestuia, profesorii sunt fundamentul unui viitor mai bun, iar finanţarea unei educaţii de calitate începe cu salariile lor.

”Aceasta este promisiunea noastră pentru a motiva şi respecta cadrele didactice şi pentru a oferi Educaţiei locul pe care îl merită”, a precizat liderul liberal.

Dublarea anuală a bugetului pentru cercetare și inovare

În acord cu prevederile Legii învățământului preuniversitar și Legii învățământului superior, PNL își propune să aloce cel puțin 15% din cheltuielile bugetului general consolidat pentru finanțarea sistemului educațional. Această măsură va asigura resursele financiare necesare pentru transpunerea reformelor prevăzute în legile educației: creșterea numărului de locuri la creșe și grădinițe, prin investiții în infrastructură, incluzând deschiderea de noi unități, modernizarea și extinderea celor actuale, precum și sprijinirea mediului privat în înființarea de creșe; generalizarea Programului Național „Masă sănătoasă” la nivelul tuturor unităților de învățământ, până în anul 2029; dezvoltarea și extinderea programelor „Învățare remedială” pentru sprijinirea elevilor cu dificultăți de învățare, inclusiv a copiilor români veniți din afara granițelor țării, și „Școala după școală”, care oferă oportunități de învățare formală și nonformală, consolidarea competențelor și accelerarea învățării prin activități educative, recreative și de timp liber.

„Vom susține cadrele didactice prin creșterea salariilor, reducerea normei didactice pentru cei cu vechime și stimulente pentru
titularizarea în zone defavorizate. Creștem numărul consilierilor și personalului auxiliar în școli pentru a îmbunătăți mediul educațional, iar persoanele care se pensionează vor primi o primă echivalentă cu două salarii de bază. În învățământul superior, investim în dezvoltarea infrastructurii universitare, accesibilizare pentru studenții cu dizabilități și sprijinim fuzionarea instituțiilor pentru a crește competitivitatea națională și internațională.

Sistemul național de cercetare se află într-un proces amplu de restructurare și, în 2024, a primit cel mai mare buget din istoria sa. Cu toate acestea, raportat la PIB, bugetul trebuie să crească mai repede pentru a ajunge la 1% din PIB, astfel încât să atragă investiții private suplimentare în valoare de încă 1%. Obiectivul este de a atinge o finanțare totală de 2% din PIB, din care jumătate să fie finanțare publică și cealaltă jumătate să provină din mediul privat. În 2023, bugetul pentru cercetare a avut o creștere istorică de 70% față de anul precedent, însă în 2024, creșterea a fost mai mică, ceea ce a dus la o scădere a ponderii acestuia în PIB.”

Viitorul educației prin integrarea tehnologiilor avansate

PNL își dorește ca România să investească și în viitorul educației prin integrarea tehnologiilor avansate precum Inteligența Artificială, Data Science, Robotică și Automatizări în școli și universități. Liberalii susțin că au făcut deja demersuri concrete în acest sens.
Pentru prima dată, în România vor fi formate aproape jumătate dintre cadrele didactice din învățământul preuniversitar, aproximativ 100.000 de persoane, în domeniul pedagogiei digitale. Obiectivul acestui program este dezvoltarea competențelor digitale și de pedagogie digitală pentru a integra eficient tehnologiile în practicile de predare la clasă, indiferent de disciplină.

PNL îşi propune continuarea următoarele măsuri:
• Înființarea Registrului Unic Național Integrat al Diplomelor și Actelor de Studii (RUNIDAS), ca sistem informatic integrat pentru gestiunea actelor de studii eliberate de unitățile de învățământ preuniversitar, de instituțiile de învățământ superior și Academia Română, precum și a registrelor matricole de la nivelul sistemului de învățământ superior.
• Operaționalizarea Platformei Naționale de Raportare Unică în Învățământul Superior, pentru consolidarea colectării și analizării datelor relevante privind performanța și eficiența instituțiilor de învățământ superior.
• Crearea unui sistem național de monitorizare a inserției absolvenților pe piața muncii, prin interoperabilitatea sistemelor informatice din sectoare diferite de activitate.
• Digitalizarea proceselor de management și administrative.
• Simplificarea și digitalizarea procesului de înscriere pentru studenții internaționali.
• Publicarea extinsă a datelor deschise pentru a asigura transparență și predictibilitate în sistemul de învățământ preuniversitar și universitar, precum și în procesele administrative și investițiile în infrastructura școlară.
• Crearea unei biblioteci de manuale școlare în format digital accesibilă și gratuită pentru elevi.
• Extinderea programelor de formare pentru a pregăti cadrele didactice să utilizeze tehnologiile moderne în vederea formării elevilor pentru oportunitățile viitorului.
• Interoperabilitatea ca standard în orice aplicație destinată sistemului de educație. Utilizând principiul ”once only”, continuăm îmbunătățirea proceselor digitale utilizate, pentru a câștiga timp și eficiență pentru comunitatea celui mai mare sistem public din România.
• Crearea catalogului electronic național, disponibil gratuit pentru toate școlile. Cu un număr estimat de peste 4,5 milioane de utilizatori (cadre didactice, elevi și părinți).
• Îmbunătățim transparența actelor de studii, limitând posibilitatea falsificării acestora. Simplificăm verificarea actelor de studii emise de către unitățile de învățământ din România prin intermediul unei aplicații conectate la registrele digitale care gestionează aceste informații.
• Standardizarea evaluărilor și examenelor naționale pentru a asigura echitate, obiectivitate și comparabilitate în evaluarea competențelor elevilor.

 

Autor

  • Cu o experiență de peste 20 ani în presă, Dana Musceleanu vine în redacția PS News după aproape 4 ani ca editor coordonator la site-ul Antena 3 și alti 3,5 ani ca senior editor la site-ul B1 TV. Absolventă a Facultății de Jurnalism și Științele Comunicării din cadrul Universității București, a debutat pe clasicul print, iar apoi a făcut pasul spre online. "A scrie pentru mine e sinonim cu a fi. Mă bucur să îmi să îmi continui aventura jurnalistică într-un mod cât mai eficient, până nu preiau roboții tot business-ul. :)"

    View all posts

Urmărește știrile PSNews.ro și pe Google News

Citește și:

Media PNL