Skip to content
Politică

Programul de guvernare al PSD, între promisiuni și realitate: ”lupta” cu ”Statul Paralel” ne lasă fără autostrăzi EXCLUSIV

romania-insider.com

Rectificarea bugetară anunțată de guvernul Dăncilă prevede tăierea bugetului alocat pentru ministerul Transporturilor în 2018 cu 1,16 miliarde lei, în condițiile în care ponderea acestuia în PIB, de aproximativ 1%, era oricum mai mică decât banii alocați pentru înarmare, de exemplu, unde este cunoscut că bugetul Apărării ajunge la 2% din produsul intern brut.

În schimb, a doua rectificare bugetară de anul acesta dă înapoi banii tăiați ”de guvernul PSD Statului paralel” în august, cu ocazia primei reașezări din 2018 a structurii bugetului. Astfel, proiectul pentru a doua rectificare de buget, anunțat miercuri de Ministerul de Finanțe, prevede majorarea creditelor bugetare pentru Serviciul Român de Informații, Serviciul de Informații Externe, Serviciul de Telecomunicații Speciale și Serviciul de Protecție și Pază cu suma totală de 69,45 milioane lei.

Nimic nou, nimic surprinzător:

Bugetele serviciilor secrete din România (SRI, SIE, STS și SPP), în perioada 2013-2018, au totalizat nu mai puțin 2,6 mld euro, adică au depășit valoarea autostrăzilor date în exploatare, în aceeași perioadă.  Un calcul simplu ne arată că, la un cost mediu de 7 milioane de euro pentru kilometrul, valoarea totală a celor 257,5 kilometri de autostradă finalizați din 2013 până în prezent este de 1,8 mld euro.

Ponderea în PIB a “investițiilor” în autostrăzi finalizate este infimă: 0,5% în 2013, 0,1% în 2014, 0,2% în 2015, pentru a se ajunge la 0,09% în 2016 și 0,06% în 2017. Iar pe total 2013-2017, ponderea în PIB a valorii tronsoanelor de autostradă date în exploatare este de 0,19%, iar dacă se adaugă și cei 37,8 de kilometri finalizați în 2018, fără a mai lua și PIB-ul din anul curent în calcul, procentul crește la 0,22%.

Mai mult decât atât: investițiile publice realizate de guvern în 2018 nu vor atinge nici măcar nivelul celor realizate anul trecut, conform ultimelor estimări, în condițiile în care 2017 și 2016 au înregistrat recorduri negative, de la integrarea în Uniune Europeană și până în prezent, în ceea ce privește volumul banilor investiți de autorități în infrastructura țării.

Pentru a asigura o creștere economică organică, Statul trebuie să aloce către investițiile publice o pondere cât mai mare din produsul intern brut (PIB). În  primii zece ani de la aderarea la Uniunea Europeană(UE), adică în intervalul de timp 2007 – 2017, guvernele au alocat programelor de investiții publice procente aflate în intervalul 4-7% din PIB, cu un maxim de 6,6% în 2008. După 2010 însă, doar în 2011 și 2015 s-a sărit de 5%, în condițiile unei țări pentru care dezvoltarea infrastructurii este esențială.

Investițiile publice s-au aflat pe o puternică tendință descrescătoare, în perioada amintită, ajungând de la  6,4% din PIB, în 2007, la minime istorice de 3,6% și 2,8% în 2016, respectiv 2017.

Programul de guvernare al PSD prevede un volum al investițiilor publice în continuă creștere: cu 12 miliarde lei mai mare în 2017, comparativ cu 2016, respectiv cu 10 miliarde lei mai mare în 2018, comparativ cu 2017.

Tot în programul de guvernare, PSD a promis realizarea a șase autostăzi, în valoare totală  de 18,9 miliarde euro: Cordiorul IV Constanța-Nădlac (3,4 mld euro), Autostrada Moldovei (5 mld euro), Autostrada Transilvania (5 mld euro), Autostrada Pitești-Craiova (0, 8 mld euro), Drum expres București-Craiova- Timișoara (1,8 mld euro) și Autostrada Tg. Mureș-Iași (2,9 mld euro).

Cât despre lupta PSD cu ”Statul Paralel”, ea nu este prevăzută explicit în programul de guvernare, dar este clamată aproape zilnic în mass-media, de reprezentanții partidului.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *