Skip to content
Opinii & Analize

Proiectul legislativ care interzice referirea la identitatea de gen, un atac la adresa libertății academice

Proiectul de lege adoptat ieri în Senat reprezintă un gest fără precedent în ultimii 30 de ani și un atac grav la adresa libertății academice. O spun în calitate de doctorand și tânăr cercetător în științe politice la Universitatea din București.

Proiectul conține formularea următoare: „în instituțiile de învățământ (…) sunt interzise activitățile în vederea răspândirii teoriei sau opiniei identității de gen, înțeleasă ca teoria sau opinia că genul este un concept diferit de sexul biologic și că cele două nu sunt totdeauna identice”.

Peste tot în spațiul academic, și nu numai, există divergențe puternice de idei între tabăra conservatoare și tabăra progresistă pe subiectul relației de gen, înțeles ca ansamblu de caracteristici culturale și atitudinale și sex, înțeles ca ansamblu de caracteristici biologice. Această dezbatere nu este deloc nouă. În Statele Unite de pildă ea începe chiar prin anii ’60, odată cu apariția curentului neoconservator și influența unor autori precum Irving Kristol sau Daniel Patrick Moynihan. Doar că dezbaterea conservatorism – progresism este una foarte amplă fiind purtată pe numeroase paliere, inclusiv palierul filosofic – vezi de pildă atitudinea față de chestiunile relativismului moral, al istoricismului și a pozitivismului.

Grav este că parlamentarilor români le-a trecut prin minte că asemenea dispute pot fi tranșate în Parlamentul României, prin lege. Sunt curios cât de bine au înțeles parlamentarii care au susținut proiectul legislativ argumentele filosofice, ontologice și epistemologice ale celor două tabere. Într-o societate liberă, asemenea dispute, oricât de virulente și supărătoare ar fi pentru unii, nu se tranșează prin lege. Ele se tranșează prin argumentație, prin dezbatere publică făcută în spiritul căutării adevărului. Or locul în care au loc astfel de dezbateri e prin definiție cel academic, universitar, adică în instituțiile de învățământ.

Proiectul legislativ aduce o atingere gravă principiilor fundamentale ale universităților: autonomia și libertatea academică și stabilește în egală măsură un precedent periculos deoarece odată promulgată legea, se pot imagina și alte proiecte care să ducă la interdicții similare. Dacă astfel de dispute se pot rezolva în Parlamentul Românei, atunci să închidem universitățile și să ne mulțumim cu actul legiferării! Înainte să facem asta însă ar trebui să ne amintim că somnul rațiunii naște monștri.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *