Propaganda AUR: Cum încearcă liderii partidului să seducă electoratul cu ajutorul unui așa-numit ziar

Sursă foto: Facebook
Sursă foto: Facebook

AUR și-a lansat propriul așa-zis ziar, intitulat „Patrioții”. Acesta a fost distribuit în România prin intermediul membrilor de partid, la început, iar alte două milioane de exemplare din al doilea număr al așa-zisului ziar au fost distribuite la finalul lunii noiembrie. „Ziarul” reprezintă mai degrabă un organ de propagandă prin care liderii partidului încearcă să atragă electoratul.

Strategia AUR

Aparent, strategia liderilor AUR este să tipărească la fiecare două sau trei luni câte două milioane de exemplare din acest ziar. Ținând cont că presa scrisp din România este în declin de ani de zile, tirajul așa-zisului ziar lansat de AUR este unul semnificativ.

Ediția ziarului „Patrioții” din luna decembrie are 8 pagini în format A4. Articolele sunt scrise, deloc întâmplător, de reprezentanții AUR. Așadar nu vorbim despre jurnaliști independenți care să abordeze problemele în mod obiectiv, ci mai degrabă de un organ de propagandă a partidului care își diseminează propriile idei într-un mod subiectiv. Presa scrie că AUR a raportat o cheltuială de aproape 1 milion de lei la AEP în luna septembrie, majoritatea acestor bani fiind destinați „presei și propagandei”.

Pe prima pagină a noului număr din „Patrioții” apar două mesaje importante: „AUR Salvează vieți!” și mesajul lui George Simion de Ziua Națională a României. AUR promite pe pagina a doua din „Patrioții” că va construi un spital de tip Ana Aslan în fiecare județ în următorii zece ani. În pagina a patra, AUR critică faptul că nu a fost construit un spital în ultimii 33 de ani. Pagina a șaptea este dedicată Marii Uniri, dar și achiziției de partid a microbuzelor școlare care nu pot să fie însă donate.

Liderii AUR au înțeles faptul că internetul și tehnologia reprezintă medii importante de comunicare în România și că pot exploata la maximum aceste medii pentru a-și propaga mesajele în spațiul public. Cu toate acestea, realitate e că mulți români nu sunt în continuare conectați la internet, în special în zonele sărace din mediul rural. Aceștia apelează în continuare, de multe ori, la presa scrisă pentru a se informa. Acesta este și motivul pentru care AUR a decis să își propage mesajele prin intermediul acestui așa-zis ziar. Dacă partidele mainstream au renunțat de multă vreme la presa scrisă, AUR mizează exact pe aceasata pentru a ajunge la românii din medii defavorizate. Această strategie are un alt mare avantaj. Românii din aceste zone nu au foarte multe surse de informare și pot fi îndoctrinați mult mai ușor cu mesajele AUR.

Modelul PRM

Practic, AUR încearcă să „fure” din electoratul unor partide mainstream, de tipul PSD care se bazează foarte mult pe alegătorii din mediul rural. Dar dacă PSD încearcă să își mențină electoratul din aceste zone cu ajutorul primarilor, AUR mizează pe acest tip de presă scrisă pentru a capta atenția electoratului și a-l seduce treptat. Este greu de spus ce efect pe termen lung va avea strategia AUR. Totuși, aceasta a mai fost testată în trecut de un partid de extremă dreapta – PRM.

În anii ’90, partidul lui Corneliu Vadim Tudor miza pe propriul săptămânal, România Mare, pentru a-și difuza mesajele către electoral. Strategia a funcționat în final, PRM crescând în sondaje și Corneliu Vadim Tudor devenind finalist în scrutinul prezidențial din 2000. Strategia PRM a fost eficientă și din cauza faptului că presa scrisă era pe val în anii ’90 în România. Corneliu Vadim Tudor era chiar redactorul-șef al săptămânalului.

AUR s-a inspirat cu siguranță din practica PRM. Dacă strategia lui Simion & Co. va funcționa, doar timpul poate spune.

Autor

  • Robert Manea

    Robert Manea este absolvent al Facultății de Științe Politice din cadrul Universității București și al European Academy of Diplomacy din Varșovia. Are o experiență de peste 7 ani în presa din țară, acoperind subiecte de politică internă și externă.

Urmărește știrile PSNews.ro și pe Google News

Citește și:

Media PNL