Skip to content
Politică

Protocolul imaginat de liberali pentru ieșirea din criză este neconstituțional. Cum ar putea fi transformat premierul într-un simplu executant

Inquam Photos/Octav Ganea
" "

Tensiunea acumulată între partenerii de guvernare după demiterea ministrului Sănătății, Vlad Voiculescu de către premierul Florin Cîțu, a atins cote ridicate zilele acestea. Totuși, situația ar putea fi detensionată, susțin surse liberale pentru PS News. Concret, o parte a liberalilor propun ca în protocol să fie adăugată prevederea potrivit căreia remanierea guvernamentală se realizează de către prim-ministru doar la propunerea formațiunii care a propus respectivul ministru.

Florin Cîțu, transformat în simplu executant

" "
" "

Problema fundamentală în acest caz ține de faptul că introducerea unui astfel de protocol ar tăia de fapt una dintre prerogativele de bază ale premierului și anume posibilitatea de a face remanieri.  Potrivit Constituției României, “preşedintele revocă şi numeşte, la propunerea primului-ministru, pe unii membri ai Guvernului”. Prin urmare, premierul este cel care propune revocarea unui ministru, iar președintele revocă și numește. Introducerea unui protocol prin care premierul ar fi condiționat să propună o remaniere chiar de către formațiunile care au propus respectivul ministru, nu ar face decât să transfere prerogativa premierului către formațiunile politice care au propus respectivul ministru. Cu alte cuvinte, un ministru de la USR-PLUS de pildă sau de la UDMR nu ar putea fi propus spre remaniere de premier, decât dacă USR-PLUS, respectiv UDMR și-ar da acordul.

Lucrul acesta nu doar că transferă de facto prerogativa constituțională a premierului către formațiunile politice, dar reprezintă o încălcare gravă a Constituției. Un astfel de protocol ar fi din toate punctele de vedere neconstituțional și ar reprezenta un atac la adresa legii fundamentale a țării. În scenariul acesta, premierul României, oricare ar fi acesta, ar fi transformat într-un simplu executant în cazul remanierilor, fiind subordonat diverselor formațiuni politice.

Constituția României este gândită ca un sistem de pârghii și contraponderi între puteri. Nu este o Constituție de teapa celei din Statele Unite, asta și pentru că sistemul politic din România este diferit de cel din Statele Unite, dar are unele prevederi foarte clare. Introducerea unor protocoale care modifică de facto Constituția reprezintă una dintre cele mai mari abateri. O modificare a legii fundamentale nu se poate face decât prin referendum, nu prin protocoale temporare făcute pentru a servi interese particulare și trecătoare. Instituțiile și legile țării ar trebui să aibă ca principală caracteristică perenitatea. Ele nu trebuie modificate în funcție de contextele politice de la un moment dat sau de nazurile unor politicieni la fel de temporari. Florin Cîțu este omul care ocupă funcția de premier, însă nu va fi un premier etern. Legile nu trebuie făcute cu dedicație. Cîțu poate să nu supraviețuiască politic, însă instituția premierului României trebuie să fie perenă. Așa funcționează democrația.

Dacă acest protocol va fi pus în practică el va limita serios puterile premierului României și va reprezenta un precedent periculos în viitor. Premierul nu trebuie să fie un executant al ordinelor venite de la diversele formațiuni politice. El are propriile prerogative trasate clar de Constituția României. Chiar dacă celor de la USR-PLUS nu le convine propunerea de remaniere făcută de Cîțu și semnată de Iohannis, premierul a acționat potrivit Constituției. Orice tentativă de tăiere a acestor prerogative reprezintă de fapt un asalt la adresa Constituției României.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *