Skip to content
Internațional R. Moldova

R. Moldova / Dumitru Țîra, revocat de la CI al ANI: „Calific Ordinul ministrului Justiției drept unul motivat politic și nemotivat legal”

agora.md

Ministra Justiției, Olesea Stamate, a emis ordin prin care l-a revocat pe Dumitru Țîra din funcția de membru al Consiliului de Integritate al ANI. Cel din urmă l-a calificat drept unul motivat politic și nemotivat din punct de vedere legal și juridic, potrivit realitatea.md.

Potrivit ordinului, Ministerul Justiției a făcut referire la faptul că Dumitru Țîra a candidat pentru funcția de primar general de Chișinău din partea PPEM, iar în Consiliul de Integritate nu poate fi numită vreo persoană care este sau a fost în ultimii doi ani membru al unui partid.

Mai mult, participarea sa în campanie a fost calificată drept o activitate politică. Aceasta deși Dumitru Țîra a explicat că nu este și nici nu a fost membru al partidului menționat. Totodată, s-a autosuspendat din funcția de membru al CI pe parcursul campaniei.

Dumitru Țîra a venit cu o declarație de presă: „Pe data de 30 octombrie 2019, am recepționat prin email Ordinul Ministrului Justiției “Cu privire la revocarea membrului Consiliului de Integritate” nr. 282 din 30 octombrie 2019 (se anexează). Textul Ordinului Ministrului Justiției face referință la argumentele formale care au servit drept motivație de revocare a mea din calitatea de membru CI ANI din partea societății civile și corespunzător decizia de revocare. În acest context, precum și având în vedere corespondența anterioară cu MJ (se anexează), prezint următoarea declarație”.

  1. Calific Ordinul Ministrului Justiției drept unul motivat politic și nemotivat din punct de vedere legal și juridic, ceea ce reprezintă încă o pată de imagine pentru minister. Argumentarea juridică este anexată la final.
  2. Având în vedere că, Ordinul MJ a fost emis tardiv, pentru că la data emiterii – 30.10.2019 nu subzista (nu exista) o eventuală sau pretinsă incompatibilitate, consider că ordinul de revocare are scop de intimidare sau de presiune asupra mea, dar nu de a constata o pretinsă incompatibilitate.
  3. Având în vedere perioada, forma și caracterul nefondat din punct de vedere juridic și legal al emiterii ordinului de revocare, consider și calific această decizie drept o formă ascunsă de interferență a politicului și executivului în activitatea Consiliului de Integritate al ANI.
  4. Constat că această decizie face parte dintr-o strategie ascunsă și mai extinsă privind interferența politicului în activitatea Consiliului de Integritate și atrag atenția societății civile de specialitate și ai partenerilor de dezvoltare a Republicii Moldova asupra faptului că recentele modificări la Hotărârea Guvernului nr. 1089/2016 pentru aprobarea Regulamentului privind selectarea reprezentanților societății civile în Consiliul de Integritate, operate la inițiativa Ministerul Justiției (HG Nr. 447 din 13.09.2019), au exclus proba de interviu din concursul pentru selectarea reprezentanților societății civile în Consiliul de Integritate, acest fapt deteriorând grav aplicarea obligatorie a principiului transparenței în orice concurs public, evaluării corecte și conform principiului meritocrației a candidaților. Examinarea doar a dosarelor depuse (CV-ul și scrisoarea de motivație fiind unicele documente prin care se poate evalua candidatul), fără a intervieva candidații, inevitabil poate periclita credibilitatea concursului și încrederea în viitorii membri selectați, precum și nu asigură sub nicio formă o eventuală posibilitate de influențare politică sau de alt gen a deciziilor individuale ale membrilor comisiei.
  5. În baza art. 12 aliniat (4) al Legii ANI, dar și în calitate de membru și Președinte prin rotație al Consiliului de Integritate ANI, o să recomand Consiliului să punem în discuție subiectul interferenței executivului în activitatea Consiliului de Integritate al ANI. De asemenea, o invit pe dna Olesea Stamate, ministru al Justiției la următoarea ședință a Consiliului de Integritate ANI pentru a discuta în ședință publică acest subiect. 
  6. Eu voi contesta în instanță ordinul de revocare din calitatea de membru al Consiliului de Integritate al ANI din partea societății civile.
  7. Anticipând declarațiile politice ale dnei Ministru a Justiției despre independența justiției și comentarea deciziei judecătorești, DECLAR că a doua zi după câștigarea cauzei sunt gata să demisionez, dar nicidecum nu sunt de acord să-mi dau demisia sau să fiu revocat la presiunea unui ministru numit politic, cu atât mai mult la presiunea ministrului justiției, care de la numire se află în pline scandaluri legate de activitatea sa deficitară și incompatibilități cu funcția pe care o deține.

Totodată, Dumitru Țîra a mai adăugat că „pentru viitorul justiției și al profesioniștilor din domeniu, exprim speranța că până la o decizie definitivă pe caz, doamna Ministru își va da demisia de onoare, pentru a nu compromite în continuare eforturile de reformare a justiției, precum și imaginea Ministerului Justiției”.

Argumentarea juridică

Prevederile Legii nr. 132/2016 cu privire la Autoritatea Națională de Integritate, la care se face referință în ordin, nu constituie circumstanțe legale pentru revocarea mea înainte de termen din calitatea de membru al Consiliului de Integritate din partea societății civile.

Articolului 12 aliniat 3, lit. h. al Legii ANI prevede că membru al CI ANI … Poate fi numită în funcția de membru al Consiliului persoana care îndeplinește cumulativ următoarele condiții: … h) nu este şi nu a fost în ultimii 2 ani membru al vreunui partid politic, nici nu a desfășurat vreo activitate politică;

În acest sens, bazându-mă pe cunoștințele din prima mea facultate absolvită, și anume Facultatea de Drept (USM), fără nicio intenție de a da lecții de jurisprudență Ministrului Justiției, dar fac următoarele precizări:

    • Prima condiție menționată în ordin vizează lipsa calității de membru al vreo unui partid – în prezent sau în ultimii 2 ani.

Eu, Dumitru Țîra, nu am fost niciodată și nu sunt membru al vreo unui partid politic;

    • A doua condiție care vizează – nici nu a desfășurat vreo activitate politică – ar trebui să includă cel puțin declarația publică de a fi simpatizant sau susținător al vreo unui partid politic.

În legislația națională lipsește o definiție a sintagmei – activitate politică – corespunzător nu poate fi stabilit nici conținutul prevederii secunde – nu a desfășurat vreo activitate politică.

    • c. Ordinul MJ nr. 282 a fost emis tardiv, pentru că la data emiterii – 30.10.2019, nu subzista (nu exista) eventuala sau pretinsa incompatibilitate.

În acest sens, menționez că scopul prevederii art. 12 p.(5) Revocarea mandatului membrului Consiliului se face în cazul în care: … c) survin circumstanțe care fac ca acesta să nu mai corespundă cerințelor stabilite la alin. (3); are raționamentul să nu fie periclitată imaginea și credibilitatea Consiliului de Integritate al ANI.

Până la data de 30.10.2019 nu am văzut nici public, dar nici nu am recepționat nicio adresare personală verbală sau vreo corespondență din partea societății civile sau ai altor reprezentanți ai societății, care să acuze eventuale consecințe negative asupra imaginii sau credibilității Consiliului de Integritate al ANI din cauza că eu am participat în calitate de candidat în alegerile locale, chiar din contra.

Corespondența anterioară cu Ministrul Justiției a fost datată cu 26.09.2019 – demersul MJ către mine și 01.10.2019 – răspunsul meu către MJ.

Astfel, MJ a avut suficient timp până pe data de 18.10.2019 să emită ordinul de revocare, atât timp cât în interpretarea MJ ar fi existat o eventuală sau pretinsă incompatibilitate. Ori, în logica MJ, acest ordin sau un astfel de ordin poate fi emis și peste o lună sau chiar și peste un an.

Acest fapt, mă face să cred că ordinul de revocare are scop de intimidare sau de presiune asupra mea, dar nu de constatare a incompatibilității.

    • Menționez repetat, ca și în corespondența anterioară, înaintarea mea în calitate de candidat de către un partid politic a reprezentat o opțiune legală de participare în campanie, având în vedere imposibilitatea obiectivă de timp pentru colectarea a 10 mii de semnături pentru a candida independent. Mai mult, în cadrul campaniei, eu nu am promovat viziuni și deziderate de partid sau ale partidului, dar din contra m-am concentrat pe promovarea obiectivul de informare a cetățenilor despre importanța procesului electoral, precum și mobilizării și responsabilizării cetățenilor să participe la vot, prin intermediu campaniei sociale: Zâmbește e gratis! Votează, e important!

În acest sens, Ministrul Justiției face o interpretare eronată a unei prevederi generale, având în vedere faptul că eventuala participare a mea în calitate de candidat independent nu ar fi fost considerată ca activitate politică?!

    • În primul aliniat al ordinului este greșit anul emiterii ordinului de desemnare în calitate de membru CI ANI, acesta fiind 2016 și nu 2019.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *