Radu Magdin: România Globală – „Rețeaua latină” și rețeta internaționalizării

Sursa foto: Europa FM

Analistul Radu Magdin analizează capcana venitului mediu pe care îl compară cu „o plăcintă care nu se mai mărește” și  „duce la jocuri politice cu sumă nulă pentru divizarea ei, iar antreprenorii pierd întotdeauna astfel de jocuri”.

„Un spectru bântuie Europa de Est, pe lângă cel al agresiunii Rusiei în Ucraina. Este cel al capcanei venitului mediu în care pot ajunge țări precum România care au experimentat o lungă perioadă de dezvoltare puternică internă pe baza unui model de recipient de tehnologie, know-how, capital dar și integrare pasivă în rețele de producție.

Formula funcționează până la un punct și întrezăresc acel punct în următorii ani. Cu greu scapi din capcana aceasta, pentru că o plăcintă care nu se mai mărește duce la jocuri politice cu sumă nulă pentru divizarea ei, iar antreprenorii pierd întotdeauna astfel de jocuri. Pentru a avansa la noua etapă a dezvoltării naționale și pentru a continua convergența cu Europa, există mai multe componente – infrastructură, educație, inovație, performanță administrativă, digitalizare etc.

E momentul să vorbim (și să actionam după) despre nevoia de internaționalizare a firmelor românești, cu un accent special pus pe lumea latină și în special piața latino-americană. Alături de deschiderea noastră față de Secolul Asiatic, rețeaua latină e o altă mare rețeta de creștere în perioada urmîtoare, și e un avantaj competitiv pentru noi. România Globală își are școala primară acasă, gimnaziul în Europa de Est, liceul în Europa de Vest și facultatea la nivel global (cu studii post-universitare în spațiu și pe Lună, într-o zi). România Globală va excela inclusiv la a atrage investiții străine în România și la a gestiona parteneriatele publice-private și private-academice care vor genera valoare adăugată sub forma sporurilor de productivitate”.

Citește mai mult AICI

Autor

Urmărește știrile PSNews.ro și pe Google News

Citește și: