Skip to content
Politică

Raluca Turcan descrie învățământul superior: 1 din 2 universități este la limita supraviețuirii

Deputatul PNL Raluca Turcan descrie situația din învățământul superior, precizând că una din două universități de stat este la limita supraviețuirii. Totodată, deputatul observă și lipsa de credibilitate și prestigiu a instituțiilor de învățământ.

Raluca Turcan propune mai multe soluții pentru a rezolva problemele din sistem, insistând că este nevoie de o finanțare mult mai mare din partea statului.

Redăm mai jos comunicat de presă remis redacției:

„O finanțare de 0,36% din PIB pentru învățământ superior subminează șansele de dezvoltare durabilă ale României. 

Sistemul universitar românesc se confruntă cu două fenomene care împiedică atingerea obiectivelor:

  1. lipsa de credibilitate și prestigiu din ce în ce mai redusdin cauza nenumăratelor scandaluri privind fabricile de diplome și a doctoratelor plagiate.
  2. dificultăţile financiare severe prin care trec universităţile. Finanțarea din partea statului este la limită şi instituțiile care ar trebui să fie motoarele întregii societăți, abia își pot plăti facturile de funcționare.

1) 1 din 2 universități de stat este la limita supraviețuirii;

2) Numărul studenților înscriși la nivel de licență a scăzut în ultimii ani la jumătate în universitățile de stat.

3) Doar jumătate dintre studenții din anul întâi ajung să finalizeze studiile universitare, ceea ce înseamnă un abandon uriaș.

4) Programele de masterat au scăzut cu 50%.

5) În universitățile private avem de 5 ori mai puțini studenți înmatriculați în 2013 faţă de 2008.

6) Doar 14,4% din populaţia României are studii superioare (în Canada procentul este de 50%, în Israel – 45%, în Japonia – 44%, în SUA – 41%, în Finlanda, Cipru şi Irlanda, procentele trec de 30%).

  1. În guvernarea PSD bugetul alocat învățământului superior a reprezentat doar 0,36% din PIB(2,382 miliarde lei). Din acești bani, universitățile sunt obligate să investească în:
  • capitalul material și uman;
  • în burse și cămine;
  • salarii și 
  • proiecte de cercetare. 

0,36% din PIB pentru 2014, plus rata inflației, reprezintă, de fapt, o sumă mult mai mică decât în 2009 când procentul din PIB era de 0,55 (2,893 miliarde lei).

 

Rezultatele se văd în ceea ce înseamnă competitivitatea pe plan internațional. România deține 8 patente de înaltă tehnologie (high-tech), adică 0,15% din numărul total la nivelul statelor UE. Mai mult, ne situăm pe ultimul loc la productivitatea resurselor.

  1. Pe lângă aspectele ce ţin de subfinanțare mai există o serie de probleme:
  2. Absolvenții de liceu care se decid să urmeze o facultate nu găsesc, de cele mai multe ori, în universități servicii de calitate, ceea ce se răsfrânge automat şi în calitatea actului educațional.

– Este o lipsă acută de cabinete medicale, acolo unde ele există sunt slab dotate, cu personal insuficient, spații improprii și beneficiază de o finanțare incertă și insuficientă.

– Nu există centre de consiliere în carieră, iar acolo unde le găsim, vorbim de personal insuficient și lipsă de fonduri. 

– Subvenția pentru cantine și cămine este sub necesar – fapt care lovește direct în studenții cei mai vulnerabili din punct de vedere economic. 

  1. România a atrascele mai puține fonduri europene pentru cercetare și inovare. În ultimii ani, nu au fost contractate noi granturi, mai mult decât atât – cele vechi nu au putut fi derulate din lipsa co-finanțării de la buget.
  2. Politicul intervine brutal în întreg sistemul educaţional, inclusiv mediul academic şi de cercetare.
  3. A) OUG 92/2012a stopat posibilitatea ca universităţilor să anuleze o diplomă plagiată, a anulat incompatibilităţile dintre funcţia de rector şi cea de parlamentar.
  4. B) Ordinul 3751/29.04.2015prin care a fost adoptată metodologia de alegere a funcţiilor de conducere în învăţământul superior acordă Ministerului Educaţiei dreptul de a interveni în cadrul alegerilor,deşi nu are nicio atribuţie în organizarea internă a instituţiilor de învăţământ superior si se încalcă autonomia universitară şi LEN.
  5. C) ARACIS – instituţia care trebuie să supravegheze calitatea în învăţământul sperior este POLITIZATĂ. A fost blocat HG-ul privind Metodologia de acreditare a şcolilor doctorale.
  6. Nu există o predictibilitate legislativă. Mâine începe anul universitar şi încă nu se știe dacă 3000 de cadre didactice din sistem – fără doctorat vor părăsi sistemul, aşa cum era stabilit de acum 4 ani. Nu se poate face un act educaţional de calitate dacă resursa umană este tratată în mod discriminatoriu. Unii cu doctorate, date la timp, alții cu pretexte pentru nerespectarea legii. Iar zeci de mii de tineri cu doctorate, la cele mai prestigioase universităţi, nu pot intra în sistem pe funcţii de asistenţi şi lectori universitari din cauza acestei bâlbâieli la nivelul ministerului!

Pentru a redresa situația este nevoie de coerenţă şi soluții pe următoarele direcții:

  1. PNL solicită creșterea finanțării de bază a universităților:
  • aprobarea criteriilor de evaluare a calității universitățilorşi finanțarea în funcție de performanțele înregistrate;
  • încurajarea atragerii fondurilor europene pentru cercetare şi inovare şi asigurarea părţii de co-finanţareprin creşterea finanţării instituţionale a învăţământului superior – inclusiv fondul de rezervă şi pe cel pentru dezvoltare;
  • APLICAREA unei noi metodologii de finanțarepe baza criteriilor de performanță a universităților. Elaborarea principiilor de finanțare a universităților prin fondul de dezvoltare instituțională. Acesta ar trebui să cuprindă modalitățile de stimulare a universităților care atrag studenți din mediile defavorizate.
  1. Depolitizarea universităților! PNL propune următoarele soluţii: 
  2. La nivel legislativ este necesară respingerea în Parlament a OUG nr. 92/2012;
  3. PNL cere anularea în contencios a ordinului 3751/29.04.2015 care încalcă autonomia universitară şi Legea Educaţiei Naţionale. PNL va depune, într-o primă etapă, o cerere prealabilă şi în termen de 60 de zile va ataca în contencios acest ordin.
  4. PNL solicită Guvernului Ponta să stopeze Ordonanţele de Urgenţă care bulversează sistemul de la un an la altul. Şi să clarifice situaţia celor 3000 de cadre didactice universitare care nu au aobţinut titlul de doctor.”

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *