Skip to content
Politică

Raluca Turcan, despre plagiatul lui Victor Ponta, sistemul doctoratelor şi scandalul de la Evaluarea Naţională EXCLUSIV INTERVIU

Deputatul PNL Raluca Turcan (secretar al Comisiei pentru învăţământ din forul parlamentar inferior) a vorbit, recent, într-un interviu pentru PSnews.ro, despre plagiatul fostului premier Victor Ponta, sistemul doctoratelor şi scandalul din acest an de la Evaluarea Naţională.

Concret, preşedintele PNL Sibiu a indicat miniştrii din cabinetele Ponta care, în opinia sa, au muşamalizat scandalul plagiatului, arătând, totodată, implicaţiile sistemice ale unei astfel de situaţii.

În plus, deputatul liberal a arătat ce se poate face, pentru evitarea unor astfel de cazuri.

Nu în ultimul rând, parlamentarul PNL a oferit câteva comentarii despre nemulţumirea a numeroşi părinţi, izvorâtă din ambiguitatea unui subiect dat elevilor la Evaluarea Naţională din acest an.

CITIŢI ŞI: UPDATE Ministerul Educației refuză solicitările părinților / Revoltă după Evaluarea Națională! / EXCLUSIV FOTO

Reporter PSnews: Sunteţi unul dintre politicienii cei mai vocali pe tema plagiatului lui Victor Ponta. Acum, acestuia i-a fost retras titlul de doctor. Îl consideraţi ca pe un succes al sistemului, al presei sau un succes al PNL?

Raluca Turcan: Acest subiect nu este unul politic, ci unul de natură etică. Știu că, în România, etica şi integritatea nu sunt întotdeauna prețuite, însă rămân mulţi oameni care le pun deasupra intereselor unor persoane. Eu sunt încurajată de solidaritatea care s-a creat în jurul acestui subiect între unii oameni politici, societatea civilă, o parte a presei. Asta înseamnă că mai există resorturi de a căuta calitatea în instituţii şi sisteme. Doar Victor Ponta şi cei care l-au susținut au politizat, din dorința de a-şi salva pielea şi a-i proteja pe cei care au diverse schelete în dulap. Din cauza sistemului politic viciat, foarte multe persoane în funcții publice sunt vulnerabile şi au atras în jurul lor persoane vulnerabile. Şi-au creat adevărate feude în instituții. Când fraudele de la bază sunt scoase la iveală, se zguduie întreg sistemul şi apare acea dorință de a-l perpetua corupt şi slab. Haideți să ne amintim că, de la momentul devoalării fraudei lui Victor Ponta, au fost desființate comisii în care se dezbătea plagiatul premierului, au fost schimbate regulamente și legi. Rând pe rând, demnitari la cel mai înalt nivel şi-au dat mâna pentru acoperirea fraudei: Ecaterina Andronescu, Mihnea Costoiu, Liviu Pop, Sorin Cîmpeanu. Dezamăgitor este că sunt oameni care vin din sistem, care modelează generații şi nu au avut curajul, puterea să demonstreze că etica e mai presus de șefi. Etica ţine de un comportament în viață. În PNL, împreună cu societatea civilă și presa, am contestat Ordonanțe de Urgență la Avocatul Poporului, am depus amendamente la acele legi abuzive, am cerut demisii și am introdus moțiuni simple pe educație în Parlament.

Acum, pare că sistemul a început să răspundă la așteptările celor care ne dorim altceva. Important este să nu ramână doar Ponta o jertfă aruncată în faţă, iar la bază lucrurile să continue la fel sau Parlamentul să funcționeze în continuare pentru apărarea unor grupuri de interese care au parazitat sistemul. Chiar acum, avem în Parlament o Lege întoarsă de Președinte pe care PSD încearcă să o voteze într-o formă ambiguă, tocmai pentru a prelungi această stare de lipsă de criterii tranșante pentru urmărirea calităţii şi integrității. Avem nevoie de prevederi legale care să sancționeze drastic malpraxis-ul academic. De exemplu, în cazul lui Ponta, nu se poate retrage titlul fără consecințe: vreau să vă reamintesc că Victor Ponta a intrat în Barou fără examen de admitere doar pentru că avea acest titlu de doctor, a ținut cursuri în calitate de cadru universitar. A beneficiat de niște privilegii în urma unui furt academic.

Reporter PSnews: Credeţi că trebuie schimbat sistemul de acordare a doctoratelor şi de evaluare a lucrărilor? Dacă da, ce modificări consideraţi oportune?

Raluca Turcan: Depinde de ce sistem vorbim: de cel legal sau de cel clientelar. În acest moment, avem Legea Educației Naționale, care este foarte clară şi cei mai mulţi se pot mândri cu o teză de doctorat muncită. Pe de cealaltă parte, am văzut un sistem clientelar prin care s-a creat o rețea de acordare a titlurilor de doctor pe ”ochi frumoși” sau pe interese politice. Politizarea unor instituții din trecut, precum CNATDCU, a făcut ca sistemul să fie răpus. Comisiile au închis ochii la rugămintea unor conducători de doctorat precum Adrian Năstase și au acordat titluri pe alte criterii decât cele academice. Oamenii politici, precum Victor Ponta, au crezut că un doctorat (plagiat) îi legitimează în fața electoratului sau a partenerilor. Legea este bună; maxim ce s-ar putea face, așa cum am spus și mai devreme, este să o respectăm și să aplicăm sancțiuni tuturor celor implicați în pervertirea procesului.

Reporter PSnews: Nu există niciun examen (fie el de Evaluare Naţională sau Bacalaureat) care să nu fie însoţit de un scandal. Ultimul a fost legat de ambiguitatea unui subiect de la matematică. În calitatea dumneavoastră de secretar al Comisiei pentru învăţământ din Camera Deputaţilor, credeţi că reprezentanţii Ministerului ar trebui să puncteze ambele variante de răspuns pentru subiectul formulat ambiguu (aşa cum solicită părinţii)?

Raluca Turcan: Este greu de acceptat că nu poate exista niciun an fără scandaluri la examene, de Evaluare sau Bacalureat. Asta arată că nu s-au găsit până acum măsuri care să determine toţi profesorii care fac subiectele să privească acest moment cu o maximă responsabiltate. O dată pe an e Evaluare, o dată pe an e sesiune principală de Bacalaureat. În comisiile de elaborare a subiectelor, sunt oameni care pentru asta sunt aleși şi motivați. Atâta timp cât ambiguitatea este generată de sistem, copilul nu trebuie pedepsit. Ar trebui punctate toate variantele, întrucât nu e vina copiilor sau a părinților că un subiect poate fi interpretat.

Reporter PSnews: Cum se pot preveni astfel de scandaluri din învăţământ?

Raluca Turcan: Pentru a preveni astfel de scandaluri, consider că Ministerul Educației trebuie să formeze, din timp, o masă critică de persoane capabile să elaboreze subiecte pentru evaluările naționale. Acestea trebuie să conceapă subiecte la toate evaluările naționale, conform modelelor utilizate în evaluările internaționale – tocmai pentru a lega sistemul național de cel internațional și de a testa cunoștințele care se cer pe piața muncii.

În plus, avem nevoie de compatibilizarea evaluărilor naţionale pe model transdisciplinar cu programele şcolare, respectiv cu evaluările din timpul anilor de studiu. În acest sens, avem nevoie de constituirea corpului național de evaluatori pentru examenele și concursurile naționale (Evaluarea Națională, Bacalaureat, Definitivat, Titularizare etc). Prin această măsură, se pot elimina riscurile de a avea probleme precum cele amintite mai devreme sau probleme ce țin de diferențele mari dintre prima evaluare și cea de la contestații.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *