Neparticiparea la examenul de bacalaureat este un fenomen tot mai extins, arată datele unui raport realizat în premieră în România. Specialiştii au analizat datele celor care nu se înscriu sau, chiar dacă s-au înscris, nu participă la toate probele. Generaţia care a finalizat studiile în anul şcolar trecut a fost grav afectată de pandemie, iar acest lucru s-a constatat şi la Balcalaureat.
Unitatea de Cercetare în Educaţie din cadrul Centrului Naţional de Politici şi Evaluare în Educaţie, instituţie aflată în subordinea Ministerului Educaţiei, a analizat neparticiparea elevilor de liceu la examenul de bacalaureat – sesiunea iunie 2023
Cercetarea s-a derulat în opt unităţi de învăţământ liceal, public, de masă. Unităţile provin din şapte regiuni de dezvoltare ale României: Nord-Est, Sud-Est, Sud Muntenia, Sud-Vest Oltenia, Vest, Centru şi Bucureşti-Ilfov
Un liceu este situat în mediul rural, în apropierea unui oraş mare. Toate celelalte sunt situate în mediul urban mic, mediu şi mare şi au oferte de şcolarizare pentru filiera tehnologică, diferite profiluri şi specializări. Pe lângă acestea, câteva au şi clase de învăţământ teoretic sau, mai rar, clase de învăţământ vocaţional.
Şapte din cele opt licee şcolarizează elevi în diferite forme de organizare: învăţământ de zi, seral sau cu frecvenţă redusă.
Potrivit datelor din raport, neparticiparea la examen a fost definită prin două tipuri de comportamente: (1) neînscrierea la sesiunea din iunie 2023; (2) absenteismul de la cel puţin o probă de bacalaureat din iunie 2023.
Referitor la neînscrierea la sesiunea din iunie 2023 a bacalaureatului, modelele multinivel au evidenţiat că:
Elevii care au urmat liceul în mediul rural au avut de aproximativ două-trei ori mai multe şanse să nu se înscrie la bacalaureat în iunie 2023.
Şansele ca un elev să nu se înscrie la examen au fost de 2.19 ori mai mari cu fiecare creştere cu 1.12 ani a vârstei.
Elevii de gen masculin au avut de 1.11‒1.13 ori mai multe şanse să nu se înscrie la bacalaureat în iunie 2023.
Elevii care nu au trecut de evaluarea naţională ‒ fie pentru că nu au promovat, fie pentru că nu s-au prezentat ‒ au avut de peste trei ori mai multe şanse să nu se înscrie la bacalaureat în prima sesiune decât colegii care au promovat evaluarea naţională.
Şansele ca un elev să nu se înscrie la bacalaureat au fost de 0.36‒0.38 ori mai mari cu fiecare scădere cu 0.85 puncte a mediei din clasele V‒VIII.
Provenienţa dintr-un liceu cu un procent mare al elevilor înscrişi în 2022‒2023 în an terminal la seral sau la filiera tehnologică a crescut semnificativ şansele ca elevii să nu se înscrie la bacalaureat în sesiunea din iunie 2023.
Referitor la absenteismul de la prima sesiune de bacalaureat 2023, modelele multinivel au evidenţiat că:
Elevii care au urmat un liceu în mediul rural au avut de aproape două ori mai multe şanse să lipsească de la cel puţin o probă de bacalaureat în iunie 2023.
Elevii de gen masculin au avut de 0.87 ori mai puţine şanse să absenteze la bacalaureat.
Şansele ca un elev să lipsească de la examen au fost de 1.30 ori mai mari cu fiecare creştere cu 0.56 ani a vârstei.
Elevii care nu au trecut de evaluarea naţională au avut de aproximativ patru ori mai multe şanse să aibă la bacalaureat statusul „Absent”.
Şansele ca un elev să absenteze de la bacalaureat au fost de 0.53‒0.57 ori mai mari cu fiecare scădere cu 0.71 puncte a mediei din clasele V‒VIII.
Elevii de la frecvenţă redusă au avut de 3.98 ori mai multe şanse să lipsească de la examenul de bacalaureat decât cei de la zi.
Comparativ cu elevii de la zi, cei de la seral au avut de 16.07 ori mai multe şanse să nu se prezinte la cel puţin una din probele de la bacalaureat din iunie 2023.
Elevii de la filiera tehnologică au avut de 2.58 ori mai multe şanse să lipsească de la bacalaureat 2023 decât cei de la filiera teoretică.
Citește mai mult AICI
Autor
Urmărește știrile PSNews.ro și pe Google News